https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Ruokolahdella robotit takovat tulosta, puolittavat henkilöstökulut

Runsaat 30 henkeä työllistävä konepaja ITA Nordic uskoo robotteihin. Investointien lähtökohtana on automatisoida työstökone.

ita

Lähde: ITA Nordic

- Jos työstökone maksaa 300 000 – 500 000 euroa, niin 100 000 siihen päälle ei ole ylivoimainen lisäinvestointi, sanoo perheyhtiön toimitusjohtaja ja toinen omistaja Tommi Matikainen.

ITA Nordicilla työstökoneet toimivat miehittämättöminä neljästä kymmeneen tuntiin. Tavoitteena on, että iltavuoro lataa aihiot robottisoluihin ja tuotanto pyörii yön yli miehittämättömänä.

Ratkaisu kysynnän kasvuun

Automaatiolla on Matikaisen mukaan helppo paikata kysynnän kasvu. Jos tulee kysyntäpiikki, niin ei tarvitse heti palkata uutta henkilökuntaa, vaan koneet tekevät pitempää vuoroa.

ITA Nordicilla robottien päätehtävä on kappaleiden vaihtaminen työstökoneille. Lisäksi tehtäviin kuuluvat viimeistely, pesu ja leimaus.

- Ja nostovälineenä robotti on nopea. Jo kymmenen kilon kappalekoko on ihmiselle hankala. Robotti on paljon nopeampi verrattuna siihen, että työntekijä hakee jokaisen kappaleen kattonosturilla ja asettaa paikalleen.

Myös työstökappeleiden viimeistelyssä robotti on osoittanut kykynsä. Kun viimeistely tapahtuu suljetussa, täysin koteloidussa tilassa, niin työturvallisuus paranee huomattavasti.

- Kun miehet viimeistelivät tuotteita käsin, niin lähes viikoittain jollain oli lastu silmässä vaikka oli kuinka hyvät kypärät päässä, Matikainen kertoo.

Henkilöstökulut pysyvät kurissa

- Jos työntekijällä on kappale, jossa on 30 viilalla läpikäytävää kohtaa ja jonossa on 300 kappaletta odottamassa, niin on aivan varma, että kaikkia kappaleita ei ole tehty samalla tavalla, Matikainen muistuttaa.

Matikaisen mielestä konepajan pitää koko ajan automatisoida enemmän ja vähentää käsityön määrää.

- On suurta hulluutta olla investoimatta automaatioon. Väitän, että kun on ostanut ensimmäisen robotin eikä vuoden sisään osta toista, niin jotain on mennyt pahasti pieleen. Jos yksikin ihminen oppii käyttämään robotteja, niin niitä alkaa tulla välittömästi lisää.

Automatisoinnin tasoa mitataan tilastoissa muun muassa sillä, mikä on robottien määrä 10 000 työntekijää kohti. Automatisoinnin huippumaissa Etelä-Koreassa ja Japanissa se on 500–550, Saksassa noin 300 ja Suomessa vajaa 100.

ITA Nordicilla on 10 robottia ja 35 työntekijää eli robotisointiaste on 29 prosenttia. Se on enemmän kuin Valmet Automotivella, jonka robotisointiaste tällä hetkellä on 16 prosenttia. Autoteollisuudessa tyypillinen luku vaihtelee 10–15 prosentin välillä.

Automaatio on ITA Nordicille elinehto. Ennen automaatiota liikevaihdosta 40 prosenttia oli henkilöstökuluja, nyt se on 20 prosenttia.

- Jos meillä nykyiset 1,2 miljoonan euron henkilöstökulut olisivat 2,4 miljoonaa euroa, niin emmehän me olisi hengissä, Matikainen muuttaa prosentit euroiksi.

- Tarvitaan vain rohkeutta ostaa se robotti. Se on kuitenkin investointina aika pieni. Robotti on niin joustava, että jos sen rakentaa jollekin työpisteelle, niin sen voi rakentaa parin vuoden päästä jollekin toiselle työpisteelle, toimitusjohtaja kannustaa muita pieniä konepajayrityksiä.

Lähde: Metallitekniikka 10/2017.

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.