https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Laser puolitti rekka-auton peruuttamiseen käytettävän ajan

Kuljetus- ja varastointipalveluja tarjoava yritys Ajomestarit Oy on ottanut Essityn pehmopaperivaraston lastauslaiturilla käyttöön laserit, jotka helpottavat yhdistelmäajoneuvokuljettajien työtä. Laser piirtää maahan vihreän viivan, jota kuljettaja seuraa peruuttaessaan pari-kolmekymmentä metristä autoa lastauslaituriin. 

Ajomestarit Jyrki ja Juuso Nieminen_Keypoint (2)

Ajomestarit Oy:n terminaalityönjohtaja Jyrki Niemisen (vas.) ja terminaalipäällikkö Juuso Niemisen mukaan laserin käyttö lastausalueen merkinnässä on uutuus, josta kuljettajat ovat antaneet paljon positiivista palautetta. Essityn pehmopaperivaraston lastauslaiturilla laserit otettiin käyttöön lokakuussa 2021.

Aikaisemmin ahtaalla lastausalueella sattui ”tasaisen harvakseltaan” vaaratilanteita, kun pitkät yhdistelmäajoneuvot kolhivat toisiaan ja rikkoivat lastauslaitureiden reunoja. Työaikaa tuhlaantui vahinkojen selvittelyyn ja korjaamiseen. Kokonaiskustannukset olivat vuosittain tuhansia euroja.

– Pahimpia työajan syöppöjä olivat kuitenkin päivittäiset peruuttamistilanteet, joihin kului jopa 15 minuuttia per auto. Pitkä yhdistelmäajoneuvo oli haastava peruuttaa suorana lastauslaituriin, kun oli pimeää ja pysäköintiruudun merkinnät peittyneet lumen alle, kertoo Ajomestarit Oy:n terminaalipäällikkö Juuso Nieminen.

Välttääkseen vastaavat haasteet Ajomestarit Oy otti laserit käyttöön lokakuussa 2021 juuri ennen pimeää vuodenaikaa. Toimittajaksi löytyi kotimainen fotoniikkayritys Keypoint Oy.

Laserin käyttöönotto on osa lean-ajattelua 

Laserien käyttöönoton jälkeen kuorma-autojen peruuttamisajat ovat puolittuneet. Ajot ovat pysyneet aikataulussa, kun kuorma-autot ovat päässeet turhia jonottamatta hakemaan tavaraa lastauslaiturilta.

– Ajansäästö on merkittävä, kun laskee, että tässä käy päivittäin kuormattavana useita kymmeniä autoja. Jos niistä jokainen pääsee jatkamaan matkaansa kymmenen minuuttia nopeammin kuin aikaisemmin, se vapauttaa työaikaa muihin tehtäviin useita tunteja päivässä, laskee Ajomestarit Oy:n terminaalityönjohtaja Jyrki Nieminen.

– Ja aikahan on rahaa. Hukan vähentäminen on lean-ajattelua, jonka mukaisesti pyrimme jatkuvaan kehittämiseen yhdessä päämiehemme Essityn kanssa, lisää Nieminen.

Laserviivat kaikkiin terminaaleihin

Lastausalueen toimintojen kehittäminen on ollut mieleen myös yhdistelmäajoneuvokuljettajille. Terminaalien piha-alueita ei ole useinkaan mahdollista laajentaa, vaikka niitä käyttävien autojen pituus on kasvanut viimevuosina jopa 34,5-metriin.

– Kuskit ovat sanoneet, että laserit pitäisi olla käytössä joka terminaalin pihassa niin täällä Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Laserviivasta on apua kokeneemmallekin peruuttajalle, toteaa Juuso Nieminen.

Nokialainen Ajomestarit asensi laserit 5,5 metrin korkeuteen, jonka tuloksena laserviiva on lähes pisimmän yhdistelmäajoneuvon pituinen. 30-metrinen laserviiva näkyy yhtä vahvana koko viivan pituudelta. Työturvallisuusriskiä laservalo ei aiheuta, koska laserviivan teho jakaantuu koko viivan pituudelle, ei keskity pistemäisen alueeseen. 

– Kuljettajilta saamamme palautteen perusteella vaikuttaisi siltä, että olemme pioneereja laserin käyttöönotossa terminaalitoiminnassa, sanoo Jyrki Nieminen.

Uusimmat artikkelit

Dronet ja paikkatietoanalytiikka kertovat, milloin ja missä sähköverkon kunnossapitotoimia tulee tehdä

Evision Oy on yhteistyössä Enerva Oy:n ja Järvi-Suomen Energia Oy:n kanssa kehittänyt verkon luotettavuusperusteisuuden analytiikkamallin, joka ratkoo energiayhtiöiden kunnossapitohaasteita ja tarjoaa säästöjä. 

27.6.2024 | Alan Uutiset

Metso sai merkittävän tilauksen Intiasta – rakenteilla ensimmäinen suuren mittakaavan elektroniikkaromun kierrätyslaitos

"Tämä on meille tärkeä tilaus. Hindalco Industries on tällä hetkellä yksi Intian merkittävimmistä alumiinin ja kuparin tuottajista," Metson sulatusliiketoiminnan johtaja Jyrki Makkonen toteaa.

Työntekijä putosi murskaimen päältä huoltotehtävissä – sakkoja vastuuhenkilöille

"Putoamistyötapaturmia tapahtuu edelleen liikaa ja putoamisesta voi aiheutua erittäin vakavia vammoja tai jopa kuolema", Lounais-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen juristi Matti Suontausta muistuttaa.

Valio investoi Lapinlahden tehtaaseen yli 60 miljoonaa euroa

Investointi käsittää juustonvalmistustilojen laajennuksen ja laitteiden uusimisen. Investoinnin tarkoituksena on korvata nykyinen, teknisen käyttöikänsä päässä oleva valmistuslaitteisto.

Schneider Electric testaa Helenin sähköverkossa haitallisen SF6-kaasun korvaamista uudella teknologialla

Merkittävä osa sähköverkkoon asennetuista keskijännitekojeistoista sisältää SF6-kaasua. Schneider Electric on pyrkinyt ratkaisemaan ongelmaa RM AirSeT -kojeiston avulla.

VTT rakentaa uuden puolijohteiden pilottilinjan

Puolijohdealalla kiekkokoko on keskeisessä roolissa. Uuden yhteiskäyttöisen pilottilinjan laitteistot tulevat tukemaan sirukehitystä ja piensarjatuotantoa sekä 300 millimetrin että 200 millimetrin piikiekoille.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.