Tiedolla johtamisella ja tiimityöllä lisäarvoa teolliseen kunnossapitoon
Siilinjärveläinen perheyritys KP-ServicePartner on ohituskaistalla teollisuuden kunnossapidon liiketoimissaan. Yhtiön liiketoimintaan kuuluvat teollisuuden kunnossapito, älykkäät laitteet ja järjestelmät sekä teollisuusnosturit ja nostureiden elinkaaripalvelut.
Yhtiö on hiljattain hankkinut STAHL CraneSystemsin prosessi- ja erikoisnosturit vahvistamaan jo ennestään laajaa nostureiden ja nostimien tuotevalikoimaansa, johon kuuluvat muun muassa ABUS Crane Systems -nostolaitteet.
Teollisuuden kunnossapidon kantavana teemana on jo pitkään ollut käyttövarmuuden ja tuotannon tehokkuuden maksimointi, olipa kyse sitten ulkoistuksista tai palvelusopimuksista nykyisten ja uusien asiakkaiden kanssa.
Toimitusjohtaja Pekko Herolan mukaan KP-ServicePartnerilla on havaittu, että tyytyväisetkin asiakkaat kaipaavat aina uutta lisäarvoa kunnossapidon palveluilleen.
– Kunnossapito ei ole enää pelkkä kustannustekijä, vaan parantunut käyttövarmuus ja tehostunut tuotanto ovat integroitujen kunnossapitoratkaisujen muita olennaisia näkökulmia. Juuri näitä integroituja ratkaisuja varten olemme luoneet toimintamallin, jossa eri alojen osaajamme toimivat kehitystiimeissä yhdessä asiakkaiden kanssa, Herola kertoo.
Hänen mukaansa asiakkaiden kehitystiimien toimialakohtainen osaaminen tuo kunnossapitoon tehokkaan toimintamallin, jossa myös asiakkaiden parhaat käytännöt otetaan huomioon, ja vieläpä niin, että perinteisen mallisten ulkoistusten ja palvelusopimusten turhilta päällekkäisyyksiltä vältytään.
– Kehitystiimien avulla haluamme tuottaa asiakkaille parhaan lisäarvon ja olla heidän halutuin kumppaninsa. Haluamme kehittää toimintaa yhdessä niin, että asetetut tavoitteet saavutetaan mahdollisimman nopeasti, Herola summaa.
KP-ServicePartnerin aluepäällikkö Aki Miettunen on Herolan kanssa yhtä mieltä siitä, että palvelujen osuus edustaa jo yli puolta koko yrityksen liikevaihdosta ja on lisääntymään päin.
– Kunnossapidon palvelut kasvavat koko ajan eikä lakipistettä ole vielä läheskään saavutettu, Miettunen sanoo.
– Palveluihin kuuluu muun muassa seuranta koneiden ja laitteiden todellisista käyttöajoista sekä laitteiden elinkaaren tilanteesta. Näillä mittauksilla asiakkaat saavat merkittäviä säästöjä. Kunnossapidon johtamisjärjestelmää ei hinnoitella erikseen, vaan palvelusopimusten avulla asiakkaiden on helppo saavuttaa hyvä kunnossapidon perustaso suunnitelmallisuuden ja tiedolla johtamisen myötä, Miettunen lisää.
Omia kunnonvalvonnan älyratkaisuja
Nykyään kaikki nostavat esille digitaaliset ratkaisut ja niiden mahdollisuudet kunnossapidossa. Miettusen mukaan KP-ServicePartner on valinnut oman tiensä ja luonut omat ohjelmistonsa ja laitteensa merkittävän tiedon keräämiseksi ja analysoimiseksi kustannustehokkaimmalla tavalla.
– Nämä kunnossapidon älykkäät ratkaisut perustuvat laitteiden elinkaaren hallintaan niin, että käytettyjen materiaalien, energian ja työvoiman määrien vaikutukset optimoidaan, Miettunen kertoo ja sanoo uusien digitaalisten välineiden helpottavan tiedon keräämistä ja poikkeavuuksien havaitsemista.
Miettusen mukaan älykäs kunnossapito minimoi jopa asiakkaan tuotannosta johtuvia ympäristövaikutuksia eli älylaitteet antavat eväitä myös kestävän kehityksen päämäärien saavuttamiseksi.
Etävalvonnasta kilpailuetua
Betoniyhtiö Parma Consoliksen Oulun tehtaiden kunnossapidosta vastaava KP-ServicePartner Oy:n Oulun yksikönpäällikkö Mika Ekholm vahvistaa Pekko Herolan ja Aki Miettusen näkemykset.
Ekholm aprikoi, että tekoälyn ja muiden uusien teknologioiden rooli kasvaa tulevina aikoina myös teollisuuden kunnossapidossa päätöksenteon tukena.
– Olemme Oulussa jo vuosien ajan hyödyntäneet KP-ServicePartnerin älykkäitä ratkaisuja. Trendionin kunnonvalvontajärjestelmä otettiin käyttöön viisi vuotta sitten ja uusia kunnonvalvonnan online-palveluja on lisätty tarpeiden mukaan.
Hänen mukaansa esimerkiksi online-pohjalta toimivat värähtelymittaukset ja muut laitteiden kuntoon perustuvat neljännen sukupolven mittausmenetelmät tuovat selkeitä säästöjä laitteiden omistajille.
– KP-ServicePartnerilla on moneen muuhun verrattaessa selkeä kilpailuetu aidossa digitalisaatiossa. Olemme usein jopa laitevalmistajia pidemmällä laitteiden kunnon tosiaikaisessa arvioinnissa. KP-ServicePartner toimittaa kustannustehokkaan kokonaisratkaisun laitetiedon keräämiseen, tiedon analysoimiseen, tiedolla johtamiseen ja oikeiden konkreettisten toimenpiteiden toteuttamiseen laitteilla ja prosessissa. Visio ja konseptit ovat kohdallaan, Ekholm sanoo.
Kasvu-ura jatkuu Stahlin myötä
Kuten sanottu, vuonna 2003 perustettu siilinjärveläinen perheyhtiö on viime vuosien aikana kasvanut vauhdikkaasti. Vuonna 2016 KP-ServicePartner hankki omistukseensa ABB Industrial Cranesin kunnossapidon liiketoiminnot, joista jättiyhtiö samalla luopui.
Lokakuussa KP-ServicePartner vahvisti jo entuudestaan laajaa nostolaitteiden tuote- ja ratkaisuvalikoimaansa hankkimalla Abus Crane Systemsin rinnalle toisen tunnetun saksalaisyhtiön, nostureita jo 140 vuoden ajan rakentaneen STAHL CraneSystemsin prosessi- ja erikoisnosturituotteet.
– Stahlin edustus toi meille merkittävästi uusia asiakkaita, mutta heidän tarkka määränsä on toistaiseksi luottamuksellista tietoa, Pekko Herola sanoo.
Teollisen kunnossapidon tulevaisuudesta Herola sanoo sen verran, että tekoälyn ja lisätyn todellisuuden ratkaisut kasvavat nopeasti. Ne yritykset, jotka kykenevät käyttämään uusia teknologioita parhaiten hyödykseen, menestyvät varmasti myös tulevaisuudessa.
Teksti: Markku Pervilä
Kuvat:
KP-Servicepartner Oy