https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 15.6.2019

Merenkulun automaatio puhutti IMO:n meriturvallisuuskomiteaa

Kansainvälisen merenkulujärjestön (International Maritime Organization, IMO) meriturvallisuuskomitea kokoontui Lontoossa 5.-14.6.2019. Kokouksessa hyväksyttiin ohjeistus, joka tähtää siihen, että automaatiokokeilut eivät vaaranna merenkulun tai ympäristön turvallisuutta. Myös rikkirajoitusta tarkasteltiin turvallisuuden näkökulmasta.

IMO_6_19

Meriturvallisuuskomitea kokoontuu seuraavan kerran varsinaiseen kokoukseensa toukokuussa 2020. Kuva: IMO

Suomen Varustamojen tiedote kertoi, että merenkulun automaatio on vakiinnuttanut paikkansa asialistalla.

- Vaikka aihe edelleen herättää näkemyksiä puolesta ja vastaan, käydään siitä keskustelua jo melko luontevasti. Toinen vahvasti esillä oleva aihekokonaisuus on polttoaineiden vaatimustenmukaisuus.

- Meriturvallisuuskomiteassa (Maritime Safety Committee, MSC) jatkui vuosi sitten liikkeelle lähtenyt työ merenkulun automaation lisääntymisen huomioimiseksi. Kokouksen aikana viimeisteltiin ja hyväksyttiin ohjeistus, joka tähtää siihen, että automaatiokokeilut eivät vaaranna merenkulun tai ympäristön turvallisuutta.

- Eniten keskustelua herättivät vastuukysymykset, alusten miehitys sekä kokeiluihin maissa ja aluksella osallistuvien henkilöiden osaaminen. Ohjeiden laadinnan lisäksi valmisteltiin käynnissä olevan säädösarvioinnin jatkovaiheita mittavan työn tehokkaan etenemisen varmistamiseksi. Meneillään olevan ensimmäisen vaiheen yhteydessä arvioidaan mihin eri säädöksiin lisääntyvä automaatio vaikuttaa ja miten. Näitä tuloksia arvioidaan syyskuun alussa pidettävässä kokouksessa.

Suomi kansainvälisen kehityksen kärjessä

Suomi on ollut IMO:ssa vahvasti esillä merenkulun digitalisaatioon ja automaatioon liittyen. Liikenne- ja viestintäministeriö ja Traficom olivat yhteistyössä valmistelleet esityksen, joka toi esille tuoreimpia aiheeseen liittyviä kehitysaskeleita Suomessa.

- Tiistaina 11.6. kokouspäivän päätteeksi pidetty esitys kiinnosti kansainvälistä yleisöä, jota kokoontui runsaasti uutisia kuulemaan. Esityksen jälkeen yleisö esitti useita hyviä kysymyksiä: 5G avomerellä, lisääntyvän automaation vaikutus vakuutuksiin, kyberturvallisuuden huomioiminen ja Suomen luotsauslain muutokset.

MSC:n kokouksen laajalla asialistalla oli tällä kertaa mukana myös runsaasti jo aiemmin hyväksyttyjen muutoksien vahvistamisia sekä useita ensi vaiheen hyväksynnän saaneita muutoksia.

- Nämä SOLAS yleissopimusta ja eri säännöksiä koskevat muutokset liittyvät muun muassa paloturvallisuuteen, pelastuslaitteisiin ja alusten rakenteisiin. Nyt vahvistetut muutokset tulevat voimaan vuosien 2021-2024 aikana.

- Laajimpia päivityksiäkin joukosta löytyy: IMSBC-säännöstön (International Maritime Solid Bulk Cargoes Code) ja ESP-säännöstön (Enhanced Survey Programme Code for bulk carriers and oil tankers) päivitetyt versiot ovat laajuudeltaan useita satoja sivuja.

MSC tarkasteli rikkirajoitusta turvallisuuden näkökulmasta

Ensi vuoden alussa voimaan tuleva maailmanlaajuinen polttoaineiden 0,5 prosentin -rikkiraja on nostanut keskustelussa esiin muun muassa vaatimustenvastaisten polttoaineiden mukanaan tuomat riskit. .

- Kokouksessa hyväksyttiin suunnitelma, jonka mukaisesti vuonna 2020 työstetään säädöksiä koskien esimerkiksi leimahduspisteen pakollista dokumentointia sekä kehitetään menettelyjä vaatimustenvastaisten polttoainetoimitusten raportoimiseksi ja toimittajiin kohdentuvien jatkotoimenpiteiden varmistamiseksi.

Kokouksen tehtävänä oli tällä kertaa myös valita komitean seuraava puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja.

- MSC:n kaltaisen komitean johtaminen tehokkaasti on vaativa tehtävä, totesi IMO:n pääsihteeri Kitack Lim käynnistäessään valintaa.

Valinta sujui jouhevasti ja valituiksi tulivat tehtäviä aiemminkin hoitaneet puheenjohtaja Australian Brad Groves ja Argentiinan Juan Carlos Cubisino (vara-pj).

www.navigatormagazine.fi

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.