Uusia, älykkäitä tuotteita pyörivien koneiden ja laitteiden kunnonvalvontaan

Distence on kehittänyt uusia, entistä älykkäämpiä tuotteita erityisesti pyörivien koneiden ja laitteiden kunnonvalvontaan. Uusien tuotteiden avulla teollisuuden kone- ja laitevalmistajat sekä teollisuuden palveluyritykset voivat digitalisoida koneitaan ja laitteitaan ja kehittää uusia, älykkäitä palveluita asiakkailleen. 

Distence_Condence_IIoT-platform_UI

Condence mahdollistaa entistä älykkäämmän ja automatisoidumman värähtelyn valvonnan, joilla voidaan tunnistaa aikaisessa vaiheessa haitallisia ilmiöitä kuten epätasapaino, linjausvirhe, laakerivaurio tai hammasvaurio.

Uudet Condence IoT-pilven ominaisuudet yhdessä Distencen T200- ja T210 -älyterminaalien kanssa tarjoavat uudenlaisen ratkaisun erityisesti pyörivien koneiden ja laitteiden käytön- ja kunnonvalvontaan sekä hallintaan. Esimerkiksi moottoreiden, vaihteiden, pumppujen, teollisuuspuhaltimien ja vastaavien laitteiden etäkäytön- ja etäkunnonhallinta voidaan toteuttaa erittäin korkealaatuisesti ja kustannustehokkaasti. Ratkaisu soveltuu niin uusiin kuin jo asennettuihinkin koneisiin ja laitteisiin.

- Asiakkaamme käyttävät järjestelmää omille asiakkailleen toimitettujen laitteiden globaalin asennuskannan valvonnassa ja hallinnassa esimerkiksi tuulipuistoissa, teollisuusnostureissa sekä teollisuusvaihteissa”, Distencen toimitusjohtaja Kim Korhonen sanoo.

- He rakentavat Distencen ratkaisun päälle oman käytön- ja kunnonvalvontatuotteensa. Järjestelmällä voidaan luoda asiakkaan ja toimittajan välille tärkeä ymmärrys, intimiteetti.

Älykkäissä terminaaleissa on toteutettu muun muassa värähtelysignaalin analysointi paikallisesti. Entistä älykkäämmät Condence-pilven analysointityökalut tarjoavat uudenlaista automatiikkaa värähtelyn valvontaan ja laitevikojen havainnointiin. Ratkaisu mahdollistaa älykkäiden terminaalien ohjelmistojen hallinnoinnin ja kasvattaa niiden ominaisuuksia dynaamisesti liiketoiminnan tarpeiden kasvaessa.

Uudet T200- ja T210 äly-yksikkö tuotteet:

Paikallisen älykkyyden lisäämisellä tarkoitetaan tiedon käsittelyn lisäämistä laitetasolla. Tiedon käsittely viedään sinne missä se tuotetaan, eli sovelletaan edge-computing tai distributed intelligence -ajattelua. Distencen älykäs terminaali osaa itse analysoida sensoreilta tulevaa dataa, toimia järjestelmän aivoina. Tämä tuo täysin uuden ulottuvuuden tavalliseen datan keräämiseen verrattuna.

Distencen tuoteperheen uusimmat, T200 ja T210, kykenevät lukeman neljää tai kahdeksaa värähtelykanavaa samanaikaisesti ja se pystyy analysoimaan värähtelysignaalia aina 24kHz taajuuteen asti. Tuotteisiin voi liittää digitaalisen väylän, kuten CAN- tai Modbus-väylän, sekä yhteensä 11 eri lämpötila-, paine-, kierrosluku- tai muuta analogista anturia. Ominaisuudet muodostavat erittäin laajan tilannekuvan laitteen käytöstä ja kunnosta.

- Tuomme aiemmin vain suurissa tehdasympäristöissä mahdollisen ratkaisun jokaisen yrityksen käsiin, toimitusjohtaja Korhonen kertoo.

- Käytännössä ratkaisu tarjoaa kone- ja laitevalmistajille sekä jälkiasennusmarkkinoilla toimiville valmiin kokonaisuuden, äly-yksiköistä käyttöliittymään, lisätä tuotteisiinsa etäkunnon- ja käytönvalvonta sekä -hallinta toiminnot.

Condence IoT-pilvi:

Condence IoT-pilvi tarjoaa käyttäjä- ja laitehallinnan, varoitus- ja hälytystyökalujen lisäksi työkaluja esimerkiksi värähtelytasojen seurantaan ja värähtely spektrin analysointiin. Jatkossa Condence mahdollistaa entistä älykkäämmän ja automatisoidumman värähtelyn valvonnan, joilla voidaan tunnistaa aikaisessa vaiheessa haitallisia ilmiöitä kuten epätasapaino, linjausvirhe, laakerivaurio tai hammasvaurio.

Yhdessä Distencen Condence IoT-alusta, ohjelmistot sekä älykkäät terminaalit muodostavat kokonaisuuden, jolla voidaan voimakkaasti tehostaa teollisten koneiden kunnon- ja käytönvalvontaa ja näin nostaa käyttöastetta ja pidentää elinkaarta. Lisäksi kokonaisuus mahdollistaa uusien palvelujen tuottamisen asiakkaille ja käyttäjille ymmärtämällä paremmin miten laite toimii, miten sitä käytetään, missä se on ja missä kunnossa se on.

www.distence.fi

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.