https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantaloutta

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana projektissa ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

teko_!

Glastonin tutkimusaihe LIFETEX-ohjelmassa keskittyy karkaisukoneen koneälyyn tähdäten kohti täysin automatisoitua karkaisu-uunia. MIDAS-projekti jatkaa Glastonilla tehtyä työtä digitalisaation luomien mahdollisuuksien hyödyntämisessä. Viime vuonna digitalisaatiota tukivat mm. lasialan startup-tapahtuma Step Change sekä ensimmäistä kertaa allalla järjestetty Hack the Glass -hackathon.

- Osallistumme nyt DIMECCin johtamaan tekoälykonsortioon, koska se suunniteltiin teollisuuslähtöisesti ja meillä on suuret mahdollisuudet soveltaa tekoälyä uuneihimme ja asennetuista koneista tehtävään analyysiin. Panostamme liiketoimintalähtöiseen tutkimukseen ja kehitämme lasinjalostusta, missä edustamme maailman ehdotonta kärkeä, toteaa Glaston Oyj:n toimitusjohtaja Arto Metsänen.

Glaston panostaa vahvasti tuotekehitykseen, jonka kärjessä ovat digitaaliset ja IoT-pohjaisten tuotteiden kehittäminen, kuten esimerkiksi analytiikan hyödyntäminen, automaatioasteen nostaminen, jatkuvan seurannan kehittäminen sekä ennakoiva huolto.

Hyödyntämällä pilvipalveluita ja IoT:n tarjoamia mahdollisuuksia Glaston auttaa asiakkaitaan käyttämään koneitaan mahdollisimman tehokkaasti. Toimialansa edelläkävijänä yhtiö toi ensimmäisenä lasinjalostusmarkkinoille palvelun, joka mahdollistaa asiakkaille reaaliaikaisen tuotannon seurannan.

Yhteistyöstä etua

MIDAS-hankkeeseen osallistuvat yritykset tekevät tiivistä yhteistyötä keskenään, sekä TTY:n kanssa. Mukana on teköälyyn erikoistuneita tutkijoita, joilla on vahvaa osaamista koneoppimisen kehitykseen.

- Rakennamme TTY:stä tekoälyn johtavaa tutkimuslaitosta teollisuussovelluksissa. MIDAS-projekti lienee eräs suurimmista, joita Business Finlandin rahoittamassa tekoälyohjelmassa on toistaiseksi rahoitettu, kertoo Tampereen teknillisen yliopiston tekoälyyn erikoistunut professori Heikki Huttunen.

Tekoälyn avulla saadaan myös Novatronin työkoneiden mittaus- ja ohjausjärjestelmiin uusia tärkeitä ominaisuuksia ja tehokkuutta. MIDAS-projektin muut keskeiset toimijat ovat Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto. DIMECC LIFEX -ohjelmaan osallistuu jo 14 huippuyritystä ja neljä tutkimuslaitosta. Ohjelman budjetti on 10 miljoonaa euroa ja julkinen rahoitus tulee Business Finlandilta.

- Kun tekoälyä sovelletaan sellaiseen, missä Suomen teollisuus on jo maailman huipulla, kansantalous hyötyy huomattavasti varmemmin kuin jos vain pohditaan, mitä uutta tekoälyllä voisi tehdä. Lähtökohtamme on maamme parhaat yritykset ja ylivoimainen osaaminen sekä niiden vahvistaminen maailmanmarkkinoilla, toteaa LIFEX-ohjelman päällikkö tekniikan tohtori Arto Peltomaa.

Vähemmän suunnittelua, enemmän tekemistä

LIFEX-ohjelman erikoispiirre on avoimuus ja ohjelma-ajan avonaisuus. Ohjelmaan voidaan liittää uusia projekteja ja nyt käynnistettyihin projektihinkin voi päästä mukaan, mikäli riittävä teollinen kiinnostus johonkin teemaan löytyy.

- Vähemmän suunnittelua ja enemmän tekemistä, sillä tavalla maailmaa muutetaan. Meillä tämä dynaamisuus on ollut kantava ajatus jo pitkään. Innovaatioekosysteemimme vaikuttavuus ja tehokkuus takaavat yritysten kiinnostuksen, kuvaa toimintamallia DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

LIFEXin ensimmäiset tulokset ovat kannustavia.

- Värinänvaimennuksessa mm. Vibrol Oy on jo päässyt historiansa parhaaseen tasoon. Uusilla projekteillamme etenemme vääjäämättä kohti autonomisten koneiden ja tuotantojärjestelmien aikaa, päättää Peltomaa.

Nina Garlo-Melkas

 

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.