Terrafamen kunnossapitojohtaja: ”Kilpailukyky lisääntyy yritysten välisellä keskustelulla”

Vuoden ajalle osuu muutamia selkeitä ruuhkaviikkoja, jolloin teollisuusyritysten tarve kunnossapidon osaajille on kova. Suomen teollisuuden kilpailukyvyn kannalta seisokkien sujuvuudessa ovat avainasemassa suunnittelu, resurssit ja avoin keskustelu teollisuusyritysten välillä.

elcoline

Elcolinen tuoreen selvityksen mukaan kiireisimmät seisokkiviikot sijoittuvat keväällä viikolle 19 ja syksyllä viikolle 41. Tällöin suurin tarve on sähkö- ja automaatioasentajille, mekaanisille asentajille sekä hitsaajille.

– Vaativimmat kunnossapitoseisokit ajoittuvat meillä kevääseen ja syksyyn. Keväällä seisokin ajankohtaa määrittävät sulamisvedet ja kesälomakauden alku. Toinen seisokki on syksyllä juuri ennen pakkasia, sillä haluamme saada tehtaan talvikuntoon, eikä kaikkia huoltotoimenpiteitä voida tehdä alle 5 asteen lämpötilassa. Tiedän, että monet muutkin teollisuusyritykset haluavat ajoittaa seisokkinsa saman kaavan mukaisesti, kommentoi selvitykseen osallistuneen Terrafame Oy:n kunnossapitojohtaja Matti Rautiainen.

Informaation lisäämisellä kustannustehokkuutta

Kunnossapitoseisokit voitaisiin toteuttaa tehokkaammin ja tuottavammin, kun teollisuusyritysten välillä käytäisiin avoimempaa keskustelua.

– Kun teollisuusyritykset käyvät keskinäistä keskustelua seisokkien ajankohdista, riittää osaamista ja resurssia kaikille. Meidän tulisi myös yhä enemmän jakaa toisillemme kokemuksia hyvistä menetelmistä, sillä teollisuuden haasteet ovat kaikille yhteiset, ja näin voisimme parantaa Suomen teollisuuden kilpailukykyä, Rautiainen kuvailee.

Myös Elcoline Groupin hallituksen puheenjohtaja Jere Räisänen korostaa keskustelun tärkeyttä eri teollisuudenalojen välillä.

– Aiomme tulevaisuudessa laajentaa näitä selvityksiä, sillä jo pintaraapaisulla nähdään viitteitä siitä, että pelkällä informaation lisäämisellä saataisiin aikaan paljon parannusta. Kunnossapidon kumppanina haluamme tarjota yrityksille resursseja laajasti eri teollisuuden alojen osaajista, sekä luoda keskustelua ja kehittää omalta osaltamme Suomen teollisuuden kustannustehokkuutta, kertoo Räisänen.

Sujuva seisokki vaatii suunnittelua ja resursseja

Rautiaisen mukaan kunnossapitoseisokin tarkoituksena on ennaltaehkäistä rikkoontumisia ja välttää näin suurempia kustannuksia.

– Kunnossapidon kustannukset luonnollisesti nousevat seisokin ajaksi. Kaikkein kalleimmaksi kuitenkin tulevat suunnittelemattomat seisokit ja korjaava kunnossapito. Seisokkien tarkoituksena onkin mahdollistaa mahdollisimman tehokas tuotanto suunniteltujen seisokkien välillä, Rautiainen kommentoi.

Keskustelun lisäksi kunnossapitoseisokkien sujuvuus vaatii suunnittelua ja riittäviä resursseja. Sekä Rautiainen että St1:n kunnossapitoinsinööri Henry Laitinen pitävät tällä hetkellä resurssien saatavuutta haasteena. Varsinkaan spesiaaliosaamista ei aina riitä kaikkien tarpeisiin.

– Suunnittelemalla seisokkityöt tarkasti ja ajoissa, voidaan ratkoa joitain seisokkeihin liittyviä haasteita, mutta kaikkea ei voi etukäteen suunnitella. Ennalta suunniteltujen huoltotoimenpiteiden lisäksi seisokin aikana tehdään kuntotarkastuksia, joissa voi paljastua jotain yllättävää. Erikoisosaamista ei aina silloin ole saatavilla, Laitinen kertoo.

