https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Laser puolitti rekka-auton peruuttamiseen käytettävän ajan

Kuljetus- ja varastointipalveluja tarjoava yritys Ajomestarit Oy on ottanut Essityn pehmopaperivaraston lastauslaiturilla käyttöön laserit, jotka helpottavat yhdistelmäajoneuvokuljettajien työtä. Laser piirtää maahan vihreän viivan, jota kuljettaja seuraa peruuttaessaan pari-kolmekymmentä metristä autoa lastauslaituriin. 

Ajomestarit Jyrki ja Juuso Nieminen_Keypoint (2)

Ajomestarit Oy:n terminaalityönjohtaja Jyrki Niemisen (vas.) ja terminaalipäällikkö Juuso Niemisen mukaan laserin käyttö lastausalueen merkinnässä on uutuus, josta kuljettajat ovat antaneet paljon positiivista palautetta. Essityn pehmopaperivaraston lastauslaiturilla laserit otettiin käyttöön lokakuussa 2021.

Aikaisemmin ahtaalla lastausalueella sattui ”tasaisen harvakseltaan” vaaratilanteita, kun pitkät yhdistelmäajoneuvot kolhivat toisiaan ja rikkoivat lastauslaitureiden reunoja. Työaikaa tuhlaantui vahinkojen selvittelyyn ja korjaamiseen. Kokonaiskustannukset olivat vuosittain tuhansia euroja.

– Pahimpia työajan syöppöjä olivat kuitenkin päivittäiset peruuttamistilanteet, joihin kului jopa 15 minuuttia per auto. Pitkä yhdistelmäajoneuvo oli haastava peruuttaa suorana lastauslaituriin, kun oli pimeää ja pysäköintiruudun merkinnät peittyneet lumen alle, kertoo Ajomestarit Oy:n terminaalipäällikkö Juuso Nieminen.

Välttääkseen vastaavat haasteet Ajomestarit Oy otti laserit käyttöön lokakuussa 2021 juuri ennen pimeää vuodenaikaa. Toimittajaksi löytyi kotimainen fotoniikkayritys Keypoint Oy.

Laserin käyttöönotto on osa lean-ajattelua 

Laserien käyttöönoton jälkeen kuorma-autojen peruuttamisajat ovat puolittuneet. Ajot ovat pysyneet aikataulussa, kun kuorma-autot ovat päässeet turhia jonottamatta hakemaan tavaraa lastauslaiturilta.

– Ajansäästö on merkittävä, kun laskee, että tässä käy päivittäin kuormattavana useita kymmeniä autoja. Jos niistä jokainen pääsee jatkamaan matkaansa kymmenen minuuttia nopeammin kuin aikaisemmin, se vapauttaa työaikaa muihin tehtäviin useita tunteja päivässä, laskee Ajomestarit Oy:n terminaalityönjohtaja Jyrki Nieminen.

– Ja aikahan on rahaa. Hukan vähentäminen on lean-ajattelua, jonka mukaisesti pyrimme jatkuvaan kehittämiseen yhdessä päämiehemme Essityn kanssa, lisää Nieminen.

Laserviivat kaikkiin terminaaleihin

Lastausalueen toimintojen kehittäminen on ollut mieleen myös yhdistelmäajoneuvokuljettajille. Terminaalien piha-alueita ei ole useinkaan mahdollista laajentaa, vaikka niitä käyttävien autojen pituus on kasvanut viimevuosina jopa 34,5-metriin.

– Kuskit ovat sanoneet, että laserit pitäisi olla käytössä joka terminaalin pihassa niin täällä Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Laserviivasta on apua kokeneemmallekin peruuttajalle, toteaa Juuso Nieminen.

Nokialainen Ajomestarit asensi laserit 5,5 metrin korkeuteen, jonka tuloksena laserviiva on lähes pisimmän yhdistelmäajoneuvon pituinen. 30-metrinen laserviiva näkyy yhtä vahvana koko viivan pituudelta. Työturvallisuusriskiä laservalo ei aiheuta, koska laserviivan teho jakaantuu koko viivan pituudelle, ei keskity pistemäisen alueeseen. 

– Kuljettajilta saamamme palautteen perusteella vaikuttaisi siltä, että olemme pioneereja laserin käyttöönotossa terminaalitoiminnassa, sanoo Jyrki Nieminen.

Uusimmat artikkelit

Riippuvuus maakaasusta voidaan katkaista älykkäällä energianhallintajärjestelmällä

Siemens Osakeyhtiö on kehittänyt ratkaisun, joka vähentää sekä päästöjä että riippuvuutta tuontienergiasta. 

16.5.2022 | Tutkimus ja koulutus

Hiilineutraalien prosessien materiaalitutkimukselle merkittävä TK-rahoitus Business Finlandilta

Business Finland on myöntänyt merkittävän rahoituksen MASCOT-projektille, joka vastaa tulevaisuuden kiertotalousprosessien ja vetyteknologioiden tuomiin materiaalien käytettävyyshaasteisiin ja luo tietopohjan niiden luotettavuuden ja kilpailukyvyn varmistamiseksi.

Rakennusteollisuus RT:n Turvallisuusviikko käynnistyy tänään

Rakennusteollisuus RT:n järjestämää Turvallisuusviikkoa vietetään 16.-22.5.2022, jolloin rakennusalalla kiinnitetään erityistä huomiota työn turvallisuuteen ja terveellisyyteen. SRV käynnistää samalla koko loppuvuoden kestävän kampanjan Oikeus hyvään työpäivään.

16.5.2022 | Alan Uutiset

Olli Sippula polttoprosessien päästöjen professoriksi

Polttoprosessien päästöillä on monia haittavaikutuksia ja niiden hallintaan tarvitaan uusia menetelmiä.

10.5.2022 | Kumppaniartikkeli

Loppuu se kuluminen – kestävillä ratkaisuilla huolettomuutta teollisuuden kunnossapitoon

Panssariteräksestä valmistetut siirtoruuvit, sykloonit, puhaltimet, putkistot ja monet muut teollisuuslaitteet altistuvat jatkuvasti kulumiselle. Halpa tuotanto ja vääränlaiset sovellukset ovat kuluttaneet laitteiden lisäksi panssariteräksen mainetta. Kestävä ratkaisu on kuitenkin olemassa. Ajatus laadusta, ennakoivasta kunnossapidosta ja elinkaariajattelusta jalkautuu teollisuuteen hitaasti mutta varmasti, luottaa Somotec Oy:n toimitusjohtaja Olli Riihiluoma.

Parikkalan vesihuollon ja Digitan yhteistyö edennyt mallikkaasti – “Käytännön hyöty merkittäviä”

Digita ja Parikkalan vesihuolto solmivat yhteistyön vesihuollon digitalisoinnista vuonna 2020. Onnistunut pilottivaihe päättyi viime vuonna ja tulevina vuosina tavoitteena on asentaa noin 900 etäluettavaa mittaria.

Kajave varautuu lauhtuvan sään ja puuskaisen tuulen aiheuttamiin sähkökatkoksiin

Sähköverkkoyhtiö Kajave varautuu lauhtuvan sään ja puuskaisen tuulen aiheuttamiin sähkökatkoksiin Kainuussa. Säätilan muutos on aiheuttanut vikoja sähköverkkoon jo nyt. Vikojen korjaus on käynnissä.