Teollisuudessa voi automatisoida haarukkatrukkeja ilman pitkiä odotusaikoja

Skandinavian suurin automaatiotoimittaja BILA A/S on esittänyt uuden ratkaisun, Global AGV:n, jonka avulla vanhanaikaiset haarukkatrukit voidaan automatisoida. Samaan aikaan yhtiö kertoi perustavansa uuden osaston, Bila Logisticsin, joka keskittyy yksinomaan logistiikka-automaatioon. 

Global_AGV_1140x400

- Olemme yksinkertaistaneet itsestään automaattisesti ohjautuvan AVG-trukin monimutkaisuutta rakentamalla moduulin manuaaliseen haarukkavaunuun. Se on niin kevyt, että yritykset voivat tehdä asennuksen itse ja säästää aikaa ja rahaa suurten konsulttihankkeiden sijaan. Ohjelmistointegrointia yksinkertaistetaan tai poistetaan kokonaan,  BILA Logisticsin toimitusjohtaja Ole Madsen kertoo.

Madsenin mukaan uutta ratkaisua voi myös vuokrata tai liisata, jolloin kuukausikustannukset ovat noin neljäsosa perinteisen ajajan kuljettaman trukin kuukausittaisista kustannuksista.

- Lisäksi tarjoamme esittelyjakson, jonka aikana on palautusoikeus, jos takaisinmaksu ei ole tyydyttävää. Viimeisenä muttei vähäisimpänä työskentelemme Global AVG -ratkaisussa varastointia vastaan, joten on vain viikkojen kysymys, milloin trukkikuljettajat voidaan vapauttaa enemmän arvoa luoviin tehtäviin yrityksessä, Madsen sanoo.

Lean-logistiikka lisää kilpailukykyä

Huippuunsa viritetty logistiikka tuo paljon mahdollisuuksia tulevaisuuden yrityksille. Kirjassa ”Den stærke værdikæde – sådan skaber du konkurrencekraft” (Vahva arvoketju – näin luot kilpailukykyä) Etelä-Tanskan yliopiston (SDU) professori Jan Stentoft ja Implementin konsultti Einar Scholte kirjoittavat, että ylä- ja pohjatason linjoja voidaan tehostaa 20 prosentilla 24 kuukaudessa jos arvoketjuun panostetaan.

Madsenin mukaan Pelkästään Euroopassa yrityksissä käytetään vuosittain yli 400 miljoonaa kuormalavaa. Huolimatta siitä, että automaatio voisi vapauttaa työvoimaa monimutkaisempiin ja arvoa luoviin logistiikkatehtäviin.

Korkea automaatiotaso tarkoittaa vahvaa kilpailukykyä sekä paikallisilla että globaaleilla markkinoilla. Robotit maksavat saman kaikkialla maailmassa, ja niiden avulla yrityksen työntekijät voivat saada aikaa tehtäviin, joita ei puolestaan voida automatisoida. Esimerkiksi täysin automatisoitu liisattu kuormalavojen käsittelyratkaisu maksaa noin 25 prosenttia tunnissa perinteisen miehitetyn ratkaisun kustannuksista, kertoo Madsen.

BILAn uusi logistiikkaosasto sijaitsee Tanskan Aalborgissa, jossa BILA on juuri avannut uuden toimiston. Yhtiö kertoo palkkaavansa suuren määrän logistiikan osaajia uuden panostuksensa toteuttajiksi ja samaan aikaan hyödyntävänsä synergiaetuja konsernin muiden 350 työntekijän kanssa, jotka työskentelevät Nykøbing Morsin pääkonttorissa ja kymmenessä muussa toimistopaikassa Tanskassa.

