https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 9.10.2020

Uusi biohajoava hydraulineste terästeollisuutta, muita hydrauliikkasovelluksia varten

Kun SSAB päätti luopua asteittain hiilestä terästuotannossaan, myös voiteluaineet haluttiin vaihtaa ympäristön kannalta kestävämpiin vaihtoehtoihin. Yhtiö kääntyi tässä vaiheessa Fuchsin puoleen ja tämän yhteistyön tuloksena syntyi uusi biohajoava hydrauliikkaneste terästeollisuuden ja muiden hydrauliikkasovellusten tarpeisiin.

Lars Eriksson, joka vastaa FUCHSilla voiteluainemyynnistä teollisuuden suuntaan, kertoo yhteistyöprojektin alkaneen tavallaan jo kymmenen vuotta sitten. SSAB:llä oli ongelmia servoventtiilien kanssa, sillä venttiilit juuttuivat ja halkeilivat lakkautumisen vuoksi. Yhtiö kääntyikin FUCHSin puoleen. Kyse on valtavan kokoisten ja monimutkaisten koneiden korkeapaineisesta servohydrauliikasta, jossa lakkautumisesta johtuvat karstat voivat tukkia pienenpieniä venttiilejä ja aiheuttaa näin erittäin kalliita käyttökatkoja.

– Onnistuimme ratkaisemaan alkuperäisen ongelman, kertoo Lars Eriksson, mutta hinta nousi korkeaksi, kun järjestelmät ovat niin suuria. Fossiilittoman ratkaisun ja hyvän yhteistyön myötä SSAB halusi tarkastella tarkemmin synteettisiä estereitä, Erikssin kertoo lehdostötiedotteessa.

Tavoitteena terästuotanto ilman ympäristövaikutusta

Teräksen valmistus kuuluu kaikkein eniten energiaa vaativiin teollisuudenaloihin. SSAB sanoo haluavansa kantaa vastuunsa ja pyrkii siksi kehittämään toimintaansa aiempaa kestävämpään suuntaan muun muassa vaihtamalla hiili- ja kaasukäyttöiset masuunit vetykäyttöisiin. Ympäristövaikutuksettoman teräksen valmistuksessa on kyse niin tulevan olemassaolon oikeutuksesta, mahdollisuudesta houkutella oikeanlaista työvoimaa kuin myös ”vihreän” teräksen myyntiin liittyvistä eduista.

– Kun meiltä kysyttiin, voimmeko auttaa kehittämään voiteluainepuolta, pyysimme asiakasta laatimaan meille aluksi luettelon toiveistaan, kertoo Lars Eriksson. Siitä tulikin varsin pitkä. He halusivat sinkittömän, biohajoavan hydraulinesteen, jonka leimahduspiste on yli 220 °C. Nesteen piti olla myös hapettumiskestävyydeltään erinomainen ja energiaa säästävä, ja sen piti ehkäistä lakkautumista.

Tarjolla oli tuotteita, joilla voitiin ratkaista osa ongelmista, mutta ne tulivat näin suurissa järjestelmissä liian kalliiksi, eivätkä ne olleet riittävän energiatehokkaita. SSAB oli kuitenkin valmis hyväksymään uusiutuvasta ja siten ympäristön kannalta kestävästä tuotteesta korkeammat kustannukset kuin mineraalipohjaisesta tuotteesta – jos lisäkustannus voitaisiin kuitata kohtuullisessa ajassa energiansäästöllä.

– Menin luettelon kanssa tutkimus- ja kehitysosastollemme ja kysyin, mitä voisimme toteuttaa, Eriksson kertoo. Lähtökohdaksi laadittiin erilaisia vaihtoehtoja ja kustannusskenaarioita. Yhdessä SSAB:n kanssa valitsimme sitten joukosta yhden testituotteen. Tuote perustui 85-prosenttisesti uusiutuvaan raaka-aineeseen, mikä teki siitä erittäin kiinnostavan SSAB:lle.

Pelkkä ”ympäristöystävällinen” ratkaisu ei SSAB:lle riittänyt. Heidänhän oli voitava käsitellä jatkossakin välttää esimerkiksi lakkautumista ja he halusivat vähentää energiankulutustaan.

– Järjestelmän energiankulutuksen mittaamiseksi asensimme ennen ensimmäistä vaihtoa useisiin kohtiin lämpötila-antureita, jotka kytkettiin lokitoimintoon. Suoritimme myös useita tehomittauksia, kertoo SSAB:n hydrauliikkavastaava Anders Lindblom Borlängestä. Kun sitten vertasimme mittaustuloksia ennen öljynvaihtoa ja sen jälkeen näimme, että järjestelmän energiankulutus ja lämpötila olivat laskeneet selvästi.

Energiaa säästyi heti noin 14 prosenttia. Pienten säätötoimien jälkeen lukema kasvoi edelleen ja säästöpotentiaali oli lähes 20 prosenttia. Ennen öljynvaihtoa SSAB vaihtoi servoventtiilejä kuukausittain lakkautumisen vuoksi, mistä aiheutui korkeita korjauskustannuksia. Öljynvaihdosta on kulunut nyt pian kolme vuotta ja sen jälkeen on tarvinnut vaihtaa vain muutama yksittäinen venttiili.

