https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Suomen suurin maapora tekee maakaapelitunnelin Kyrönjoen alle

Pohjanmaalla on kyllästytty jäidenlähdön aiheuttamiin sähköverkon vaurioihin. Vaasan Sähköverkko on siirtämässä Kyrönjoen ylittävät ilmajohdot maan poveen joen alle Vähänkyrön Perkiössä. Työ vaatii joen alittavan tunnelin porausta. Pituutta tunnelille tulee noin 150 metriä.

vaasansähkö

Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Vaasan Sähköverkko Oy:n suunnittelupäällikkö Karl-Gustav Kolam kertoo, että jäidenlähtö on toisinaan vienyt jopa kokonaisia sähköpylväitä. 

- Sähköverkon kehittäminen vähentää sähkökatkojen määrää ja kestoa. Vaasan Sähköverkko parantaa jatkuvasti sähkönjakelun toimivuutta muuttamalla ilmajohtoja maakaapeleiksi ja lisäämällä automaatiota verkkoon, Kolam sanoo.

Joen alittava maakaapelitunneli ei ole mikään harvinaisuus Suomessa. Kyrönjoella tehdyt testit ovat kuitenkin osoittaneet, että tämä kyseinen poraustyö ei ole helpoimmasta päästä, vaan siihen tarvitaan Suomen suurinta maaporaa, jonka omistaa Oy Ravera Ab. Projektipäällikkö Kenneth Högback Raverasta sanoo, että reiästä tulee 30 sentin läpimittainen.

Poraustyöt alkoivat tänään 7. helmikuuta ja reikä on valmis huomenna. Loppuosa on kaapeleiden ja niiden suojaputkien asentamista, joka kestää kuukauden päivät. Tunneliyhteys valmistuu siis ennen jäiden lähtemistä maaliskuun loppupuolella.

Kolamin mukaan hankkeen kustannusarvio on joitakin kymmeniä tuhansia euroja. Alkuperäinen ongelma on johtunut siitä, että sähköpylväät sijaitsevat Kyrönjoen keskellä olevassa pienessä saaressa, josta jäät ovat ne monena vuotena pyyhkineet mennessään.

- Pyrimme rakentamaan mahdollisimman säävarmaa sähköverkkoa, Kolam toteaa.

 

Markku Pervilä

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.