BILA konsernissa on yli 350 työntekijää toimipisteissä eri puolilla Tanskaa sekä paikallistoimistoissa Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. Britannian osasto on rakenteilla. Lisäksi PALOMAT® on jo edustettuna jälleenmyyjien kautta 22 maassa. Vuosien mittaan BILA on toimittanut yli 2 000 automaatioratkaisua teollisuudelle Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

AGV on lyhenne sanoista ”Automated Guided Vehicle”. Kyse on siis ilman kuljettajaa sähköllä toimivista haarukkavaunuista, jotka löytävät tuotantoyrityksessä tiensä hyllyjen välissä laserskannereiden avulla.  BILA Logisticsin tuotevalikoimaan kuuluu Global AGV:n lisäksi kaksi muuta tehokasta logistiikka-automaatioratkaisua: PALOMAT® ja Dan Palletiser.

Uusimmat artikkelit

21.2.2020 | Alan Uutiset

Business Finland: "Koronaviruksen vaikutukset suomalaisiin yrityksiin eivät ole vielä laajasti nähtävillä"

Noin puolet suomalaisyrityksistä arvioi, ettei koronavirusepidemia juurikaan vaikuta liikevaihtoon tai vientiin lyhyellä aikavälillä. Kolmasosa arvioi, että vaikutukset ovat joko kielteisiä tai hyvin kielteisiä lyhyellä aikavälillä, selviää Business Finlandin toteuttamasta kyselystä.

21.2.2020 | Tutkimus ja koulutus

Vaasan yliopisto vahvistaa energiatutkimustaan

Vaasan yliopiston energiatutkimuksen tavoitteena on pyrkiä vastaamaan joustavan energiantuotannon, energialiiketoiminnan ja kestävän yhteiskunnallisen kehityksen globaaleihin tarpeisiin. Tutkimusta tehdään muun muassa tulevaisuuden älykkäisiin energiajärjestelmiin ja -verkkoihin, uusiin polttoaineisiin sekä teollisuuden ja alueellisiin kiertotalouden ratkaisuihin liittyen.

Työhyvinvointi on kahden kauppaa

Työ teollisuuden alalla on kuormittavaa, ja kuormitusta kasvattaa entisestään työn epäsäännöllisyys. Vuorotyö lisää muun muassa sydän- ja verisuonisairausten riskiä, mutta haittojen vähentämiseen voivat vaikuttaa niin työntekijä kuin työnantajakin.

Boomin dataintegraatiopalvelu IFS:n asiakkaiden käyttöön

IFS:n kenttähuollon ratkaisut, toiminnanohjausjärjestelmät ja kunnossapidon järjestelmät hyödyntävät jatkossa Boomin tarjoamia integraatiomahdollisuuksia yhdistämällä laajat ja nopeasti muuttuvat tietojoukot sovelluksiinsa.

Ratkaisu sähköautojen akkuongelmaan?

Lontoon UCL:n (University College of London) ja Kiinan tiedeakatemian tutkijat ovat kehittäneet ja osoittaneet uuden taivutettavan, grafeenista valmistetun superkondensaattorin, joka lupaa ratkaista sekä sähköautojen että kannettavien laitteiden akkuongelmat. Asiasta kertoi ETN.fi-verkkosivusto.

Fortum jatkaa käyttö- ja kunnossapitoyhteistyötään Caverion-omisteisen Maintpartnerin kanssa Uudellamaalla

Fortum jatkaa Uudenmaan voima- ja lämpölaitoksia sekä verkkoja koskevaa käyttö- ja kunnossapitokumppanuuttaan Maintpartnerin kanssa neljällä vuodella. Maintpartner on hoitanut palvelua vuodesta 2016. Sopimuksen arvoa ei julkisteta.

16.12.2019 | Kumppaniartikkeli

Insta opettaa prosessit tuottavammiksi

Oikein käytetty data on teollisuudessa rahan arvoinen voimavara. Oppivat koneet tehostavat teollisia prosesseja, jolloin energiaa ja raaka-aineita säästyy, päästöt pienenevät ja yrityksen tuottavuus kohentuu. Opetusdata muuttuu prosessiteollisuudessa sen viimeisen viivan alla näkyväksi tulokseksi.