https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Koneurakoitsija - näillä vinkeillä saat polttoainekustannusten nousun kuriin

Viimeaikainen ja edelleen jatkuva raju polttoaineen hinnannousu pakottaa koneurakoitsijoita miettimään keinoja, miten pitää kustannukset kurissa ja toisaalta miten nostaa omia urakointitaksoja. 

koneurakka

Raskaimmissa konetöissä polttoaineen litrahinnan nousu on nostanut työn tuntikustannusta viime keväästä jopa kymmenellä eurolla. Tämä on pois urakoitsijan tuntipalkasta, jos omia kustannuksia ei pysty vähentämään tai viemään hinnan nousua urakointitaksoihin, toteaa TTS Työtehoseura.  

Mikäli voimassa olevissa urakointisopimuksissa ei ole mainintaa hinnan tarkastuksista kesken kauden, voi asian silti ottaa asiakkaan kanssa esille ja yrittää neuvotella. Uusiin urakointisopimuksiin on tärkeää sisällyttää urakoitsijan mahdollisuus tarkistaa taksaa polttoaineen hinnan merkittävästi muuttuessa. Tällaisen polttoainelausekkeen voi sitoa esimerkiksi moottoripolttoöljyn tilastollisiin hinnan muutoksiin. 

Polttoaineen kulutus seurantaan 

Vaikka polttoaineen hinnan nousua ei välittömästi pystyisi viemään taksoihin, aina on mahdollista vaikuttaa omaan polttoaineen kulutukseen. Nyt jos koskaan kannattaa pyrkiä säästämään polttoaineen kulutusta konetöissä. Oma ajotapa vaikuttaa kulutukseen merkittävästi, oli kyseessä mikä tahansa kulkupeli. Oman koneen polttoaineen kulutusta on syytä seurata ja monissa uudemmissa traktoreissa se onkin helppoa esimerkiksi suoraan traktorin näytöltä. Kulutusta voi seurata myös pitämällä kirjaa tankatuista litroista ja koneen käyttötunneista. 

Muista ennakoiva ajotapa 

Nykyaikaisten traktorien dieselmoottorit ovat polttoainetaloudeltaan vanhoja traktoreita parempia ja portaattomat vaihteistot pyrkivät kuormittamaan moottoria optimaalisesti. Ennakoivalla ajotavalla turhia kiihdytyksiä karsimalla ja moottorijarrutuksilla voi säästää polttoainetta. Kaasu pohjassa ajoa kannattaa välttää ja esimerkiksi maantieajossa taloudellinen ajotapa tarkoittaa moottorin kierrosluvun pitämistä alle 2000 r/min. 

Koneet kannattaa pitää kunnossa ja huollettuina. Polttoaineen säästön lisäksi säästöä tulee koneiden käyttöiän pidentymisestä. Maantieajossa ja kuljetustöissä esimerkiksi liian alhaiset rengaspaineet lisäävät vierintävastusta ja polttoaineen kulutusta merkittävästi. 

Töiden ja reittien etukäteissuunnittelu 

Polttoaineen kulutukseen voi vaikuttaa myös muualla kuin kuskin penkillä. Töiden toteutusta etukäteen suunnittelemalla, ajoreittejä optimoimalla ja hukka-ajoja välttämällä voi saavuttaa sekä kustannusten että työajan säästöä itse työssä. Koneiden koko ja teho kannattaa mitoittaa kyseiseen työhön sopivaksi ja pyrkiä mahdollisimman tasapainoisiin koneketjuihin. 

TTS-Kone avuksi konekustannusten laskentaan ja urakoinnin hinnoitteluun 

TTS-Kone on Työtehoseuran kehittämä ja ylläpitämä helppokäyttöinen nettiohjelma, jolla voi laskea traktorin ja eri työkoneiden yksikkökustannuksia ja hinnoitella omia urakointitöitä. Esimerkiksi polttoaineen hinnan nousun vaikutuksen eri urakointitöiden tuntihintaan saa sillä helposti selville. TTS-Kone sisältää yli 270 esimerkkilaskelmaa koneista ja laitteista, joiden pohjalta omien kustannuslaskelmien laadinta on helppoa. Ohjelma sisältää myös sähköisen huoltokirjan, johon on helppo kirjata koneiden huollot ja korjaukset ja seurata kunnossapitokustannuksia.

Ohjelma löytyy osoitteesta  https://ttskone.tts.fi

Tulossa ”Kustannukset kuriin koneurakoinnissa” -webinaari  

Keskiviikkona 23.3 klo 18–20 järjestetään kaikille avoin ja maksuton webinaari koneurakoinnin kustannuksista. Webinaarissa avataan konetyön kustannuksiin liittyviä tekijöitä, mm. miten urakoitsija voi kustannuksiin vaikuttaa ja panosten hintamuutoksiin varautua. Illan pääpuhujana on Ari Pihlajavaara Koneyrittäjistä. Lisäksi tilaisuudessa esitellään TTS-Kone -ohjelmaa sekä TTS:n urakointihintakyselyn tuloksia. 

Tapahtuman järjestää Urakalla eteenpäin -hanke, joka toimii Hämeen, Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen alueilla. Hanketta vetää Työtehoseura yhdessä paikallisten MTK-liittojen kanssa. Hanke saa rahoitusta Manner-Suomen maaseutuohjelmasta.

Webinaariin ja hankkeen muihin tuleviin tapahtumiin ilmoittautuminen hankesivulla  www.tts.fi/urakalla_eteenpain  

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.