Tampereen yliopisto ja VTT johtamaan yhteensä 32 miljoonan euron rahoituksella pk-yritysten robotisointia

Ketterän tuotannon mahdollistavaa robotiikkaa kehitetään lähivuosina Tampereella EU:n Horisontti 2020 -ohjelman kahdessa hankkeessa, joiden yhteisbudjetti on 32 miljoonaa euroa. Hankkeita koordinoivat Tampereen yliopisto ja VTT. 

artificial_intelligence

Tampereen yliopiston koordinoima TRINITY-hanke ja VTT:n koordinoima DIHauttavat pk-yrityksiä robotisoinnissa tarjoamalla niille uusia teknisiä ja standardoituja ratkaisuja, räätälöityä koulutusta sekä pääsyn Euroopan laajuisiin osaamisverkostoihin. Hankkeet mahdollistavat pk-yritysten digitalisoinnin kustannustehokkailla piensarjatuotannon robottiratkaisuilla.

Elektroniikka- ja autoteollisuus sekä muu suursarjatuotanto ovat pitkään olleet robotiikan suuria hyödyntäjiä. Pienempien yritysten kohdalla sen hyödyntäminen ei ole yleistynyt samaa vauhtia. Perinteinen teollisuusrobotiikka koetaan joustamattomaksi ja vaikeaksi ottaa käyttöön piensarjatuotannossa. Taustalla vaikuttavat vanhentuneet käsitykset robotiikan suorituskyvystä ja sen mukautuvuudesta tuotannon muutoksiin. Viime aikoina myös osaajapula on rajoittanut investointihalukkuutta Suomessa. 

– Robottien käyttöönottokustannukset ja -aika tulevat puolittumaan, mikä tuo ennennäkemätöntä joustavuutta ja ketteryyttä pk-yritysten tuotantoon ja kaksinkertaistaa niiden tuottavuutta, sanoo DIH2-hankkeen koordinaattori Ali Muhammad VTT:ltä.

– Joustava ja tehokkaasti hyödynnettävä robotiikka on yksi keinoista, joilla valmistus ja sen mukana työpaikat pystytään pitämään Euroopassa, painottaa projektin koordinaattorina toimiva Tampereen yliopiston kone- ja tuotantotekniikan professori Minna Lanz.

Molemmat hankkeet ovat nelivuotisia ja ne tarjoavat tutkimus- ja kehitysrahoitusta yritysten omiin sovelluskokeiluihin. Avoimen haun kautta jaettavaa rahoitusta kanavoidaan hankkeiden kautta yhteensä 16 miljoonaa euroa.

TRINITY: ihmisen ja robotin yhteistyö valmistavassa teollisuudessa
TRINITY-hanke esittelee yhteistyössä hankekonsortion kanssa lähes 20 kehittynyttä tuotantosovellusta pk-yritysten tarpeisiin. Demonstraatiot hyödyntävät robotiikan, teollisen internetin ja tietoturvan viimeisimpiä teknologioita. Julkiset demonstraatiot toimivat esimerkkeinä modernin robotiikan mahdollisuuksista ja niitä voidaan edelleen kehittää ja muokata kiinnostuneiden yritysten tarpeisiin.

Tampereen yliopisto keskittyy hankkeessa ihmisen ja robotin yhteistyöhön valmistavassa teollisuudessa. Erityisesti korkealaatuisten piensarjatuotteiden valmistuksessa ihmisen ja robotin välinen yhteistyö on tulevaisuudessa tarpeen.

Hankkeeseen osallistuu kuusitoista partneria ympäri Euroopan. Mukana on yliopistoja, tutkimuslaitoksia, yrityksiä ja alan verkostoja. Suomesta TRINITY-konsortioon kuuluvat koordinaattorin lisäksi Fastems Tampereelta ja CENTRIA-ammattikorkeakoulu Ylivieskasta.

Ketterän tuotannon verkosto DIH2

DIH2-hanke on yleiseurooppalainen, ketterän tuotannon ja robotiikan verkosto. Se edustaa 26 eurooppalaista ekosysteemiä ja sen tavoitteena on saavuttaa yli 300 000 valmistavan teollisuuden pk-yritystä. Yritysten käyttöön DIH2--konsortio tarjoaa asiantuntemusta ja tukea keskeisiin ketterän tuotannon haasteisiin, mukaan lukien teknologia, investoinnit, standardisointi, osaaminen ja kompetenssit sekä etiikka-, tieto- ja kyberturvallisuus.

DIH2-konsortio koostuu 37 partnerista, 28 maasta, mukaan lukien 26 innovaatiokeskusta sekä 10 operatiivista asiantuntemusta tarjoavaa yritystä. Kymmenen globaalia yrityssponsoria on sitoutunut tukemaan hanketta. 

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.