https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

VTT lähtee kehittämään älyliikennettä yhteistyössä venäläisen ITS Russian kanssa

Teknologian tutkimuskeskus VTT ja venäläinen ITS Russia allekirjoittivat yhteistyösopimuksen älyliikenteen kehittämiseksi. CAVLANE -hankkeen tavoitteena on tuottaa erityisesti rajanylitystä palvelevia uusia palveluja, tuotteita ja standardeja . Yhteistyöhön tavoitellaan mukaan yrityksiä koko Euroopan tasolla.

bentley

CAVLANE liittyy Venäjän teollisuus- ja kauppaministeriön ajamaan hankkeeseen luoda automaattiajoa tukevien liikenneratkaisujen tiekartta.

- Tarkoituksena on edistää automaattiajamista ja siten valmistautua eriasteisten robottiautojen tuloon. VTT on tehnyt pitkään robottiautojen luotettavuuden ja turvallisuuden kehitystyötä, sanoo Erja Turunen, VTT:n Älykäs teollisuus ja energiajärjestelmät -liiketoiminta-alueen johtaja.

Uudet älykkäät palvelut lisäävät liikenneturvallisuutta, tehostavat logistiikkaa, parantavat yritysten kilpailukykyä ja luovat markkinoita uusille innovaatioille.

Hankkeessa esimerkiksi testataan älyliikenteen palveluita autoilijoille ennen ja jälkeen rajanylityksen, kuten Nuijamaan raja-asemalla rajanylityksen sujuvuutta helpottavaa jonotuksesta varoittavaa dataa ja EU:n ajoneuvoviestinnän standardoituja varoitusviestejä.

 Yrityksille uusia yhteistyö- ja liiketoimintamahdollisuuksia

CAVLANE-hanke on koonnut yhteen jo joukon Suomalaisia toimijoita ja yrityksiä. VTT koordinoi kansallista yrityskonsortiota, johon kuuluvat tällä hetkellä Indagon, Nokia, Vediafi, Dynniq ja Infotripla.

- Mukaan yhteistyöhön toivotaan yrityksiä erityisesti Suomesta, mutta myös muiden maiden älyliikenneosaajat ovat tervetulleita, sanoo projektipäällikkö Lasse Nykänen  VTT:stä. Venäjän puolella on vastaava yrityskonsortio, jota vetää ITS Russia.

Trafin koordinoima Liikennelabra ja liikenne- ja viestintäministeriö käynnistivät uusia liikennepalveluja rajat ylittävään liikenteeseen mahdollistavan hankkeen toukokuussa.

- Lähtökohtana on edistää valtioiden rajat ylittävää yhteistyötä Venäjälle tai muihin Pohjoismaihin. Tavoitteena on, että uusien liikenteen palvelujen testaustoiminta käynnistyy yritysvetoisesti, toteaa tietojohtaja Juha Kenraali Trafista. VTT vetää myös Liikennelabran toukokuussa käynnistämää Digitaaliset liikennepalvelut arktisissa olosuhteissa -hanketta, joka tarjoaa yrityksille siemenrahaa.

- Ensi vuosikymmenen alussa toteutuva automaattiajaminen on nostanut älykkään liikkumisen ratkaisut ja palvelut kasvutoimialaksi. Osallistumme hankkeessa uusien verkkoon kytkettyjen tarkkojen ja luotettavien ajoa avustavien älylaitteistojen kokeilemiseen, koska tällaisten laitteiden liiketoiminta kasvaa kansainvälisesti vuosittain yli kuusi prosenttia, kertoo Indagon Oy:n toimitusjohtaja Matti Lankinen.

Suomi älyliikenneväylänä Kiinaan

CAVLANE pyritään yhdistämään Venäjän hallituksen tukemaan älyliikenneväylään, joka alkaisi Suomen isoimmista kaupungeista, ja se kulkisi Helsingin kautta Pietariin, Moskovaan, Kazaniin ja Kiinaan.

 - Älyliikenne- ja logistiikkakäytävä Suomesta Venäjän kautta Kaukoitään on sekä taloudelliselta että liikenteelliseltä merkitykseltään erittäin tärkeä, ja haluamme edistää sen toteutumista yhdessä yritysten ja eri osapuolten kanssa. Parhaimmillaan käytävä voi toimia kaikkia hyödyttävänä yhteistyöalustana globaalissa liikenteen ja logistiikan murroksessa, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Seppo Öörni.

www.vtt.fi

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.