https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Kumppaniartikkeli | 13.11.2020

Finnair luottaa Agiloniin työvälinevarastossa – Haasteena työvälineiden jäljitettävyys, saatavuus ja nopeus

Finnair Technical Services Oy huoltaa Finnairin koko laivuetta – Airbus-, Embraer- ja ATR-konetyyppejä – Helsinki-Vantaan lentokentän lentokonehalleissa. Tavoitteena on tehdä tarvittavat huoltotoimenpiteet mahdollisimman huolellisesti, turvallisesti, kustannustehokkaasti ja oikea-aikaisesti, jotta koneet pääsevät tiukkojen aikataulujensa mukaisesti takaisin ilmaan.

Agilon for nuclear industry_1

– Turvallisuus on meille kaiken a ja o. Huollossa kaikki työkalut on pystyttävä jäljittämään 100-prosenttisesti, jotta täytämme Euroopan ilmailu- ja turvallisuusjärjestö EASA:nmyöntämän Part 145 -huoltoluvan ehdot, selvittää projekti-insinööri Joni Janatuinen Finnair Technical Services Oy:stä.

Kaikki työvälineet on yksilömerkitty laserpolttamalla. Työkaluista on tiedettävä tarkkaan, missä lentokoneessa niitä on käytetty, kuka niitä on käyttänyt ja milloin.

– Yksi haasteista oli, että työvälinevarastoinnista vastaavan logistiikkakumppanimme HUB logisticsin työvuorojen vaihtoajat poikkesivat välillä lentokonehuollon työvuorojen vaihtoajoista. Erilaisesta vuoronvaihtorytmistä johtuen mekaanikot eivät aina saaneet tarvitsemiaan työkaluja ulos varastosta.

Toinen isompi haaste liittyi työvälineiden lainaus- ja palautustiskillä kuluvaan työaikaan, joka vei 45 prosenttia kaikkien varastotransaktioiden kokonaisresurssiajasta. Työntutkimus osoitti, että työvälinelainaustiskillä kuluvasta työajasta 80 prosenttia oli odottelua.

– Jotta työt pystytään aloittamaan viiveettä, työkalut pitää saada välittömästi mukaan ilman odottelua varastotiskillä. Edellä mainituista haasteista johtuen aloimme kartoittaa erilaisia itsepalvelu- ja automaatioratkaisuja, joilla saisimme toimintoja tehostettua, viiveettömän 24/7-periaatteen toteutettua ja odotusajan minimoitua, Janatuinen kertoo.

Ratkaisuksi räätälöity järjestelmä, joka toimii 24/7/365

HUB logistics otti marraskuussa 2018 käyttöön Konecranes Agilon® -materiaalinhallintajärjestelmän Finnairin isoimmassa lentokonehallissa. Laite on 14 metriä leveä, 6,1 m korkea, ja siinä on kaksi käyttöpistettä, keräilyrobottia ja läpikulkuaukkoa. Agilonissa säilytetään noin 1 300 työkalua; täyttöaste on yli 80 prosenttia.

Työkalut vievät nyt vain noin 30 neliötä varastopinta-alaa, kun ne ennen veivät 100 neliötä.

Aiemmin työvälinehallinta oli suljetussa ulkoisessa sovelluksessa. Uusi 24/7/365 toimiva järjestelmä on integroitu lentokonehuollon AMOS-tuotannonohjausjärjestelmään, jonka kautta kaikki pääsevät seuraamaan ja monitoroimaan työvälinehallintaa.

AMOS-järjestelmällä hallitaan myös Agilonin kulunvalvontaa. Käyttöliittymä on räätälöity noin 500 mekaanikon tarpeisiin mahdollisimman yksinkertaiseksi ja nopeaksi hyödyntämällä muun muassa viivakoodinlukijaa. Agilon on varustettu hiilidioksidisammutinjärjestelmällä.

Automaatio säilyttää täyden jäljitettävyyden ja säästää aikaa

Agilon täyttää lentokonehuollon tavoitteleman itsepalvelun työkaluvalvonnan osalta ja samalla säilyttää työvälineiden 100-prosenttisen jäljitettävyyden. Järjestelmän ottamat kuvat ja käyttäjien tunnistus käyttöpisteellä parantavat jäljitettävyyttä entisestään. Agilon poistaa myös inventointitarpeen ja manuaaliset kirjaukset.

Janatuinen kertoo olevansa tyytyväinen Agilonin toimintaan ja sen tuomiin hyötyihin. Tällä hetkellä noin 60 prosenttia työvälinelainauksista tehdään järjestelmästä. Loput työvälineistä, joita ei voida kokonsa tai ominaisuuksiensa vuoksi sijoittaa Agilon-automaattiin, lainataan edelleen varastotiskiltä.

– Agilon säästää meiltä reilusti aikaa. Automatisoitu työvälineiden lainaus, palautus ja kirjaus ovat vapauttaneet resursseja lainauspisteeltä muihin varastointitehtäviin, Sen avulla logistiikkakumppanimme pystyy tuottamaan lentokonehuollolle laadukkaampaa ja tehokkaampaa palvelua esimerkiksi keräyksissä ja hyllytyksissä.

Katso video Helsinki Vantaalta  https://youtu.be/_fMTt7JnSRo

 

Lisätietoja:

KAI LINDFORS

Sales Manager, Konecranes Agilon Business
+358 43 824 6578 

kai.lindfors@konecranes.com

 

Vieraile Agilon verkkosivuilla

Agilon LinkedIn

Agilon YouTube  

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.