Kumppaniartikkeli | 13.11.2020

Finnair luottaa Agiloniin työvälinevarastossa – Haasteena työvälineiden jäljitettävyys, saatavuus ja nopeus

Finnair Technical Services Oy huoltaa Finnairin koko laivuetta – Airbus-, Embraer- ja ATR-konetyyppejä – Helsinki-Vantaan lentokentän lentokonehalleissa. Tavoitteena on tehdä tarvittavat huoltotoimenpiteet mahdollisimman huolellisesti, turvallisesti, kustannustehokkaasti ja oikea-aikaisesti, jotta koneet pääsevät tiukkojen aikataulujensa mukaisesti takaisin ilmaan.

Agilon for nuclear industry_1

– Turvallisuus on meille kaiken a ja o. Huollossa kaikki työkalut on pystyttävä jäljittämään 100-prosenttisesti, jotta täytämme Euroopan ilmailu- ja turvallisuusjärjestö EASA:nmyöntämän Part 145 -huoltoluvan ehdot, selvittää projekti-insinööri Joni Janatuinen Finnair Technical Services Oy:stä.

Kaikki työvälineet on yksilömerkitty laserpolttamalla. Työkaluista on tiedettävä tarkkaan, missä lentokoneessa niitä on käytetty, kuka niitä on käyttänyt ja milloin.

– Yksi haasteista oli, että työvälinevarastoinnista vastaavan logistiikkakumppanimme HUB logisticsin työvuorojen vaihtoajat poikkesivat välillä lentokonehuollon työvuorojen vaihtoajoista. Erilaisesta vuoronvaihtorytmistä johtuen mekaanikot eivät aina saaneet tarvitsemiaan työkaluja ulos varastosta.

Toinen isompi haaste liittyi työvälineiden lainaus- ja palautustiskillä kuluvaan työaikaan, joka vei 45 prosenttia kaikkien varastotransaktioiden kokonaisresurssiajasta. Työntutkimus osoitti, että työvälinelainaustiskillä kuluvasta työajasta 80 prosenttia oli odottelua.

– Jotta työt pystytään aloittamaan viiveettä, työkalut pitää saada välittömästi mukaan ilman odottelua varastotiskillä. Edellä mainituista haasteista johtuen aloimme kartoittaa erilaisia itsepalvelu- ja automaatioratkaisuja, joilla saisimme toimintoja tehostettua, viiveettömän 24/7-periaatteen toteutettua ja odotusajan minimoitua, Janatuinen kertoo.

Ratkaisuksi räätälöity järjestelmä, joka toimii 24/7/365

HUB logistics otti marraskuussa 2018 käyttöön Konecranes Agilon® -materiaalinhallintajärjestelmän Finnairin isoimmassa lentokonehallissa. Laite on 14 metriä leveä, 6,1 m korkea, ja siinä on kaksi käyttöpistettä, keräilyrobottia ja läpikulkuaukkoa. Agilonissa säilytetään noin 1 300 työkalua; täyttöaste on yli 80 prosenttia.

Työkalut vievät nyt vain noin 30 neliötä varastopinta-alaa, kun ne ennen veivät 100 neliötä.

Aiemmin työvälinehallinta oli suljetussa ulkoisessa sovelluksessa. Uusi 24/7/365 toimiva järjestelmä on integroitu lentokonehuollon AMOS-tuotannonohjausjärjestelmään, jonka kautta kaikki pääsevät seuraamaan ja monitoroimaan työvälinehallintaa.

AMOS-järjestelmällä hallitaan myös Agilonin kulunvalvontaa. Käyttöliittymä on räätälöity noin 500 mekaanikon tarpeisiin mahdollisimman yksinkertaiseksi ja nopeaksi hyödyntämällä muun muassa viivakoodinlukijaa. Agilon on varustettu hiilidioksidisammutinjärjestelmällä.

