https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 16.6.2015

Itä-Suomen yliopiston katalyysitutkijat kehittävät tulevaisuuden vähäpäästöisiä ajoneuvoja laajassa eurooppalaisessa konsortiossa

Itä-Suomen yliopiston Kemian laitoksen tutkimusryhmä kehittää käynnistyneessä Heavy Duty Gas Engines integrated into Vehicles ( HDGAS) H2020 -konsortiossa uutta katalyyttiteknologiaa. Hanke kuuluu GV-7/ Future alternative fuel powertrains and components for heavy duty vehicles -ohjelmaan.

itasuomen_yo_logo

Hankkeen tavoitteena on tutkia ja kehittää edistyksellinen voimansiirtokonsepti puhdasta maakaasua sekä maakaasua että dieselpolttoainetta (dual fuel) hyödyntäville raskaan liikenteen moottoreille ja saavuttaa uusimpien EURO VI -päästöstandardien mukaiset pakokaasupäästöjen raja-arvot. Kehitettävän moottori- ja päästöjen jälkikäsittelyosaamisen kautta hankkeessa demonstroidaan uudenlainen ajoneuvokonsepti.

Hankkeeseen osallistuu 19 partneria seitsemästä eri maasta. Mukana on lähes kaikki johtavat eurooppalaiset raskaan liikenteen moottori- ja ajoneuvovalmistajat sekä yliopistopartnereita Saksasta, Italiasta, Itävallasta ja Suomesta. Hanke on kolmivuotinen ja sen kokonaisrahoitus on 27,8 miljoonaa euroa.

Nesteytettyä maakaasua (LNG) hyödynnetään nykyään yhä kasvavissa määrin polttoaineena heavy duty -kohteissa kuten esimerkiksi julkisen liikenteen ajoneuvoissa sekä meriliikenteessä. Maakaasun käytön selkeä etu ympäristön kannalta on sen päästöt. Moottoripolttoaineena maakaasu tuottaa selvästi vähemmän haitallisia rikin- ja typen oksideja (SO2 ja NOx), partikkeleita ja hiilidioksidia (CO2) kuin yleisesti käytetyt diesel- ja bensiinimoottorit. Maakaasun palaminen moottoreissa on kuitenkin aina epätäydellistä mikä johtaa metaanipäästöihin. Metaani (CH4) on kaksikymmentä kertaa haitallisempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Moottoreissa syntyvien raakametaanipäästöjen eliminoimiseksi tarvitaan käyttökohteisiin optimoituja puhdistuskatalyyttejä.

Käynnistyneessä HDGAS-hankkeessa hyödynnetään kemian laitoksen katalyysitutkimusryhmän avainosaamista metaanin polton päästöjen katalyyttisessä puhdistamisessa. Tutkimuksissa selvitetään katalyytin rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä ja arvioidaan katalyyttien ikääntymistä käytön yhteydessä.

Kemian laitos on määrätietoisesti panostanut erilaisten palotapahtumissa syntyvien päästöjen katalyyttiseen puhdistukseen yli viidentoista vuoden ajan. Tutkimusryhmällä on käytössään alan viimeisin tietotaito ja tutkimusinfrastruktuuri. HDSGAS-hanke on osa ryhmän kasvavaa kansainvälistä tutkimus- ja teollisuusverkostoa.

Hanke liittyy Itä-Suomen yliopiston strategian maailmanlaajuisiin haasteisiin, terveys, ympäristön muutos ja luonnonvarojen riittävyys, sekä yliopiston kansainvälisiin huipputason tutkimusalueisiin "aerosolit, ilmastonmuutos, ihmisen terveys". Ympäristökatalyysillä on suuri yhteiskunnallinen ja taloudellinen merkitys, joka korostuu alati tiukkenevien päästöjä koskevien säännösten ja raja-arvojen myötä.

Lisätietoja: www.uef.fi

Uusimmat artikkelit

27.12.2024 | Alan Uutiset

Wärtsilän toimittaa Tornion Voimalle Suomen ensimmäinen sähköjärjestelmää tasapainottava moottorivoimalaitoksen

"Moottoriteknologialla on paras keskimääräinen hyötysuhde tämäntyyppisissä toimintaolosuhteissa"toteaa Wärtsilä Energyn Afrikan ja Euroopan johtaja Kenneth Engblom. Voimalaitos käyttää pääpolttoaineena maakaasua ja tuotannossa voidaan myöhemmin siirtyä käyttämään uusiutuvaa energiaa.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.