Limingan Vesihuolto teki digiharppauksen Digitan IoT-verkon avulla
Limingan Vesihuolto Oy ja Digita Oy ovat allekirjoittaneet 10-vuotisen sopimuksen veden etäluentaan sekä vesi-infrastruktuurin digitalisointiin liittyen.
- Kaikilla toimijoilla on haasteita työntekijäresurssien riittävyyden kanssa. Vesimittareiden etäluenta vapauttaa resursseja yhtiön kannalta merkityksellisempiin tehtäviin kuten palvelukehitykseen. Etäluenta myös vähentää virheitä, selkeyttää laskutusta ja mahdollistaa tasaisen tulovirran laskutuksen tapahtuessa kuukausittain, summaa toimitusjohtaja Katja Arvola veden etäluennasta yhtiölle syntyviä hyötyjä.
Arvolan mukaan vesihuollon digitalisointi ei ole kustannuskysymys vaan kyse on asennemuutoksesta ja nykyisten toimintamallien kyseenalaistamisesta.
- Digitalisoinnin toimintamalli on valmiina ja kaikilla projektissa mukana olleilla toimijoilla, Digitalla, Onnisella, Suomen Vesitiedolla ja Kalibrolla on ollut yhteisen kehittämisen tahto ja kukin toimija on omassa roolissaan auttanut meitä eteenpäin, kiittää Arvola.
Limingan Vesihuolto digitalisoi Limingan vesihuoltoverkoston asiakasrajapinnan, kuudessa vuodessa koko vanha mittarikanta on uusiutunut.
- Olemme luoneet toimialalle ekosysteemin, jonka ansiosta asiakkaamme pääsevät nopeasti käynnistämään pilotin. Ekosysteemiin kuuluu Digitan IoT-verkon lisäksi älykkäiden vesimittareiden maahantuojia ja jakelijoita sekä järjestelmätoimittajia, jotka mahdollistavat kulutustietojen tallentamisen järjestelmiin ja laskutuksen sen pohjalta, sanoo Digitan myyntipäällikkö Mona Miettinen.