Teollisuudessa voi automatisoida haarukkatrukkeja ilman pitkiä odotusaikoja
Skandinavian suurin automaatiotoimittaja BILA A/S on esittänyt uuden ratkaisun, Global AGV:n, jonka avulla vanhanaikaiset haarukkatrukit voidaan automatisoida. Samaan aikaan yhtiö kertoi perustavansa uuden osaston, Bila Logisticsin, joka keskittyy yksinomaan logistiikka-automaatioon.
- Olemme yksinkertaistaneet itsestään automaattisesti ohjautuvan AVG-trukin monimutkaisuutta rakentamalla moduulin manuaaliseen haarukkavaunuun. Se on niin kevyt, että yritykset voivat tehdä asennuksen itse ja säästää aikaa ja rahaa suurten konsulttihankkeiden sijaan. Ohjelmistointegrointia yksinkertaistetaan tai poistetaan kokonaan, BILA Logisticsin toimitusjohtaja Ole Madsen kertoo.
Madsenin mukaan uutta ratkaisua voi myös vuokrata tai liisata, jolloin kuukausikustannukset ovat noin neljäsosa perinteisen ajajan kuljettaman trukin kuukausittaisista kustannuksista.
- Lisäksi tarjoamme esittelyjakson, jonka aikana on palautusoikeus, jos takaisinmaksu ei ole tyydyttävää. Viimeisenä muttei vähäisimpänä työskentelemme Global AVG -ratkaisussa varastointia vastaan, joten on vain viikkojen kysymys, milloin trukkikuljettajat voidaan vapauttaa enemmän arvoa luoviin tehtäviin yrityksessä, Madsen sanoo.
Lean-logistiikka lisää kilpailukykyä
Huippuunsa viritetty logistiikka tuo paljon mahdollisuuksia tulevaisuuden yrityksille. Kirjassa ”Den stærke værdikæde – sådan skaber du konkurrencekraft” (Vahva arvoketju – näin luot kilpailukykyä) Etelä-Tanskan yliopiston (SDU) professori Jan Stentoft ja Implementin konsultti Einar Scholte kirjoittavat, että ylä- ja pohjatason linjoja voidaan tehostaa 20 prosentilla 24 kuukaudessa jos arvoketjuun panostetaan.
Madsenin mukaan Pelkästään Euroopassa yrityksissä käytetään vuosittain yli 400 miljoonaa kuormalavaa. Huolimatta siitä, että automaatio voisi vapauttaa työvoimaa monimutkaisempiin ja arvoa luoviin logistiikkatehtäviin.
- Korkea automaatiotaso tarkoittaa vahvaa kilpailukykyä sekä paikallisilla että globaaleilla markkinoilla. Robotit maksavat saman kaikkialla maailmassa, ja niiden avulla yrityksen työntekijät voivat saada aikaa tehtäviin, joita ei puolestaan voida automatisoida. Esimerkiksi täysin automatisoitu liisattu kuormalavojen käsittelyratkaisu maksaa noin 25 prosenttia tunnissa perinteisen miehitetyn ratkaisun kustannuksista, kertoo Madsen.
BILAn uusi logistiikkaosasto sijaitsee Tanskan Aalborgissa, jossa BILA on juuri avannut uuden toimiston. Yhtiö kertoo palkkaavansa suuren määrän logistiikan osaajia uuden panostuksensa toteuttajiksi ja samaan aikaan hyödyntävänsä synergiaetuja konsernin muiden 350 työntekijän kanssa, jotka työskentelevät Nykøbing Morsin pääkonttorissa ja kymmenessä muussa toimistopaikassa Tanskassa.
BILA konsernissa on yli 350 työntekijää toimipisteissä eri puolilla Tanskaa sekä paikallistoimistoissa Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. Britannian osasto on rakenteilla. Lisäksi PALOMAT® on jo edustettuna jälleenmyyjien kautta 22 maassa. Vuosien mittaan BILA on toimittanut yli 2 000 automaatioratkaisua teollisuudelle Euroopassa ja Yhdysvalloissa.
AGV on lyhenne sanoista ”Automated Guided Vehicle”. Kyse on siis ilman kuljettajaa sähköllä toimivista haarukkavaunuista, jotka löytävät tuotantoyrityksessä tiensä hyllyjen välissä laserskannereiden avulla. BILA Logisticsin tuotevalikoimaan kuuluu Global AGV:n lisäksi kaksi muuta tehokasta logistiikka-automaatioratkaisua: PALOMAT® ja Dan Palletiser.