https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Laser puolitti rekka-auton peruuttamiseen käytettävän ajan

Kuljetus- ja varastointipalveluja tarjoava yritys Ajomestarit Oy on ottanut Essityn pehmopaperivaraston lastauslaiturilla käyttöön laserit, jotka helpottavat yhdistelmäajoneuvokuljettajien työtä. Laser piirtää maahan vihreän viivan, jota kuljettaja seuraa peruuttaessaan pari-kolmekymmentä metristä autoa lastauslaituriin. 

Ajomestarit Jyrki ja Juuso Nieminen_Keypoint (2)

Ajomestarit Oy:n terminaalityönjohtaja Jyrki Niemisen (vas.) ja terminaalipäällikkö Juuso Niemisen mukaan laserin käyttö lastausalueen merkinnässä on uutuus, josta kuljettajat ovat antaneet paljon positiivista palautetta. Essityn pehmopaperivaraston lastauslaiturilla laserit otettiin käyttöön lokakuussa 2021.

Aikaisemmin ahtaalla lastausalueella sattui ”tasaisen harvakseltaan” vaaratilanteita, kun pitkät yhdistelmäajoneuvot kolhivat toisiaan ja rikkoivat lastauslaitureiden reunoja. Työaikaa tuhlaantui vahinkojen selvittelyyn ja korjaamiseen. Kokonaiskustannukset olivat vuosittain tuhansia euroja.

– Pahimpia työajan syöppöjä olivat kuitenkin päivittäiset peruuttamistilanteet, joihin kului jopa 15 minuuttia per auto. Pitkä yhdistelmäajoneuvo oli haastava peruuttaa suorana lastauslaituriin, kun oli pimeää ja pysäköintiruudun merkinnät peittyneet lumen alle, kertoo Ajomestarit Oy:n terminaalipäällikkö Juuso Nieminen.

Välttääkseen vastaavat haasteet Ajomestarit Oy otti laserit käyttöön lokakuussa 2021 juuri ennen pimeää vuodenaikaa. Toimittajaksi löytyi kotimainen fotoniikkayritys Keypoint Oy.

Laserin käyttöönotto on osa lean-ajattelua 

Laserien käyttöönoton jälkeen kuorma-autojen peruuttamisajat ovat puolittuneet. Ajot ovat pysyneet aikataulussa, kun kuorma-autot ovat päässeet turhia jonottamatta hakemaan tavaraa lastauslaiturilta.

– Ajansäästö on merkittävä, kun laskee, että tässä käy päivittäin kuormattavana useita kymmeniä autoja. Jos niistä jokainen pääsee jatkamaan matkaansa kymmenen minuuttia nopeammin kuin aikaisemmin, se vapauttaa työaikaa muihin tehtäviin useita tunteja päivässä, laskee Ajomestarit Oy:n terminaalityönjohtaja Jyrki Nieminen.

– Ja aikahan on rahaa. Hukan vähentäminen on lean-ajattelua, jonka mukaisesti pyrimme jatkuvaan kehittämiseen yhdessä päämiehemme Essityn kanssa, lisää Nieminen.

Laserviivat kaikkiin terminaaleihin

Lastausalueen toimintojen kehittäminen on ollut mieleen myös yhdistelmäajoneuvokuljettajille. Terminaalien piha-alueita ei ole useinkaan mahdollista laajentaa, vaikka niitä käyttävien autojen pituus on kasvanut viimevuosina jopa 34,5-metriin.

– Kuskit ovat sanoneet, että laserit pitäisi olla käytössä joka terminaalin pihassa niin täällä Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Laserviivasta on apua kokeneemmallekin peruuttajalle, toteaa Juuso Nieminen.

Nokialainen Ajomestarit asensi laserit 5,5 metrin korkeuteen, jonka tuloksena laserviiva on lähes pisimmän yhdistelmäajoneuvon pituinen. 30-metrinen laserviiva näkyy yhtä vahvana koko viivan pituudelta. Työturvallisuusriskiä laservalo ei aiheuta, koska laserviivan teho jakaantuu koko viivan pituudelle, ei keskity pistemäisen alueeseen. 

– Kuljettajilta saamamme palautteen perusteella vaikuttaisi siltä, että olemme pioneereja laserin käyttöönotossa terminaalitoiminnassa, sanoo Jyrki Nieminen.

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.