Terrafamen pyrkimyksenä on keskittää kunnossapidon yhteistyökumppaneiden puitesopimuksia yrityksille, joilla on tarjota laaja-alaista teollisuuskokemusta sekä riittävästi resursseja seisokkitöiden hoitamiseen.

– Toimintatapa kartuttaa kumppanin kokemusta ja osaamista, jolloin yhteistyö helpottuu jatkossa, Rautiainen kiteyttää.

Uusimmat artikkelit

Neste, ReNew ELP ja Licella aloittavat yhteistyön jätemuovin hyödyntämiseksi raaka-aineena

Uusiutuvan dieselin valmistaja Neste, brittiläinen kemiallisen kierrätyksen yhtiö ReNew ELP ja australialainen teknologiakehittäjä Licella tutkivat yhteisessä kehitysprojektissa erilaisten jätemuovien käyttöpotentiaalia polttoaineiden, kemikaalien ja uusien muovien raaka-aineena.

Kauppakeskus Veturin katolle valmistuu yksi Suomen suurimmista aurinkovoimaloista

Kouvolassa sijaitsevan Kauppakeskus Veturin katolle valmistuu elokuussa aurinkovoimala. Suomen suurimpiin lukeutuva aurinkovoimala  tuottaa sähköä kauppakeskuksessa sijaitsevalle K-Citymarketille. Veturin kauppakeskus tarvitsee kaukolämpöä lämmittämiseen vain kaikkein kovimmilla pakkasilla.

13.8.2018 | Alan Uutiset

Fortum myy käyttö- ja kunnossapitoliiketoimintansa Naantalissa Turku Energialle

Turun Seudun Energiantuotanto Oy (TSE) keskittää Turun ja Naantalin voimalaitostensa käytön ja kunnossapidon yhdelle palveluntoimittajalle, Turku Energialle. Tällä hetkellä Turun laitoksilla toiminnasta vastaa Turku Energia ja Naantalin laitoksilla Fortum. TSE on Fortumin osaomisteinen yhtiö.

Vesivoimalan uusiminen hyödyttää vesistöä

Savon Voima Oyj on valinnut VEO:n huolehtimaan Vieremällä sijaitsevan Salahmin 1MW:n vesivoimalaitoksen koneistojen kokonaisuusinnasta. Uudistuksessa entiset pienemmät potkuriturpiinit korvataan yhdellä isommalla säädettävällä turpiinilla, jonka avulla vesistön virtaama pystytään pitämään tasaisempana ja voimalan hyötysuhdetta saadaan parannettua.

13.8.2018 | Tutkimus ja koulutus

Puettava teknologia ja lisätty todellisuus mahdollistavat uudet työtavat kunnossapidossa

Puettavaa teknologiaa voidaan käyttää robotin etäohjauksessa ja lisätty todellisuus voi opastaa mobiilia huoltohenkilöä maapallon toiselta puolelta. VTT:n tutkija, diplomi-insinööri Iina Aaltonen havaitsi väitöstyössään, että uusien teknologioiden sovellettavuus ei ole vielä riittävällä tasolla työkäyttöön. Tarvitaan käytännön tietoa työntekijän ja teknologian vuorovaikutuksesta, jotta sovellettavuus ja kalliit teknologiainvestoinnit saadaan käännettyä hyödyiksi ja voitoiksi.

Posti ja Vaisala keräävät tekoälyllä tietoa teiden kunnosta

Suomen Posti ja Vaisala yhdistävät voimansa teiden ja katujen kuntoa mittaavan tekoälylaitteiston käyttöönotossa ja kaupallistamisessa. Vaisalan kehittämä RoadAI -järjestelmä antaa tiestön kunnosta ja liikenneoloista tosiaikaisen tilannekuvan Postin jakeluautojen kameroiden ja Vaisalan antureiden kautta. Pitkällä tähtäyksellä kimppa kehittää älyliikennettä Suomessa.