https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 29.9.2016

Uusiutuvassa ja perinteisessä biodieselissä on eroja

Uusiutuva diesel ja perinteinen biodiesel sekoitetaan usein toisiinsa. Ne ovat kuitenkin eri asioita, vaikka molemmat valmistetaan eloperäisistä biomassoista. Ne eroavat esimerkiksi valmistusprosessin sekä puhtauden ja laadun osalta.

neste_diesel

Uusiutuva diesel tunnetaan myös nimellä HVO eli Hydrotreated Vegetable Oil. Perinteinen biodiesel, puolestaan nimellä FAME eli Fatty Acid Methyl Ester.  Esimerkiksi HVO-tyyppinen Neste uusiutuva diesel on valmistettu pääosin jätteistä ja tähteistä. Valmistusprosessissa raaka-aineet puhdistetaan epäpuhtauksista ja vetykäsitellään korkeassa lämpötilassa.

Perinteinen ensimmäisen sukupolven FAME-tyyppinen biodiesel valmistetaan esteröimällä kasviöljyjä tai rasvoja. Esteröintiprosessi rajoittaa heikkolaatuisten tai epäpuhtaiden raaka-aineiden, kuten jätteiden ja tähteiden käyttöä. Myös perinteisten biopolttoaineiden laatu vaihtelee käytetyn raaka-aineen mukaan.

Vain uusiutuvaa dieseliä voi käyttää sellaisenaan

Vaikka kummatkin biopohjaiset polttoaineet auttavat korvaamaan fossiilisia polttoaineita uusiutuvilla ja vähentävät näin globaaleja ilmastopäästöjä, vain uusiutuvaa dieseliä voi käyttää korkeina pitoisuuksina dieselseoksissa tai jopa sellaisenaan kaikissa dieselmoottoreissa. Uusiutuvan dieselin käyttö suurina pitoisuuksina ja sellaisenaan tuli Euroopassa helpommaksi uuden EN 15940 -standardin myötä. Yhdysvalloissa tuotteen käyttö korkeina pitoisuuksina on ollut mahdollista jo pidempään johtuen dieselin laatuvaatimuksista, jotka ovat erilaiset kuin Euroopassa.

Fossiilinen diesel ja uusiutuva diesel ovat kemialliselta koostumukseltaan hiilivetyjä, kun taas perinteinen ensimmäisen sukupolven biodiesel on esteri, jota kaikki moottorit eivät kestä. Perinteisen biodieselin käyttö rajataankin dieselin EN 590 -polttoainestandardissa enimmillään 7 prosenttiin. Tätä suuremmat pitoisuudet saattavat aiheuttaa ongelmia, mm. polttoainejärjestelmän kumi- ja muoviosien vaurioitumista tai karstaa moottorin polttoainesuuttimiin. Lisäksi perinteinen biodiesel kykenee sitomaan itseensä vettä, mikä voi aiheuttaa herkemmin biokasvustoa polttoainetankkiin varastoinnin aikana. 

Perinteinen biodiesel saattaa lisäksi sisältää raaka-aineista tai tuotantoprosessista johtuvia epäpuhtauksia. Moderni autotekniikka ja entistä kehittyneemmät moottorit vaativat huomattavasti aiempaa enemmän polttoaineen laadulta.

Ei erikoisvaatimuksia autolle, kestää kylmää ja säilytystä

Neste uusiutuvan dieselin käyttäjän ei tarvitse pelätä epäpuhtauksista johtuvaa mikrobikasvustoa, joka saattaisi tukkia auton polttoainesuodattimia. Neste uusiutuvan dieselin käyttö ei myöskään lisää auton huoltotiheyttä tai esimerkiksi öljynvaihtotarvetta, kuten jotkut perinteiset biopolttoaineet saattavat tehdä. Sen käyttö ei vaadi mitään muutoksia auton polttoainejärjestelmiin auton iästä tai merkistä riippumatta. Se on otettavissa käyttöön saman tien.

Neste uusiutuva diesel on tehty kylmiin, jopa arktisiin oloihin. Ominaisuuksiltaan se vastaa parhaita fossiilisia dieseleitä. Autoilijan ei tarvitse pelätä auton jättävän tien päälle kovimmillakaan talvipakkasilla. Polttoaineen korkea setaaniluku, 75-95, tarkoittaa, että diesel palaa puhtaasti ja auton moottori saa siitä enemmän tehoja irti. Se myös helpottaa auton moottorin käynnistymistä kylmässä ja vähentää polttoaineen kulutusta etenkin kaupunkiajossa.

Perinteisen biopolttoaineen setaaniluku on tyypillisesti 50-60. Sen kylmäkestävyys ja säilyvyys ovat uusiutuvaa dieseliä huomattavasti heikompia; kylmäkäytettävyysongelmia on havaittu jo +5 °C lämpötilassa.

Vaikka sekä uusiutuvan dieselin että perinteisen biodieselin kasvihuonekaasupäästöt ovat fossiilista dieseliä pienemmät, eroja löytyy myös tässä suhteessa.

Uusiutuvaa dieseliä 100-prosenttisena seoksena eli sellaisenaan käyttämällä voidaan tehokkaimmin vähentää liikenteen hiilipäästöjä ja tukea globaalien ilmastotavoitteiden saavuttamista. Esimerkiksi Nesteen vuonna 2015 tuottaman uusiutuvan dieselin avulla vähennettiin ilmaston lämpenemistä aiheuttavia kasvihuonekaasupäästöjä 6,4 miljoonalla tonnilla. Se vastaa puolta koko Suomen liikenteen vuotuisista hiilidioksidipäästöistä.

www.neste.com

Uusimmat artikkelit

14.5.2025 | Alan Uutiset

Prysmianin käyttöön vihitty 185-metrinen kaapelitorni on Suomen korkein rakennus

Yritys on tehnnyt suuria investointeja tehtaaseen, ja odottaa suurjännitekaapeleiden globaalin markkinan kasvun kiihtyvän edelleen.

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

Gasumin biokaasu pienentää Metsä Groupin valmistaman kartongin hiilijalanjälkeä

Vähäpäästöisiä kartonkeja haluavat asiakkaat ovat tyypillisesti suuria toimijoita, joilla on tiukat kestävyystavoitteet.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.