NAVIGATOR: Wärtsilä tuo laivoille virtuaalisia insinöörejä
Wärtsilän Smart Support Centre -etähuoltopalvelu tukee yhtiön asiakkaita it-yhteyksien avulla ja ilman huoltohenkilöstön fyysistä läsnäoloa aluksilla.
Etähuoltojärjestelmä on merkittävä laajennus ja parannus Wärtsilän nykyään tarjoamaan etähallinnan ja -tuen tuotteisiin. Smart Support Centren eli etähuoltokeskuksen ohjelmistot valvovat aluksilla erilaisten järjestelmien kuntoa ja ilmoittavat ennakoivasti niissä todennäköisesti sattuvista vikaantumisista. Etähuoltokeskus vastaa myös nopeasti käyttäjien kysymyksiin ongelmatilanteissa.
Suomalainen teknologiakonserni on koekäyttänyt etähuoltokeskusta yhdessä tanskalaisen varustamoyhtiö J. Lauritzen AS:n kanssa. Varustamon merenkulkujohtaja Hans Elker Hansenin mukaan kokeista on saatu erinomaisia tuloksia.
– Ensinnäkin miehistö tietää, että jopa 95 prosenttia kaikista virheistä voidaan korjata etänä, joten jokaisen ongelman takia ei tarvitse hälyttää huoltohenkilöstöä paikalle seuraavaan satamaan. Varustamolle tämä merkitsee sitä, että laitteet ja järjestelmät toimivat tehokkaammin.
– Toiseksi automaattisesti toimiva järjestelmä jakaa tietoa tehokkaasti, jolloin turhia sähköposteja tai puheluja käyttäjien ja huoltohenkilöstön välillä ei tarvita. Viestintä tehostuu automaation myötä, Hansen sanoo Wärtsilän tiedotteessa.
Wärtsilä Voyagen johtaja Torsten Büssow korostaa sitä, että uusi etähuollon keskus yhdistää monia erilaisia tukijärjestelmiä, kuten ECDIS-laitteet ja VTS-keskukset. Asiakkaiden palvelu paranee, kun järjestelmät toimivat saumattomasti yhdessä.
Wärtsilän huoltoinsinöörit ja eri alojen asiantuntijat päivystävät Support Centre -palvelussa vuorokauden ympäri. Keskusten kautta asiakkaat saavat käyttöönsä myös konsernin laajat tietokantayhteydet, joiden avulla ongelmia kyetään ratkomaan tehokkaammin.