https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 16.6.2015

Itä-Suomen yliopiston katalyysitutkijat kehittävät tulevaisuuden vähäpäästöisiä ajoneuvoja laajassa eurooppalaisessa konsortiossa

Itä-Suomen yliopiston Kemian laitoksen tutkimusryhmä kehittää käynnistyneessä Heavy Duty Gas Engines integrated into Vehicles ( HDGAS) H2020 -konsortiossa uutta katalyyttiteknologiaa. Hanke kuuluu GV-7/ Future alternative fuel powertrains and components for heavy duty vehicles -ohjelmaan.

itasuomen_yo_logo

Hankkeen tavoitteena on tutkia ja kehittää edistyksellinen voimansiirtokonsepti puhdasta maakaasua sekä maakaasua että dieselpolttoainetta (dual fuel) hyödyntäville raskaan liikenteen moottoreille ja saavuttaa uusimpien EURO VI -päästöstandardien mukaiset pakokaasupäästöjen raja-arvot. Kehitettävän moottori- ja päästöjen jälkikäsittelyosaamisen kautta hankkeessa demonstroidaan uudenlainen ajoneuvokonsepti.

Hankkeeseen osallistuu 19 partneria seitsemästä eri maasta. Mukana on lähes kaikki johtavat eurooppalaiset raskaan liikenteen moottori- ja ajoneuvovalmistajat sekä yliopistopartnereita Saksasta, Italiasta, Itävallasta ja Suomesta. Hanke on kolmivuotinen ja sen kokonaisrahoitus on 27,8 miljoonaa euroa.

Nesteytettyä maakaasua (LNG) hyödynnetään nykyään yhä kasvavissa määrin polttoaineena heavy duty -kohteissa kuten esimerkiksi julkisen liikenteen ajoneuvoissa sekä meriliikenteessä. Maakaasun käytön selkeä etu ympäristön kannalta on sen päästöt. Moottoripolttoaineena maakaasu tuottaa selvästi vähemmän haitallisia rikin- ja typen oksideja (SO2 ja NOx), partikkeleita ja hiilidioksidia (CO2) kuin yleisesti käytetyt diesel- ja bensiinimoottorit. Maakaasun palaminen moottoreissa on kuitenkin aina epätäydellistä mikä johtaa metaanipäästöihin. Metaani (CH4) on kaksikymmentä kertaa haitallisempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Moottoreissa syntyvien raakametaanipäästöjen eliminoimiseksi tarvitaan käyttökohteisiin optimoituja puhdistuskatalyyttejä.

Käynnistyneessä HDGAS-hankkeessa hyödynnetään kemian laitoksen katalyysitutkimusryhmän avainosaamista metaanin polton päästöjen katalyyttisessä puhdistamisessa. Tutkimuksissa selvitetään katalyytin rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä ja arvioidaan katalyyttien ikääntymistä käytön yhteydessä.

Kemian laitos on määrätietoisesti panostanut erilaisten palotapahtumissa syntyvien päästöjen katalyyttiseen puhdistukseen yli viidentoista vuoden ajan. Tutkimusryhmällä on käytössään alan viimeisin tietotaito ja tutkimusinfrastruktuuri. HDSGAS-hanke on osa ryhmän kasvavaa kansainvälistä tutkimus- ja teollisuusverkostoa.

Hanke liittyy Itä-Suomen yliopiston strategian maailmanlaajuisiin haasteisiin, terveys, ympäristön muutos ja luonnonvarojen riittävyys, sekä yliopiston kansainvälisiin huipputason tutkimusalueisiin "aerosolit, ilmastonmuutos, ihmisen terveys". Ympäristökatalyysillä on suuri yhteiskunnallinen ja taloudellinen merkitys, joka korostuu alati tiukkenevien päästöjä koskevien säännösten ja raja-arvojen myötä.

Lisätietoja: www.uef.fi

Uusimmat artikkelit

20.8.2025 | Alan Uutiset

Teollisuuden Voiman uusi toimitusjohtaja on Philippe Bordarier

Fysiikan tohtori Philippe Bordarier siirtyy tehtävään Hollannin energiayhtiö Neolta. Hän aloittaa työnsä joulukuun alussa.

Euroopan modernein kartonkituotantolinja avattiin Oulussa

Stora Enson Oulun tehtaan uusi tuotantolinja vihittiin käyttöön 18. elokuuta. Tehdasalueen uudistuksiin on investoitu 1,1 miljardia euroa.

Metso laajensi kaivosalueen ytimessä toimivaa huoltokeskustaan Chilessä

La Negran alueella toimiva huoltokeskus on kolminkertaistanut sopimustensa määrän viime vuosien aikana. Laajennus parantaa erityisesti suurten laitteiden huoltokyvykyyttä.

Työturvallisuusrikoksesta ja ympäristön törkeästä turmelemisesta ehdollista vankeutta

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi kauhavalaisen yrityksen törkeästä ympäristön turmelemisesta ja työturvallisuusrikoksesta yhteisösakkoon ja rikoshyödyn menettämiseen. Laiminlyönnit paljastuivat työsuojelutarkastuksessa.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.