Lastinkäsittelyteollisuus tutkii mahdollisuuksia reaaliaikaiseen näkyvyyteen ja yhteydenpitoon - tavoitteena parempi tehokkuus ja tuottavuus

Lastinkäsittelyteollisuus tutkii mahdollisuuksia reaaliaikaiseen näkyvyyteen ja yhteydenpitoon - tavoitteena parempi tehokkuus ja tuottavuus

cargotec_preview

Kiinnostus pilvipohjaisiin, yhteistoiminnallisiin tiedon jakamisen alustoihin kasvaa lastinkäsittelyteollisuudessa. Ko. alustojen odotetaan tarjoavan tiedon reaaliaikaista näkyvyyttä ja yhdistettävyyttä ja siten parantavan lastinkäsittelyn tehokkuutta ja tuottavuutta. Tämä käy ilmi Cargotecin Kalmar-liiketoiminta-alueeseen kuuluvien Naviksen ja XVELA:n tekemästä tutkimuksesta. Navis ja XVELA ovat johtavia toiminnanohjausjärjestelmien ja digitaalisten yhteistyöalustojen toimittajia. Working as One -tutkimukseen osallistui 250 merenkulkualan johtavaa asiantuntijaa. Vastaajaryhmä koostui terminaalien, varustamoiden, rahtaajien, logistiikkatoimittajien ja muiden globaalien konttikuljetusketjun osapuolten edustajista. Raportissa tarkastellaan, miten eri toimijat voivat parantaa toimintaprosessejaan koordinoinnin ja synkronoinnin avulla sekä työskentelemällä yhdessä jaetun tiedon avulla. - Perinteisesti merikuljetus on koostunut erillisistä prosesseista, toteaa Naviksen strategiajohtaja Andy Barrons.- Konttiliikenteen suunnitteluprosessit ovat toisistaan erillisiä, niitä on standardoitu vain vähän, ja niiden välillä on niukasti reaaliaikaista tiedonvaihtoa ja mahdollisuuksia yhteistyöhön. - Monet alan päätoimijoista ovat kuitenkin ymmärtäneet, että yhteenliityvä, läpinäkyvä ja yhteistyöhön perustuva lähestymistapa voi auttaa saavuttamaan valtavia hyötyjä. Silloin ajatus suuremmasta jaetun tiedon ekosysteemistä tuntuu jo helpommin saavutettavalta. Tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia olivat:

  • Teollisuudella on tarve jakaa tietoa
  • Uuden teknologian käyttöönotto on ratkaisevan tärkeää, jotta päästään reaaliaikaiseen yhteistyöhön
  • Reaaliaikaisen yhteistyön myötä operatiivisen suorituskyvyn odotetaan paranevan huomattavasti.

Kun tiedon tarve jatkuvasti kasvaa, XVELA:n kaltaiset yhteistyöalustat tekevät operatiiviset prosessit läpinäkyvämmiksi ja vähentävät toiminnallista tehottomuutta. Vastaajien havaitsemiin hyötyodotuksiin sisältyvät:

  • Parantunut asiakaspalvelu
  • Tarkempi kapasiteetin, varastoinnin ja muiden meriliikenteen prosessien suunnittelu
  • Aiemmin saatava tieto häiriöistä, mikä antaa enemmän aikaa valmiussuunnitelmien toteuttamiseen
  • Parantunut ajantasainen suorituskyky ja operatiivinen/tilannetieto
  • Satamissa parempi koordinointi eri toimijoiden välillä
  • Laiturien käytön suunnittelun tehostuminen
  • Paremmat ja luotettavammat intermodaaliset yhteydet
  • Resurssien parempi kohdentaminen.

Tutkimus on julkaistu tänään TOC Europe -konferenssissa Rotterdamissa, Alankomaissa, jossa Kalmar, Navis ja XVELA ovat läsnä. Tutkimuksen voi ladata osoitteesta  http://navis.com/workingasone .

Uusimmat artikkelit

15.2.2019 | Tutkimus ja koulutus

Tampereen yliopisto panostaa tekoälyn soveltamiseen teollisuudessa

Tekoälyn tuomaa murrosta rummutetaan paljon, mutta hyödyntämättömiä sovellusmahdollisuuksia Suomen teollisuudessa on edelleen merkittävästi. Tätä potentiaalia kartoitetaan Tampereen yliopiston ja yritysten käynnistämässä kaksivuotisessa MIDAS-tekoälyprojektissa.  

11.2.2019 | Alan Uutiset

Uusi verkkotyökalu organisaatioille tekoälykypsyyden testaamiseen

VTT:n kehittämän verkkotyökalun avulla organisaatiot voivat selvittää tekoälyvalmiutensa. Työkalua esitellään tänään 11.2.2019 klo 17 alkavassa AI Monday -tilaisuudessa Helsingin keskuskirjasto Oodissa.

Tulevaisuuden toimivat väylät edellyttävät monipuolisia rahoituskeinoja ja merkittävää rahoitustason nostoa

Liikennejärjestelmän kehittäminen edellyttää pitkäjänteisiä rahoituspäätöksiä sekä riittävää liikenneverkon kunnossapidon ja kehittämisen rahoitustasoa, sanoi Väylän pääjohtaja Kari Wihlman viraston ensimmäisessä sidosryhmätilaisuudessa tänään perjantaina 8.2. Finlandiatalolla.

Energiayhtiö Gasum siirtyi käyttämään 100 %:sti uusiutuvaa sähköä

Energiayhtiö Gasum on siirtynyt käyttämään uusiutuvaa sähköä kaikessa toiminnassaan vuoden 2018 alusta alkaen. Kaikki yhtiön käyttämä sähkö 150 GWh on tuotettu Pohjoismaisella vesivoimalla. 

Elintarvikealalle Suomen ensimmäinen materiaalitehokkuuden sitoumus

Suomen ensimmäinen materiaalitehokkuuden sitoumus julkistettiin 8.2.2019. Elintarviketeollisuuden, kaupan ja pakkausalan sekä kolmen ministeriön välisellä sitoumuksella vähennetään ruoan valmistuksen, jakelun ja kulutuksen ympäristövaikutuksia vuosina 2019–2021. 

VTT kehitti uudentyyppisen laitteen hankalien jätemateriaalien prosessointiin

VTT:n kehittämällä lieriöekstruuderilla on hyvät mahdollisuudet mullistaa kierrätettävien materiaalien käsittelyä ja siten edistää kiertotalousliiketoimintaa. Se soveltuu esimerkiksi hankalien tekstiili- ja muovijätteiden ja hävikkiruoan pelletointiin. Laitteen ensimmäinen prototyyppi ylitti jo ensimmäisissä testeissä tutkijoiden ja teollisen ohjausryhmän odotukset. VTT etsii parhaillaan tekniikalle kaupallistajaa.