Sulzer tuo markkinoille huipputehokkaan HSR-turbokompressorin

Uusi korkean hyötysuhteen HSR-turbokompressorisarja on suunniteltu öljyttömän paineilman tuotantoon prosesseissa, joissa ilman on oltava ehdottoman puhdasta. HSR hyödyntää tehokasta turbo- ja magneettilaakeritekniikkaa, jonka etuja ovat korkea hyötysuhde ja vähäinen huollon tarve.

HSR_full (1) (3)

HSR:n suurin etu on, ettei se sisällä lainkaan öljyä. Tämän ansiosta laite tuottaa 100-prosenttisen puhdasta paineilmaa prosesseihin, joissa ilma ei saa sisältää epäpuhtauksia. Tällaisia prosesseja ovat esimerkiksi kuitumaisten materiaalien, lääkeaineiden sekä elintarvikkeiden ja juomien valmistus.

Tuotteen ydinteknologialla, aktiivisilla magneettilaakereilla, vältetään mekaaninen kitka ja kuluminen. Värähtelemätön rakenne takaa kompressorille pitkän käyttöiän. Näiden ominaisuuksien ansiosta laite säilyttää suorituskykynsä ilman merkittäviä huoltoja yli 20 vuoden ajan.  

- Yleensä kerrotaan mitä uusi tuote sisältää. HSR:n kohdalla on aivan yhtä tärkeää kertoa mitä se ei sisällä. Suoran käytön ja magneettilaakereiden ansiosta laitteessa ei ole mekaanisia vaihteita, laakereita eikä tiivisteitä. Laitteessa ei ole lainkaan öljyä eikä muita nestemäisiä voiteluaineita. Kuluvia osia ei ole, öljyä ei tarvitse lisätä eikä jäteöljyä hävittää. Mitä laitteessa ei ole ei voi mennä epäkuntoon. Tämä vähentää huollon ja ennakoivan kunnossapidon tarvetta, yhtiö kertoo lehdistötiedotteessa.

HSR-kompressori on vesijäähdytteinen. Tämän ansiosta sekä puristuksen tuottama lämpö että käytön mahdolliset hävikit voidaan ottaa talteen käyttöenergiaksi. Vesijäähdytys varmistaa optimaalisen suorituskyvyn ja pidentää myös komponenttien käyttöikää.

HSR-turbokompressorin rakenne on optimoitu. Kaksi- tai kolmivaiheinen puristus maksimissaan 4.5 tai 9 barin ylipaineeseen toteutetaan uusinta teknologiaa edustavilla virtausosilla, joita käytetään nopeakäyntisellä, kestomagneetteja hyödyntävällä moottorilla. Riittävän nopeuden saavuttamiseksi ja ilmavirran säätämiseksi moottoria ohjataan yhdellä tai kahdella taajuusmuuttajalla. Laitteen hyvin laajaa virtausaluetta voidaan kasvattaa säädettävillä diffuusorisiivillä. Virtausta voidaan lisäksi säätää 0-100 prosenttia moduloivilla ohipuhallusventtiileillä. 

Lue aiheesta lisää  sulzer.com/hsr

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.