https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 3.1.2022

Rejlers on liittämässä Suomen suurinta tuulivoimapuistoa kantaverkkoon

Lestijärven tuulivoimapuistoon rakennettavat 69 tuulivoimalaa tuottavat tulevaisuudessa 280 000 kotitalouden vuosittaisen sähkön tarpeen. Rejlers huolehtii jättihankkeessa siitä, että sähköverkkorakentaminen etenee suunnitelmien mukaan.

tuulivoima

Lestijärven tuulivoimapuisto on Suomen suurin tuulivoimahanke, jonka vuosittainen energiantuotanto on yli 1,3 terawattituntia. Puiston rakentamisesta ja tulevaisuudessa koko puiston teknisestä ja taloudellisesta hallinnoinnista vastaa OX2.

- Tuulivoimapuiston toteutus on jo hyvässä vauhdissa, kertoo OX2:n hankintapäällikkö Pilvi Pirkonen.

Keski-Pohjanmaalle nousevan tuulivoimapuiston tuulivoimaloiden lisäksi hankkeeseen kuuluu uusien sähköasemien sekä 110 kilovoltin ja 400 kilovoltin voimajohtojen rakentaminen sähkönsiirtoa varten.

Rejlersin palvelupäällikkö Rauno Lassila kertoo, että Rejlersin rooli projektissa on ollut auttaa tuulivoimapuiston sähköverkkoliityntöjen esisuunnittelussa, sähköverkkoliityntöjen rakennusurakoiden kilpailutusaineiston laatimisessa, urakoiden kilpailutuksissa, tarjousten evaluoinnissa, tarjousneuvotteluissa ja urakkasopimusaineiston valmistelussa.

- Lisäksi Rejlers toimii jatkossa tuulivoimapuiston edellyttämien 400 kV ja 110 kV voimajohtojen rakennusprojekteissa tilaajan projektipäällikkönä, sekä vastaa hankkeiden työmaavalvonnasta ja turvallisuuskoordinoinnista, Lassila toteaa.

Hyvä suunnittelu ja turvallisuus avainasioita

Rauno Lassila vastaa Rejlersin rakennuttajakonsultointipalvelusta kokonaisuutena ja sopimusteknisistä asioista.

- Käytännössä huolehdimme, että projektit etenevät aikataulussa, kommentoimme urakoitsijan laatimat toteutussuunnitelmat ja huolehdimme, että rakentaminen tapahtuu suunnitelmien mukaisesti ja laadukkaasti. Turvallisuuskoordinaattorin ominaisuudessa huolehdimme, että työt tehdään turvallisesti.-

- Vastaamme myös työmaakokousten järjestämisestä ja tarvittavasta raportoinnista tilaajan suuntaan.

- Koska kyseessä on myös 400 kV voimajohdon rakentaminen ja urakkaan sisältyy myös kantaverkon voimajohtojen muutoksia, on erityisen tärkeätä huolehtia, että työt ja tarvittavat keskeytykset on suunniteltu ennakkoon sovitun aikataulun mukaisesti ja äärimmäisen huolella. Lisäksi työ- ja sähköturvallisuusasiat korostuvat entisestään, Lassila toteaa.

Laaja hanke vaatii hyvää yhteistyötä

Rejlersin työ hankkeessa käynnistyi jo vuoden 2020 puolella. Rauno Lassila toteaa, että työ on sujunut hyvin ja Rejlersin sähköverkot -yksikössä on hankkeen vaatimaa 400 kV ja 110 kV sähköasema- ja voimajohto-osaamista.

- Erityisesti nyt voimajohtojen rakentamisvaihetta ajatellen meillä on vahvaa osaamista myös 400 kV voimajohtoprojektien vetämiseen. Lisäksi olemme toimineet rakennuttajakonsulttina useammassa tuulipuistoliityntäverkon sähköasema- ja voimajohtohankkeessa.

Lassilan mielestä Lestijärven hankkeen suuruus tekee siitä erityisen mielenkiintoisen.

Pilvi Pirkonen kertoo, että pelkästään rakennustöiden arvioidaan työllistävän jopa 400 työntekijää vuodessa seuraavien kolmen vuoden ajan.

- Projektin johto ja suunnittelu, johon myös Rejlers osallistuu, työllistävät kymmenittäin asiantuntijoita rakentamisvaiheen loppuun saakka, Pirkonen kertoo.

Puiston arvioidaan valmistuvan vuoden 2024 loppuun mennessä. Puiston omistavat Kymppivoima, Oulun Energia ja Kuopion Energia.

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.