Lastinkäsittelyteollisuus tutkii mahdollisuuksia reaaliaikaiseen näkyvyyteen ja yhteydenpitoon - tavoitteena parempi tehokkuus ja tuottavuus
Lastinkäsittelyteollisuus tutkii mahdollisuuksia reaaliaikaiseen näkyvyyteen ja yhteydenpitoon - tavoitteena parempi tehokkuus ja tuottavuus
Kiinnostus pilvipohjaisiin, yhteistoiminnallisiin tiedon jakamisen alustoihin kasvaa lastinkäsittelyteollisuudessa. Ko. alustojen odotetaan tarjoavan tiedon reaaliaikaista näkyvyyttä ja yhdistettävyyttä ja siten parantavan lastinkäsittelyn tehokkuutta ja tuottavuutta. Tämä käy ilmi Cargotecin Kalmar-liiketoiminta-alueeseen kuuluvien Naviksen ja XVELA:n tekemästä tutkimuksesta. Navis ja XVELA ovat johtavia toiminnanohjausjärjestelmien ja digitaalisten yhteistyöalustojen toimittajia. Working as One -tutkimukseen osallistui 250 merenkulkualan johtavaa asiantuntijaa. Vastaajaryhmä koostui terminaalien, varustamoiden, rahtaajien, logistiikkatoimittajien ja muiden globaalien konttikuljetusketjun osapuolten edustajista. Raportissa tarkastellaan, miten eri toimijat voivat parantaa toimintaprosessejaan koordinoinnin ja synkronoinnin avulla sekä työskentelemällä yhdessä jaetun tiedon avulla. - Perinteisesti merikuljetus on koostunut erillisistä prosesseista, toteaa Naviksen strategiajohtaja Andy Barrons.- Konttiliikenteen suunnitteluprosessit ovat toisistaan erillisiä, niitä on standardoitu vain vähän, ja niiden välillä on niukasti reaaliaikaista tiedonvaihtoa ja mahdollisuuksia yhteistyöhön. - Monet alan päätoimijoista ovat kuitenkin ymmärtäneet, että yhteenliityvä, läpinäkyvä ja yhteistyöhön perustuva lähestymistapa voi auttaa saavuttamaan valtavia hyötyjä. Silloin ajatus suuremmasta jaetun tiedon ekosysteemistä tuntuu jo helpommin saavutettavalta. Tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia olivat:
- Teollisuudella on tarve jakaa tietoa
- Uuden teknologian käyttöönotto on ratkaisevan tärkeää, jotta päästään reaaliaikaiseen yhteistyöhön
- Reaaliaikaisen yhteistyön myötä operatiivisen suorituskyvyn odotetaan paranevan huomattavasti.
Kun tiedon tarve jatkuvasti kasvaa, XVELA:n kaltaiset yhteistyöalustat tekevät operatiiviset prosessit läpinäkyvämmiksi ja vähentävät toiminnallista tehottomuutta. Vastaajien havaitsemiin hyötyodotuksiin sisältyvät:
- Parantunut asiakaspalvelu
- Tarkempi kapasiteetin, varastoinnin ja muiden meriliikenteen prosessien suunnittelu
- Aiemmin saatava tieto häiriöistä, mikä antaa enemmän aikaa valmiussuunnitelmien toteuttamiseen
- Parantunut ajantasainen suorituskyky ja operatiivinen/tilannetieto
- Satamissa parempi koordinointi eri toimijoiden välillä
- Laiturien käytön suunnittelun tehostuminen
- Paremmat ja luotettavammat intermodaaliset yhteydet
- Resurssien parempi kohdentaminen.
Tutkimus on julkaistu tänään TOC Europe -konferenssissa Rotterdamissa, Alankomaissa, jossa Kalmar, Navis ja XVELA ovat läsnä. Tutkimuksen voi ladata osoitteesta http://navis.com/workingasone .