Tietotekniikkaongelmista miljoonalasku teollisuudelle
Tietotekniikkaan liittyvät ongelmat ovat varsin yleisiä monilla työpaikoilla. Menetetystä työajasta tulee suomalaisten yritysten tuottavuudelle kymmenien miljoonien eurojen kustannukset, kun suuri joukko työntekijöitä käyttää työajastaan vähintään 15 minuuttia kuukausittain it-ongelmien parissa painien.
Vaivaton pääsy yrityksen liiketoimintaa koskevaan dataan säästää yrityksen johdon, it-osaston ja työntekijöiden aikaa. Samalla se lisää työn tekemisen tuottavuutta merkittävästi.
- Kokemuksemme mukaan vain noin 5 prosenttia työntekijöistä raportoi it-osastolle koneen toimimattomuudesta, vaikka kyseessä olisi työntekoa selvästi viivästyttävä asia, kertoo 3 Step IT:n Suomen toimitusjohtaja Marko Tarkiainen.
Tarkiaisen mukaan kolme yleisintä ongelmaa organisaatioiden it-laitteiden toimimattomuudessa on tietokoneiden ja ohjelmistojen säännöllinen kaatuminen, tietoturvapäivitysten ajantasaisuus sekä tietokoneiden hidas käynnistyminen. Vaikka kyseessä olisi työt täysin keskeyttävä asia, 3 Step IT:n mukaan ainoastaan vajaa neljännes työntekijöistä raportoi ongelman eteenpäin it-osastolle asti. Työnteon voi keskeyttää esimerkiksi koneen tai sähköpostin kaatuminen pitkäksi aikaa tai verkkoyhteyden katoaminen kokonaan.
- Kun suurella joukolla työntekijöitä on haasteita laitteiden toimivuuden kanssa, on vaikuttavuus tuottavuuteen selkeästi osoitettavissa. Kun käyttäjiä on tuhansia, tuntihinta it-ongelmien parissa kuukausitasolla kuluvaan aikaan nousee nopeasti suureksi summaksi. Lisäksi päälle on hyvä laskea it-osaston tehoton työskentely ja työntekijöiden turhautuminen hitaasti toimiviin laitteisiin, Tarkiainen toteaa.
It-ongelmat eivät saavuta tietohallintojohtoa
Tieto it-ongelmista jää usein it-osastolta kuulematta, koska työntekijät jättävät raportoimatta it-ongelmia.
Yleisimmät syyt ongelman raportoimatta jättämiseen:
• Ajatus siitä, että raportin kirjoittamiseen menee liikaa aikaa ja vaivaa.
• Ongelmaa pidetään yksittäisenä tapauksena, joka korjaantuu itsestään.
• It-ongelmien raportointiin ei kannusteta.
• It-tukea tai -osastoa ei haluta vaivata.
Yksi raportointiaktiivisuuteen merkittävästi vaikuttavista tekijöistä löytyy yrityskulttuurista.
- Ohjelmistojen ja laitteiden toimivuuteen panostamisen lisäksi tuottavuus saadaan nousuun johdon sitoutumisella it-asioihin. Työntekijöitä voidaan esimerkiksi kannustaa raportoimaan it-ongelmistaan tai laitteita voidaan monitoroida tiedon saamiseksi.