https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 9.12.2022

Kemin biotuotetehdas uudistaa puulogistiikkaa

Suurin osa Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan käyttämästä puusta kuljetetaan junilla.

Kemi_Biotuotetehdas_puulogistiikka

Autonomiset puukenttänosturit purkavat sekä junanvaunujen että puutavara-autojen kuormat Kemin uudella biotuotetehtaalla. Kuva: Metsä Group

Kemin uuden biotuotetehtaan puulogistiikkaan on luotu uusi toimintatapa, jossa yhdistyvät sähköistetyt junakuljetukset, puiden punnitus ja vastaanotto jo puuterminaaleissa sekä tekoälyn ja konenäön hyödyntäminen.

”Toimiva rautatielogistiikka on aivan keskeistä siinä, että biotuotetehtaalle saadaan toimitettua sen tarvitsema puumäärä”, tuotantojohtaja Hannu Alarautalahti sanoo.

Vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä käynnistyvä tehdas käyttää vuodessa puuta 4,5 miljoonaa kuutiometriä enemmän kuin nykyinen tehdas. Myös puun hankinta-alue laajenee, kun noin miljoona kuutiometriä lisääntyvästä puunkäytöstä tuodaan Ruotsin metsistä.

Metsä Groupin arvion mukaan Kemin tehtaan raakapuukuljetusten päästöt vähenevät 20 prosenttia puukuutiota kohden nykyisestä.

Tehtaalle kulkevat junat lastataan rautatieterminaaleissa. Kemin biotuotetehtaan puuhuoltoa varten sekä perustetaan uusia että kunnostetaan vanhoja puuterminaaleja. Kaikkiaan tehtaan puiden lastaamiseen on varattu 11 terminaalia. Pohjois-Suomen terminaalit valmistuvat vuoden loppuun ja muut kesään 2023 mennessä.

Metsä Group on investoinut lisäksi seitsemään siltavaakaan. Puurekat punnitaan ja puut vastaanotetaan jo terminaaliin tullessa, eikä nykykäytännön mukaisesti vasta tehtaalla. Lopuissa rautatieterminaaleissa puut punnitaan kuormat purkavilla materiaalikoneilla.

”Olemme investoineet useita miljoonia euroja vaakoihin. Puiden mittaus jo terminaalissa lisää terminaalien kapasiteettia ja tuo joustavuutta junakuljetuksiin tehtaalle. Lisäksi puutavara-auton kuljettajat voivat purkaa kuormiaan puuterminaaleihin omaan tahtiinsa eikä toimituksia tarvitse sovittaa junan lastausaikatauluihin”, Alarautalahti kertoo.

Tehtaalla puiden purku toimii kokonaan sähköllä.

”Puujunat saapuvat tehtaalle uutta yksityistä raidetta pitkin. Junat punnitaan tullessa ja lähtiessä junavaa’alla. Käytämme dynaamista punnitusta, eli junan ei tarvitse pysähtyä punnitusta varten, vaan se ajaa rauhallisesti 8–10 kilometrin tuntinopeudella raidetta pitkin”, biotuotetehdasprojektin logistiikkajohtaja Pasi Pulkkinen kertoo.

Automatisoitu purku hyödyntää konenäköä ja tekoälyä. Kun purettavat kuormat on skannattu, nosturiin liitetty tekoäly suunnittelee ja toteuttaa puun purun itsenäisesti sekä autoille että junanvaunuille.

”Uutta on, että purkuvaiheessa sekä autot että junavaunut skannataan. Kuormat skannataan, jotta puut voidaan purkaa automaattisesti niin junista kuin puutavara-autoistakin. Tämä on aivan uutta teknologiaa, jossa hyödynnetään tekoälyä ja konenäköä”, Pulkkinen kertoo.

Kaksi autonomista puukenttänosturia purkavat sekä junanvaunujen että puutavara-autojen kuormat. Purkua valvova operaattori puuttuu tarvittaessa valvomosta purun etenemiseen.

Uusimmat artikkelit

22.11.2024 | Alan Uutiset

Presidentti Stubb jakoi ensimmäistä kertaa kansainvälistymispalkinnot

Yrityspalkinnot saivat Unikie, Konecranes ja ABB. Yhteisöpalkinto annettiin Forest Joensuulle.

Uusittu turbiini vie Metsä Board Kyron tehdasta lähemmäs fossiilittomuutta

Uuden turbiinin paremman hyötysuhteen ansiosta tehtaan biovoimalan tuottaman sähkön osuus tehtaan kokonaistarpeesta kasvaa 50 prosenttiin aiemman kolmasosan sijaan.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.