Teollisuudessa voi automatisoida haarukkatrukkeja ilman pitkiä odotusaikoja

Skandinavian suurin automaatiotoimittaja BILA A/S on esittänyt uuden ratkaisun, Global AGV:n, jonka avulla vanhanaikaiset haarukkatrukit voidaan automatisoida. Samaan aikaan yhtiö kertoi perustavansa uuden osaston, Bila Logisticsin, joka keskittyy yksinomaan logistiikka-automaatioon. 

Global_AGV_1140x400

- Olemme yksinkertaistaneet itsestään automaattisesti ohjautuvan AVG-trukin monimutkaisuutta rakentamalla moduulin manuaaliseen haarukkavaunuun. Se on niin kevyt, että yritykset voivat tehdä asennuksen itse ja säästää aikaa ja rahaa suurten konsulttihankkeiden sijaan. Ohjelmistointegrointia yksinkertaistetaan tai poistetaan kokonaan,  BILA Logisticsin toimitusjohtaja Ole Madsen kertoo.

Madsenin mukaan uutta ratkaisua voi myös vuokrata tai liisata, jolloin kuukausikustannukset ovat noin neljäsosa perinteisen ajajan kuljettaman trukin kuukausittaisista kustannuksista.

- Lisäksi tarjoamme esittelyjakson, jonka aikana on palautusoikeus, jos takaisinmaksu ei ole tyydyttävää. Viimeisenä muttei vähäisimpänä työskentelemme Global AVG -ratkaisussa varastointia vastaan, joten on vain viikkojen kysymys, milloin trukkikuljettajat voidaan vapauttaa enemmän arvoa luoviin tehtäviin yrityksessä, Madsen sanoo.

Lean-logistiikka lisää kilpailukykyä

Huippuunsa viritetty logistiikka tuo paljon mahdollisuuksia tulevaisuuden yrityksille. Kirjassa ”Den stærke værdikæde – sådan skaber du konkurrencekraft” (Vahva arvoketju – näin luot kilpailukykyä) Etelä-Tanskan yliopiston (SDU) professori Jan Stentoft ja Implementin konsultti Einar Scholte kirjoittavat, että ylä- ja pohjatason linjoja voidaan tehostaa 20 prosentilla 24 kuukaudessa jos arvoketjuun panostetaan.

Madsenin mukaan Pelkästään Euroopassa yrityksissä käytetään vuosittain yli 400 miljoonaa kuormalavaa. Huolimatta siitä, että automaatio voisi vapauttaa työvoimaa monimutkaisempiin ja arvoa luoviin logistiikkatehtäviin.

Korkea automaatiotaso tarkoittaa vahvaa kilpailukykyä sekä paikallisilla että globaaleilla markkinoilla. Robotit maksavat saman kaikkialla maailmassa, ja niiden avulla yrityksen työntekijät voivat saada aikaa tehtäviin, joita ei puolestaan voida automatisoida. Esimerkiksi täysin automatisoitu liisattu kuormalavojen käsittelyratkaisu maksaa noin 25 prosenttia tunnissa perinteisen miehitetyn ratkaisun kustannuksista, kertoo Madsen.

BILAn uusi logistiikkaosasto sijaitsee Tanskan Aalborgissa, jossa BILA on juuri avannut uuden toimiston. Yhtiö kertoo palkkaavansa suuren määrän logistiikan osaajia uuden panostuksensa toteuttajiksi ja samaan aikaan hyödyntävänsä synergiaetuja konsernin muiden 350 työntekijän kanssa, jotka työskentelevät Nykøbing Morsin pääkonttorissa ja kymmenessä muussa toimistopaikassa Tanskassa.

BILA konsernissa on yli 350 työntekijää toimipisteissä eri puolilla Tanskaa sekä paikallistoimistoissa Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. Britannian osasto on rakenteilla. Lisäksi PALOMAT® on jo edustettuna jälleenmyyjien kautta 22 maassa. Vuosien mittaan BILA on toimittanut yli 2 000 automaatioratkaisua teollisuudelle Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

AGV on lyhenne sanoista ”Automated Guided Vehicle”. Kyse on siis ilman kuljettajaa sähköllä toimivista haarukkavaunuista, jotka löytävät tuotantoyrityksessä tiensä hyllyjen välissä laserskannereiden avulla.  BILA Logisticsin tuotevalikoimaan kuuluu Global AGV:n lisäksi kaksi muuta tehokasta logistiikka-automaatioratkaisua: PALOMAT® ja Dan Palletiser.

Uusimmat artikkelit

24.9.2020 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi prosessikemian pilotointialusta vauhdittaa bio- ja kiertotaloutta

Uusi prosessikemian pilotointialusta VTT Bioruukki -pilotointikeskuksessa on suunniteltu nopeuttamaan yritysten ja tutkimusorganisaatioiden bio- ja kiertotaloushankkeita. Pilotointialustan avajaisia vietettiin 23.9.

Puuhuoltoketjun työhyvinvoinnissa on haasteita

Luonnonvarakeskus (Luke) selvitti koko puuhuoltoketjun työhyvinvointia tähän saakka laajimman ja ketjun eri ammattiryhmät kattavan kyselyn avulla. Puuhuoltoketjussa tehdään pitkää työpäivää, mutta työolosuhteisiin ollaan tyytyväisiä. Liki puolet vastaajista arvioi työn kuitenkin henkisesti rasittavaksi.

20.9.2020 | Kumppaniartikkeli

Somotec: Lisää kulumiskestävyyttä tuotantoprosessiin

Teollisuuden kasvavat kilpailukyky- ja tehokkuusvaatimukset sekä usein raskaat käyttöolosuhteet edellyttävät laitteiden kulutuksen- ja korroosionkestävyyden jatkuvaa parantamista.

Fingrid valitsi Empowerin sähköasemien ja voimajohtojen kunnossapitopartneriksi

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja Enersense International Oyj:n omistama Empower on valittu Fingridin julkisen hankinnan kilpailutuksessa ”yhdeksi merkittäväksi kunnossapitopartneriksi". Hankinnan kohteena ovat Fingridin sähköasemien ja voimajohtojen peruskunnossapitopalvelut vuosille 2021–2023.

14.9.2020 | Alan Uutiset

Neste aloittaa yt-neuvottelut, suunnittelee lakkauttavansa Naantalin jalostamon toiminnot

Neste suunnittelee Naantalin jalostamotoimintojen lakkauttamista ja toiminnan keskittämistä terminaali- ja satamatoimintoihin sekä Porvoon jalostamon kehittämistä kohti uusiutuvien ja kierrätys- raaka-aineiden prosessointia.

OL3 EPR:n sähköntuotanto alkaa helmikuussa 2022

Teollisuuden Voima Oyj (TVO) on saanut laitostoimittaja Areva-Siemens -konsortiolta päivitetyn aikataulun OL3 EPR -laitosyksikön käyttöönotosta. Sen mukaan polttoaine ladataan reaktoriin maaliskuussa 2021, laitosyksikkö liitetään valtakunnan sähköverkkoon saman vuoden lokakuussa ja säännöllinen sähköntuotanto alkaa helmikuussa 2022.

Liikuteltavat lasertyökalut tuovat joustavuutta kentälle

Uudet laserteknologiat mahdollistavat uuden joustavuuden tehdashalleissa ja kentällä tapahtuvassa työssä. Koherentti valo kohdistaa energian pienelle alueelle, jolloin alusta tai ympäristö ei vahingoitu, mutta työ käy nopeasti, siististi ja tarkasti.