Lujabetoni investoi Suomen suurimpaan elementtitehtaaseen Järvenpäässä

Lujabetoni Oy on ostanut Järvenpäässä sijaitsevan konepajarakennuksen maa-alueineen. Kohteeseen investoidaan vuoden 2018 aikana erittäin suuri betonielementtitehdas helpottamaan elementtipulaa vilkkaassa rakentamisen markkinassa. Erityisesti kapasiteettia lisätään Luja-Superlaatalle, joka on saanut hyvän vastaanoton markkinassa.

Lujabetonin-uusi-tehdaskiinteistö-Järvenpää-1200x900

– Uutuustuotteemme Luja-Superlaatta julkistettiin joulukuussa ja koko tämän vuoden tuotantokapasiteettimme on loppuunmyyty. Halusimme lisätä kapasiteettia nopeasti tärkeimpään kohdemarkkinaamme, pääkaupunkiseudun asuntorakentamiseen.  Nyt sitä tulee yllin kyllin, kertoo Lujabetonin toimitusjohtaja Mikko Isotalo.

Investointi on Lujabetonin suurin koskaan toteutetuista. Kokonaisinvestoinniksi arvioidaan noin 25 miljoonaa euroa. Uuden tehtaan tuotevalikoimaan kuuluvat Luja-Superlaatat, ontelolaatat, väliseinäelementit, seinäelementit ja kerrostalorakentamisen erikoiselementit. Tehtaan maksimaalinen tuotantomäärä vastaa jopa 10.000 kerrostaloasunnon elementtitarpeita vuosittain. Koko Suomessa aloitettiin noin 35.000 kerrostaloasunnon rakentaminen vuonna 2017.

Lujabetoni investoi kuluvan vuoden aikana tehtaan yhteyteen suurikapasiteettisen betoniaseman, josta toimitetaan valmisbetonia rakennuskohteisiin Järvenpäässä, sen ympäristökunnissa ja pääkaupunkiseudulla Kehä III:lle asti. Lisäksi aloitetaan välittömästi investoinnit betonielementtien koneisiin, muotteihin ja laitteistoihin.

Tavoitteena on aloittaa elementtituotanto vielä vuoden 2018 aikana ja kasvattaa sitä nopeasti. Uusi elementtitehdas tulee olemaan hyvin merkittävä työllistäjä Järvenpäässä. Yhteensä jopa satoihin nousevan henkilöstömäärän rekrytoinnit aloitetaan yhteistyökumppanin kanssa heti.

www.lujabetoni.fi

– Tehtaan sijainti on erinomainen Suomen tärkeimpiä päämarkkinoita, pääkaupunkiseutua, Tamperetta ja Turkua ajatellen, ja meillä on tilaa ja mahdollisuuksia lisätä tuotantoa erittäin paljon tässä kiinteistössä, sanoo Lujabetonin elementtiyksikön johtaja Kari Turunen.

Uusimmat artikkelit

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

16.1.2019 | Alan Uutiset

Teollisuuden investointien odotetaan kasvavan maltillisesti

EK:n investointitiedustelun mukaan teollisuuden Suomeen tekemät kiinteät investoinnit laskivat viime vuonna selvästi, kun isoja investointihankkeita valmistui. Tänä vuonna investointien odotetaan kasvavan jonkin verran, mutta niiden taso jäänee korkeintaan kohtalaiseksi.

11.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

Digitaalisen palvelutuotannon DI-ohjelma

Hae Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) DI-ohjelmaan 23.1.2019 mennessä! Digitaalinen palvelutuotanto -ohjelmassa opit, miten digitalisaatiota voidaan järkevästi ja tehokkaasti hyödyntää uusien palveluiden kehttämisessä teollisuuden ja sote-alan toimintaympäristöissä.

Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa – avuksi pääteiden sähköistäminen?

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus.

Tekoäly tunnistaa Kehä 1:n ruuhkaputken tukoksia

Liikennevirasto ja Tieto ovat jo keväästä lähtien kokeilleet tekoälyn ja nousevan uuden LiDAR -mittausteknologian käyttöä liikennevirtojen analysoinnissa. Tulosten perusteella tekoäly kohentaa liikenneturvaa ilman merkittäviä lisäkustannuksia.

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.