https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Ruokolahdella robotit takovat tulosta, puolittavat henkilöstökulut

Runsaat 30 henkeä työllistävä konepaja ITA Nordic uskoo robotteihin. Investointien lähtökohtana on automatisoida työstökone.

ita

Lähde: ITA Nordic

- Jos työstökone maksaa 300 000 – 500 000 euroa, niin 100 000 siihen päälle ei ole ylivoimainen lisäinvestointi, sanoo perheyhtiön toimitusjohtaja ja toinen omistaja Tommi Matikainen.

ITA Nordicilla työstökoneet toimivat miehittämättöminä neljästä kymmeneen tuntiin. Tavoitteena on, että iltavuoro lataa aihiot robottisoluihin ja tuotanto pyörii yön yli miehittämättömänä.

Ratkaisu kysynnän kasvuun

Automaatiolla on Matikaisen mukaan helppo paikata kysynnän kasvu. Jos tulee kysyntäpiikki, niin ei tarvitse heti palkata uutta henkilökuntaa, vaan koneet tekevät pitempää vuoroa.

ITA Nordicilla robottien päätehtävä on kappaleiden vaihtaminen työstökoneille. Lisäksi tehtäviin kuuluvat viimeistely, pesu ja leimaus.

- Ja nostovälineenä robotti on nopea. Jo kymmenen kilon kappalekoko on ihmiselle hankala. Robotti on paljon nopeampi verrattuna siihen, että työntekijä hakee jokaisen kappaleen kattonosturilla ja asettaa paikalleen.

Myös työstökappeleiden viimeistelyssä robotti on osoittanut kykynsä. Kun viimeistely tapahtuu suljetussa, täysin koteloidussa tilassa, niin työturvallisuus paranee huomattavasti.

- Kun miehet viimeistelivät tuotteita käsin, niin lähes viikoittain jollain oli lastu silmässä vaikka oli kuinka hyvät kypärät päässä, Matikainen kertoo.

Henkilöstökulut pysyvät kurissa

- Jos työntekijällä on kappale, jossa on 30 viilalla läpikäytävää kohtaa ja jonossa on 300 kappaletta odottamassa, niin on aivan varma, että kaikkia kappaleita ei ole tehty samalla tavalla, Matikainen muistuttaa.

Matikaisen mielestä konepajan pitää koko ajan automatisoida enemmän ja vähentää käsityön määrää.

- On suurta hulluutta olla investoimatta automaatioon. Väitän, että kun on ostanut ensimmäisen robotin eikä vuoden sisään osta toista, niin jotain on mennyt pahasti pieleen. Jos yksikin ihminen oppii käyttämään robotteja, niin niitä alkaa tulla välittömästi lisää.

Automatisoinnin tasoa mitataan tilastoissa muun muassa sillä, mikä on robottien määrä 10 000 työntekijää kohti. Automatisoinnin huippumaissa Etelä-Koreassa ja Japanissa se on 500–550, Saksassa noin 300 ja Suomessa vajaa 100.

ITA Nordicilla on 10 robottia ja 35 työntekijää eli robotisointiaste on 29 prosenttia. Se on enemmän kuin Valmet Automotivella, jonka robotisointiaste tällä hetkellä on 16 prosenttia. Autoteollisuudessa tyypillinen luku vaihtelee 10–15 prosentin välillä.

Automaatio on ITA Nordicille elinehto. Ennen automaatiota liikevaihdosta 40 prosenttia oli henkilöstökuluja, nyt se on 20 prosenttia.

- Jos meillä nykyiset 1,2 miljoonan euron henkilöstökulut olisivat 2,4 miljoonaa euroa, niin emmehän me olisi hengissä, Matikainen muuttaa prosentit euroiksi.

- Tarvitaan vain rohkeutta ostaa se robotti. Se on kuitenkin investointina aika pieni. Robotti on niin joustava, että jos sen rakentaa jollekin työpisteelle, niin sen voi rakentaa parin vuoden päästä jollekin toiselle työpisteelle, toimitusjohtaja kannustaa muita pieniä konepajayrityksiä.

Lähde: Metallitekniikka 10/2017.

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.