https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 9.12.2022

Kemin biotuotetehdas uudistaa puulogistiikkaa

Suurin osa Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan käyttämästä puusta kuljetetaan junilla.

Kemi_Biotuotetehdas_puulogistiikka

Autonomiset puukenttänosturit purkavat sekä junanvaunujen että puutavara-autojen kuormat Kemin uudella biotuotetehtaalla. Kuva: Metsä Group

Kemin uuden biotuotetehtaan puulogistiikkaan on luotu uusi toimintatapa, jossa yhdistyvät sähköistetyt junakuljetukset, puiden punnitus ja vastaanotto jo puuterminaaleissa sekä tekoälyn ja konenäön hyödyntäminen.

”Toimiva rautatielogistiikka on aivan keskeistä siinä, että biotuotetehtaalle saadaan toimitettua sen tarvitsema puumäärä”, tuotantojohtaja Hannu Alarautalahti sanoo.

Vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä käynnistyvä tehdas käyttää vuodessa puuta 4,5 miljoonaa kuutiometriä enemmän kuin nykyinen tehdas. Myös puun hankinta-alue laajenee, kun noin miljoona kuutiometriä lisääntyvästä puunkäytöstä tuodaan Ruotsin metsistä.

Metsä Groupin arvion mukaan Kemin tehtaan raakapuukuljetusten päästöt vähenevät 20 prosenttia puukuutiota kohden nykyisestä.

Tehtaalle kulkevat junat lastataan rautatieterminaaleissa. Kemin biotuotetehtaan puuhuoltoa varten sekä perustetaan uusia että kunnostetaan vanhoja puuterminaaleja. Kaikkiaan tehtaan puiden lastaamiseen on varattu 11 terminaalia. Pohjois-Suomen terminaalit valmistuvat vuoden loppuun ja muut kesään 2023 mennessä.

Metsä Group on investoinut lisäksi seitsemään siltavaakaan. Puurekat punnitaan ja puut vastaanotetaan jo terminaaliin tullessa, eikä nykykäytännön mukaisesti vasta tehtaalla. Lopuissa rautatieterminaaleissa puut punnitaan kuormat purkavilla materiaalikoneilla.

”Olemme investoineet useita miljoonia euroja vaakoihin. Puiden mittaus jo terminaalissa lisää terminaalien kapasiteettia ja tuo joustavuutta junakuljetuksiin tehtaalle. Lisäksi puutavara-auton kuljettajat voivat purkaa kuormiaan puuterminaaleihin omaan tahtiinsa eikä toimituksia tarvitse sovittaa junan lastausaikatauluihin”, Alarautalahti kertoo.

Tehtaalla puiden purku toimii kokonaan sähköllä.

”Puujunat saapuvat tehtaalle uutta yksityistä raidetta pitkin. Junat punnitaan tullessa ja lähtiessä junavaa’alla. Käytämme dynaamista punnitusta, eli junan ei tarvitse pysähtyä punnitusta varten, vaan se ajaa rauhallisesti 8–10 kilometrin tuntinopeudella raidetta pitkin”, biotuotetehdasprojektin logistiikkajohtaja Pasi Pulkkinen kertoo.

Automatisoitu purku hyödyntää konenäköä ja tekoälyä. Kun purettavat kuormat on skannattu, nosturiin liitetty tekoäly suunnittelee ja toteuttaa puun purun itsenäisesti sekä autoille että junanvaunuille.

”Uutta on, että purkuvaiheessa sekä autot että junavaunut skannataan. Kuormat skannataan, jotta puut voidaan purkaa automaattisesti niin junista kuin puutavara-autoistakin. Tämä on aivan uutta teknologiaa, jossa hyödynnetään tekoälyä ja konenäköä”, Pulkkinen kertoo.

Kaksi autonomista puukenttänosturia purkavat sekä junanvaunujen että puutavara-autojen kuormat. Purkua valvova operaattori puuttuu tarvittaessa valvomosta purun etenemiseen.

Uusimmat artikkelit

16.1.2025 | Alan Uutiset

Sähkön vuosi 2024: päästöt vähenivät 25 prosenttia

Ydinvoima on edelleen suurin sähkön tuotantomuoto, tuuli on noussut toiseksi suurimmaksi. Sähkön päästöt ovat nyt vain kymmenes vuoden 2010 päästöistä.

Iijoen Haapakosken vesivoimalaitoksen turbiinin peruskunnostus valmistui

Tammikuun alussa tehtyjen onnistuneiden koekäyttöjen jälkeen voimalaitoksen molempien turbiinien koko kapasiteetti on taas käytössä.

30.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Ammoniakki -tutkimusprojekti sai miljoonarahoituksen

Ammoniakki kytkeytyy erittäin vahvasti vetytalouden edistämiseen. Sen käyttöön liittyy kuitenkin monia kysymyksiä, joita selvitetään yliopistojen ja teollisuuden yhteisessä tutkimushankkeessa.

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.