https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tehdaslogistiikan automatisoinnista Euroopan pk-teollisuudelle uusi digiloikka

Euroopan komission tukema uusi L4MS (Logistics for Manufacturing SMEs) -kiihdytysohjelma vauhdittaa pk-teollisuuden tehtaiden automatisointia. Tavoitteena on digitalisoida tehtaiden sisäinen logistiikka-automaatio täysin. Ohjelma avaa pk-teollisuuden yrityksille mahdollisuuksia hyödyntää robotiikkaa ja edistyneitä teknologioita kuten tekoälyä ja virtualisointia.

industrial factory_2

Tyypillisessä tehtaassa osien ja komponenttien kuljetukseen osallistuu 25 prosenttia työntekijöistä, tehtaan lattiapinta-alasta on käytössä 55 prosenttia ja tuotantoajasta kuluu 87 prosenttia. Suuret valmistajat ottavat vauhdilla käyttöön mobiilirobotteja kasvattaakseen tuottavuutta ja joustavuutta, mutta vain alle 2 prosenttia Euroopan pk-teollisuudesta käyttää huipputekniikkaa valmistuksessaan. Euroopan kaikista valmistavista yrityksistä 98 prosenttia on pieniä ja keskisuuria. Euroopan teollisuus on vaarassa jäädä jälkeen, jos näitä yrityksiä ei saada mukaan digitalisaation kehitykseen.

L4MS (Logistics for Manufacturing SMEs) on kiihdytysohjelma, jota johtaa Teknologian tutkimuskeskus VTT. Ohjelma tarjoaa pk-teollisuudelle edullista ja joustavaa logistiikka-automaatiota, joka ei edellytä infrastruktuurin muutoksia, tuotantokatkoja eikä erikoisosaamista.

- Käyttöönottokustannukset ja -aika pienentyvät 10-kertaisesti. Se tulee tarjoamaan pk-teollisuudelle ennennäkemätöntä joustavuutta ja ketteryyttä piensarjatuotannossa ja tuplaamaan niiden tuottavuuden, sanoo L4MS-koordinaattori Ali Muhammad VTT:ltä.

Kaksiosainen logistiikka-automaation IoT-alusta

L4MS tarjoaa yrityksille pilvipalveluna toimivan esineiden internetin (IoT)-alustan, jonka nimi on OPIL (Open Platform for Innovations in Logistics) ja siihen liitetyn 3D-simulaattorin. Näitä hyödynnetään tehtaan logistiikan virtualisointiin. Sen sisältämät uusimmat navigointi-, lokalisointi-, kartoitus- ja liikenteenhallintapalvelut mahdollistavat nopeiden ja kustannustehokkaiden logistiikkaratkaisujen käyttöönoton. OPIL myös auttaa automaatiotoimittajia kehittämään ja tarjoamaan optimaalisia ratkaisuja yrityksille. Lisäksi virtuaaliset tehtaat avustavat päätöksenteossa yrityksiä valitsemaan parhaat ratkaisut.

- Pk-teollisuudelle avautuu nyt ainutlaatuinen mahdollisuus soveltaa robotiikkaa, päästä mukaan tekoälyn maailmaan ja verkottua Eurooppa-tasolla, sanoo VTT:n tutkimusjohtaja Kalle Kantola .

L4MS:ssä on keskitetty palvelupiste, josta Euroopan pk-teollisuuden yritykset voivat hankkia täydellisen palvelupaketin. Se kattaa uusimman teknologian (OPIL ja 3D-simulaattori), teknisen tuen, liiketoiminnan mentoroinnin, työntekijöiden koulutuksen ja rahoituksen tuotannon nykyaikaistamiseen. Kaikki nämä palvelut ovat pk-teollisuuden yrityksille paikallisesti saatavissa L4MS:ään liittyvän alueellisten digitaalisten innovaatiohubien verkostosta.

Ohjelman kesto on 3,5 vuotta ja budjetti 8,8 miljoonaa euroa.

Lisätietoa L4MS-ohjelmasta ja siihen osallistumisesta on osoitteessa  www.L4MS.eu  .

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.