https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Volkswagen kehittää tulevaisuuden autoja virtuaalisesti

Kirkas auringonvalo tulvii ikkunoista Volkswagenin virtuaaliseen tuotekehityslaboratorioon Wolfsburgissa. Pari tusinaa näyttöä vilkkuu: osa niistä näyttää grafiikkaa ja loput satoja ohjelmakoodirivejä. Huoneen keskellä on 1:4 suhteessa mallinnettu Volkswagen Golf. 

volkswagen

Frank Osterman tutkii mallia ja tekee muutoksia renkaisiin, vaihtaa takavalot ja muokkaa sivupeilejä. Hän käyttää muutoksissa äänikomentoja ja eleohjausta, ja kaikki muutokset ovat valmiita muutamassa sekunnissa. Tämän mahdollistaa lisätty todellisuus (AR = Augmented reality). Ohjelmisto on kehitetty virtuaalisessa tuotekehityslaboratoriossa ja tiimin saavuttamat tulokset voivat mullistaa tuotekehitysinsinöörien ja muotoilijoiden työtavat. 

Ostermannilla on päässään HoloLens-lasit eli lisätyn todellisuuden lasit. Microsoftin kehittämä mobiilijärjestelmä lisää virtuaalista sisältöä fyysiseen kohteeseen eleohjauksella ja äänikomennoilla. Ostermannin tarvitsee vain osoittaa Golfia sormellaan ja HoloLens muuttaa Golfin värin, vaihtaa pyörät ja muokkaa lokasuojat. Alun perin Golf on R-Line-malli, mutta muuttuu täysin uudeksi versioksi. Ehkä tämä malli ilmestyy myyntipisteisiin puolen vuoden kuluessa? 

Osterman  (52) on valmistunut tietotekniikkainsinööriksi. Volkswagenilla Wolfsburgissa hän johtaa virtuaalista tuotekehityslaboratoriota, yhtä kuudesta Volkswagen-konsernin laboratorioista, jotka sijaitsevat Wolfsburgissa, Berliinissä, Münchenissä ja San Franciscossa. Uusin laboratorio tulee Barcelonaan. Näissä laboratorioissa Volkswagenin asiantuntijat suunnittelevat digitaalista tulevaisuutta yhteistyössä tutkimuslaitosten ja teknologiakumppaneiden kanssa. Uusia ratkaisuja big datan hyödyntämisessä, teollisuus 4.0:aa, esineiden internetiä eli IoT:tä, liitettävyys- ja liikkuvuuspalveluita ja virtuaalista todellisuutta luodaan tiiviissä yhteistyössä. 

- Olemme Volkswagenilla käyttäneet jo jonkin aikaa lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta luodaksemme kolmiulotteisen kuvan autosta, Ostermann kertoo.

- Virtuaalinen tuotekehityslaboratorio on merkittävä askel eteenpäin. Muutamme teknologian tuotekehityksen työkaluksi. Tämä mahdollistaa sen, että Volkswagenin insinöörit voivat muuttaa halutessaan varusteita ja jopa suunnitella uusia komponentteja virtuaalisesti ja työn tulokset ovat heti nähtävissä.

- Työskentelemme tiiviissä yhteistyössä tuotekehityksen kollegoiden kanssa ja olemme lähellä ensimmäistä uutta konseptiajoneuvoa ja muotoilututkielmia, Ostermann kertoo.

- Edistämme osaamisellamme teknistä tuotekehitystä ja tarjoamme räätälöityjä virtuaalisen suunnittelun ja järjestelmäsuunnittelun ratkaisuja kaikille konsernin brändeille.

Säästää aikaa ja rahaa

Miksi tällaisia työtapoja tarvitaan? Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen säästää aikaa ja kehityskustannuksia. Jokainen prosessin askel voidaan tehdä nopeammin ja tehokkaammin virtuaalisessa tuotekehityslaboratoriossa esimerkiksi HoloLens-laseja hyödyntäen.

HoloLens ei ainoastaan näytä jokaista muotoilu- tai varustemuutosta mallissa, vaan se mahdollistaa myös useiden eri puolilla maailmaa sijaitsevien projektiryhmien yhteistyön, esimerkiksi Wolfsburgissa, Chattanoogassa ja Shanghaissa. Kaikki näkevät koko ajan viimeisen version ja aikaa vievä uudelleenmuokkaus – esimerkiksi savimallien tekeminen – voi jäädä historiaan.

- Tiimit voivat suoraan seurata ja vertailla pienempiäkin muutoksia ja tämän jälkeen tehdä päätökset toteutuksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että tavoitteet voidaan saavuttaa nopeammin” Ostermann selvittää. 

Tällä hetkellä HoloLens-järjestelmä on edelleen testivaiheessa. Jatkossa käyttäjät voivat nähdä koko Volkswagenin merkkiportfolion ja esimerkiksi esitellä kunkin mallin eri korivaihtoehdot: kehittäjät voivat muuttaa sedan-mallin virtuaalisesti SUV-malliksi, farmarimalliksi, avoautoksi tai coupé-malliksi. 

- Vain muutama vuosi sitten tämä oli science fictionia. Nyt on täysin selvää, että tämä on tapa, jolla kehitämme seuraavat mallimme, sanoo Osterman. 

Avainsanat:

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.