Kompromissi kustannusten ja tehokkuuden välillä

FUCHSin ja SSAB ovat yhdessä kehittäneet PLANTOHYD ES -hydraulinesteen. Kyse oli täsmälleen oikean  kompromissin löytämisestä energiatehokkuuden ja kustannusten välille. 

– FUCHSin resursseihin kuuluvat paikan päällä oleva henkilöstö, kiinnostus asiaan sekä paikallinen tutkimus ja kehitys ja näiden ansiosta pystyimme testaamaan tuotetta jatkuvasti ja kehittää lopulta räätälöidyn tuotteen, joka toimii optimaalisesti juuri meidän koneissamme, toteaa Anders Lindblom. Näemme jo nyt, että energiaa säästyy ja CO2-päästöt vähenevät. Tiedämme, että PLANTOHYD ES on puhdistava, energiatehokas ja uusiutuva tuote. Käyttöikää seuraamme edelleen, sillä tuotetta on ehditty testata vasta vajaat kolme vuotta. Investoinnin takaisinmaksuaika on kuitenkin noin 2 vuotta, joten lupaavalta näyttää.

Tuote, joka toimii monissa sovelluksissa

PLANTOHYD ES -tuotteen ominaisuuksia ovat energiatehokkuus, uusiutuvan raaka-aineen myötä ympäristöä säästävä koostumus sekä erinomainen kyky hajottaa järjestelmän lakkautumia ja karstaa. Erinomaisen tarttuvuuden ansiosta tuote muodostaa voitelukalvon tehokkaasti, minkä ansiosta viskositeettia voidaan alentaa. Ohuempi voiteluaine vähentää hydrauliikan käyttöön tarvittavaa energiaa, mikä parantaa energiatehokkuutta ja auttaa pienentämään kustannuksia.

Hydraulineste perustuu synteettisiin ja biohajoaviin estereihin. Energiasisältönsä ansiosta synteettiset esterit ovat hapettumiskestävyydeltään erinomaisia ja erittäin paloturvallisia. Neste syttyy vasta lähes 300 °C:n lämpötilassa, mikä on erityisen tärkeää niinkin ”kuumalla” alalla kuin terästeollisuudessa. Korkean viskositeetti-indeksin ansiosta uuden hydraulinesteen ominaisuudet ovat kuitenkin erinomaiset myös alhaisissa lämpötiloissa, joten se soveltuu yhtä hyvin kiinteisiin hydraulijärjestelmiin kuin herkissä ympäristöissä käytettäviin siirrettäviin hydrauliikkasovelluksiin. Tuote voidaan sekoittaa useimpien tavanomaisten hydraulinesteiden kanssa.

Vaikka PLANTOHYD ES on kehitetty SSAB:n erityistarpeisiin, se voi toimia yhtä hyvin myös muilla toimialoilla, joilla käytetään edistyksellisiä ja herkkiä hydraulijärjestelmiä

Uusimmat artikkelit

21.2.2025 | Alan Uutiset

Wärtsilä asettaa toimitusketjuillensa päästötavoitteet

Wärtsilä sitoutuu vähentämään suorien toimittajiensa kasvihuonekaasupäästöjä neljänneksellä vuoteen 2030 mennessä. 

Valmet korvaa automaatiojärjestelmän KSS Energian vesivoimalaitoksella Kouvolassa

Uusi järjestelmä korvaa vanhan, elinkaarensa päähän tulleen automaation ja parantaa merkittävästi laitoksen käyttövarmuutta.

12.2.2025 | Kumppaniartikkeli

Kestävää teollisuuden kunnossapitoa: Kustannussäästöjä ja ympäristöetuja Lubehousen luotettavuuskeskeisellä voiteluhuollolla

Lubehouse vie teollisuuden kunnossapidon uudelle tasolle luotettavuuskeskeisellä voiteluhuollolla. Ennakoivalla huoltostrategialla vältetään turhat seisokit ja ylimääräiset huoltokierrokset, samalla kun ympäristövaikutukset ja kustannukset pienenevät. Lue, kuinka RCL-menetelmä voi kehittää teollisuuden kunnossapitoa, tukea vastuullisuustavoitteita ja lisätä kilpailuetua.

EstLink 2 -sähkönsiirtoyhteyden korjaustöihin valmistaudutaan merellä

EstLink 2 -sähkönsiirtoyhteyden korjaustöiden valmistelu etenee. Seuraavien viikkojen aikana merellä tehdään korjauksen esitöitä. Yhteyden oletetaan olevan jälleen käytössä elokuun alussa.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.

Vakava työtapaturma johti korvauksiin – alihankintasopimus ei vapauttanut vastuista

Hovioikeus piti voimassa tuomiot työturvallisuusrikoksesta. Tamperelaisen jätealan yrityksen toimitusjohtaja että työnjohtaja saivat sakkotuomiot, ja yritys tuomittiin yhteisösakkoon.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.