https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Laser puolitti rekka-auton peruuttamiseen käytettävän ajan

Kuljetus- ja varastointipalveluja tarjoava yritys Ajomestarit Oy on ottanut Essityn pehmopaperivaraston lastauslaiturilla käyttöön laserit, jotka helpottavat yhdistelmäajoneuvokuljettajien työtä. Laser piirtää maahan vihreän viivan, jota kuljettaja seuraa peruuttaessaan pari-kolmekymmentä metristä autoa lastauslaituriin. 

Ajomestarit Jyrki ja Juuso Nieminen_Keypoint (2)

Ajomestarit Oy:n terminaalityönjohtaja Jyrki Niemisen (vas.) ja terminaalipäällikkö Juuso Niemisen mukaan laserin käyttö lastausalueen merkinnässä on uutuus, josta kuljettajat ovat antaneet paljon positiivista palautetta. Essityn pehmopaperivaraston lastauslaiturilla laserit otettiin käyttöön lokakuussa 2021.

Aikaisemmin ahtaalla lastausalueella sattui ”tasaisen harvakseltaan” vaaratilanteita, kun pitkät yhdistelmäajoneuvot kolhivat toisiaan ja rikkoivat lastauslaitureiden reunoja. Työaikaa tuhlaantui vahinkojen selvittelyyn ja korjaamiseen. Kokonaiskustannukset olivat vuosittain tuhansia euroja.

– Pahimpia työajan syöppöjä olivat kuitenkin päivittäiset peruuttamistilanteet, joihin kului jopa 15 minuuttia per auto. Pitkä yhdistelmäajoneuvo oli haastava peruuttaa suorana lastauslaituriin, kun oli pimeää ja pysäköintiruudun merkinnät peittyneet lumen alle, kertoo Ajomestarit Oy:n terminaalipäällikkö Juuso Nieminen.

Välttääkseen vastaavat haasteet Ajomestarit Oy otti laserit käyttöön lokakuussa 2021 juuri ennen pimeää vuodenaikaa. Toimittajaksi löytyi kotimainen fotoniikkayritys Keypoint Oy.

Laserin käyttöönotto on osa lean-ajattelua 

Laserien käyttöönoton jälkeen kuorma-autojen peruuttamisajat ovat puolittuneet. Ajot ovat pysyneet aikataulussa, kun kuorma-autot ovat päässeet turhia jonottamatta hakemaan tavaraa lastauslaiturilta.

– Ajansäästö on merkittävä, kun laskee, että tässä käy päivittäin kuormattavana useita kymmeniä autoja. Jos niistä jokainen pääsee jatkamaan matkaansa kymmenen minuuttia nopeammin kuin aikaisemmin, se vapauttaa työaikaa muihin tehtäviin useita tunteja päivässä, laskee Ajomestarit Oy:n terminaalityönjohtaja Jyrki Nieminen.

– Ja aikahan on rahaa. Hukan vähentäminen on lean-ajattelua, jonka mukaisesti pyrimme jatkuvaan kehittämiseen yhdessä päämiehemme Essityn kanssa, lisää Nieminen.

Laserviivat kaikkiin terminaaleihin

Lastausalueen toimintojen kehittäminen on ollut mieleen myös yhdistelmäajoneuvokuljettajille. Terminaalien piha-alueita ei ole useinkaan mahdollista laajentaa, vaikka niitä käyttävien autojen pituus on kasvanut viimevuosina jopa 34,5-metriin.

– Kuskit ovat sanoneet, että laserit pitäisi olla käytössä joka terminaalin pihassa niin täällä Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Laserviivasta on apua kokeneemmallekin peruuttajalle, toteaa Juuso Nieminen.

Nokialainen Ajomestarit asensi laserit 5,5 metrin korkeuteen, jonka tuloksena laserviiva on lähes pisimmän yhdistelmäajoneuvon pituinen. 30-metrinen laserviiva näkyy yhtä vahvana koko viivan pituudelta. Työturvallisuusriskiä laservalo ei aiheuta, koska laserviivan teho jakaantuu koko viivan pituudelle, ei keskity pistemäisen alueeseen. 

– Kuljettajilta saamamme palautteen perusteella vaikuttaisi siltä, että olemme pioneereja laserin käyttöönotossa terminaalitoiminnassa, sanoo Jyrki Nieminen.

Uusimmat artikkelit

20.8.2025 | Alan Uutiset

Teollisuuden Voiman uusi toimitusjohtaja on Philippe Bordarier

Fysiikan tohtori Philippe Bordarier siirtyy tehtävään Hollannin energiayhtiö Neolta. Hän aloittaa työnsä joulukuun alussa.

Euroopan modernein kartonkituotantolinja avattiin Oulussa

Stora Enson Oulun tehtaan uusi tuotantolinja vihittiin käyttöön 18. elokuuta. Tehdasalueen uudistuksiin on investoitu 1,1 miljardia euroa.

Metso laajensi kaivosalueen ytimessä toimivaa huoltokeskustaan Chilessä

La Negran alueella toimiva huoltokeskus on kolminkertaistanut sopimustensa määrän viime vuosien aikana. Laajennus parantaa erityisesti suurten laitteiden huoltokyvykyyttä.

Työturvallisuusrikoksesta ja ympäristön törkeästä turmelemisesta ehdollista vankeutta

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi kauhavalaisen yrityksen törkeästä ympäristön turmelemisesta ja työturvallisuusrikoksesta yhteisösakkoon ja rikoshyödyn menettämiseen. Laiminlyönnit paljastuivat työsuojelutarkastuksessa.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.