Kemin biotuotetehdas uudistaa puulogistiikkaa
Suurin osa Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan käyttämästä puusta kuljetetaan junilla.
Kemin uuden biotuotetehtaan puulogistiikkaan on luotu uusi toimintatapa, jossa yhdistyvät sähköistetyt junakuljetukset, puiden punnitus ja vastaanotto jo puuterminaaleissa sekä tekoälyn ja konenäön hyödyntäminen.
”Toimiva rautatielogistiikka on aivan keskeistä siinä, että biotuotetehtaalle saadaan toimitettua sen tarvitsema puumäärä”, tuotantojohtaja Hannu Alarautalahti sanoo.
Vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä käynnistyvä tehdas käyttää vuodessa puuta 4,5 miljoonaa kuutiometriä enemmän kuin nykyinen tehdas. Myös puun hankinta-alue laajenee, kun noin miljoona kuutiometriä lisääntyvästä puunkäytöstä tuodaan Ruotsin metsistä.
Metsä Groupin arvion mukaan Kemin tehtaan raakapuukuljetusten päästöt vähenevät 20 prosenttia puukuutiota kohden nykyisestä.
Tehtaalle kulkevat junat lastataan rautatieterminaaleissa. Kemin biotuotetehtaan puuhuoltoa varten sekä perustetaan uusia että kunnostetaan vanhoja puuterminaaleja. Kaikkiaan tehtaan puiden lastaamiseen on varattu 11 terminaalia. Pohjois-Suomen terminaalit valmistuvat vuoden loppuun ja muut kesään 2023 mennessä.
Metsä Group on investoinut lisäksi seitsemään siltavaakaan. Puurekat punnitaan ja puut vastaanotetaan jo terminaaliin tullessa, eikä nykykäytännön mukaisesti vasta tehtaalla. Lopuissa rautatieterminaaleissa puut punnitaan kuormat purkavilla materiaalikoneilla.
”Olemme investoineet useita miljoonia euroja vaakoihin. Puiden mittaus jo terminaalissa lisää terminaalien kapasiteettia ja tuo joustavuutta junakuljetuksiin tehtaalle. Lisäksi puutavara-auton kuljettajat voivat purkaa kuormiaan puuterminaaleihin omaan tahtiinsa eikä toimituksia tarvitse sovittaa junan lastausaikatauluihin”, Alarautalahti kertoo.
Tehtaalla puiden purku toimii kokonaan sähköllä.
”Puujunat saapuvat tehtaalle uutta yksityistä raidetta pitkin. Junat punnitaan tullessa ja lähtiessä junavaa’alla. Käytämme dynaamista punnitusta, eli junan ei tarvitse pysähtyä punnitusta varten, vaan se ajaa rauhallisesti 8–10 kilometrin tuntinopeudella raidetta pitkin”, biotuotetehdasprojektin logistiikkajohtaja Pasi Pulkkinen kertoo.
Automatisoitu purku hyödyntää konenäköä ja tekoälyä. Kun purettavat kuormat on skannattu, nosturiin liitetty tekoäly suunnittelee ja toteuttaa puun purun itsenäisesti sekä autoille että junanvaunuille.
”Uutta on, että purkuvaiheessa sekä autot että junavaunut skannataan. Kuormat skannataan, jotta puut voidaan purkaa automaattisesti niin junista kuin puutavara-autoistakin. Tämä on aivan uutta teknologiaa, jossa hyödynnetään tekoälyä ja konenäköä”, Pulkkinen kertoo.
Kaksi autonomista puukenttänosturia purkavat sekä junanvaunujen että puutavara-autojen kuormat. Purkua valvova operaattori puuttuu tarvittaessa valvomosta purun etenemiseen.