Automaatio säilyttää täyden jäljitettävyyden ja säästää aikaa

Agilon täyttää lentokonehuollon tavoitteleman itsepalvelun työkaluvalvonnan osalta ja samalla säilyttää työvälineiden 100-prosenttisen jäljitettävyyden. Järjestelmän ottamat kuvat ja käyttäjien tunnistus käyttöpisteellä parantavat jäljitettävyyttä entisestään. Agilon poistaa myös inventointitarpeen ja manuaaliset kirjaukset.

Janatuinen kertoo olevansa tyytyväinen Agilonin toimintaan ja sen tuomiin hyötyihin. Tällä hetkellä noin 60 prosenttia työvälinelainauksista tehdään järjestelmästä. Loput työvälineistä, joita ei voida kokonsa tai ominaisuuksiensa vuoksi sijoittaa Agilon-automaattiin, lainataan edelleen varastotiskiltä.

– Agilon säästää meiltä reilusti aikaa. Automatisoitu työvälineiden lainaus, palautus ja kirjaus ovat vapauttaneet resursseja lainauspisteeltä muihin varastointitehtäviin, Sen avulla logistiikkakumppanimme pystyy tuottamaan lentokonehuollolle laadukkaampaa ja tehokkaampaa palvelua esimerkiksi keräyksissä ja hyllytyksissä.

Katso video Helsinki Vantaalta  https://youtu.be/_fMTt7JnSRo

 

Lisätietoja:

KAI LINDFORS

Sales Manager, Konecranes Agilon Business
+358 43 824 6578 

kai.lindfors@konecranes.com

 

Vieraile Agilon verkkosivuilla

Agilon LinkedIn

Agilon YouTube  

Uusimmat artikkelit

23.11.2020 | Tutkimus ja koulutus

Muovi- ja komposiittialalle lisää osaajia yritysten ja oppilaitosten yhteistyöllä Lounais-Suomessa

Muovi- ja komposiittialan yritysten kasvunäkymät ovat Lounais-Suomessa hyvät – korona on jopa vauhdittanut alan yritysten kasvua ja tarjonnut uusia mahdollisuuksia. Loppuvuonna käynnistyy alan ammattitutkinto ja tulevana vuonna ammatillinen perustutkinto sekä todennäköisesti myös amk-tasoinen täsmätäydennyskoulutus. Lisäksi yritykset ovat viestimässä alasta kiinnostavasti valtakunnallisen MuoviLove-yhteisnäkyvyyden kautta, kertoo Muoviteollisuus ry lehdistötiedotteessa.

16.11.2020 | Kumppaniartikkeli

FINN-Tarkastus Oy laajensi nostolaitteiden tarkastuksiin

Tämän vuoden elokuussa sähkölaitteistojen tarkastuksista tunnettu FINN-Tarkastus Oy aloitti uuden vaiheen panostamalla vahvasti koneturvallisuus- ja koulutuspalveluihin. Nyt yritys on ottanut seuraavan askeleen aloittamalla nostureiden, henkilönostimien ja muiden nostolaitteiden lakisääteiset käyttöönotto- ja määräaikaistarkastukset FINAS-akkreditointipalvelun myönnettyä 5.11.2020 pätevyysalueeseen nostolaitteiden tarkastuksia koskevan laajennuksen. 

Eltelille kolmen vuoden sopimus Fingridin voimajohtojen kunnossapidosta

Eltel on allekirjoittanut kantaverkkoyhtiö Fingridin kanssa sopimuksen koskien voimajohtojen peruskunnossapitoa. Sopimuksen mukaisesti Eltelin vastuulla on neljä kuudesta Fingridin sopimusalueesta: Häme-Uusimaa, Itä-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa ja Lappi eli suurin osa Suomea. Sopimuskausi on 2021-2023.

13.11.2020 | Alan Uutiset

Sallamaari Muhonen Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) toimitusjohtajaksi

Sallamaari Muhonen on nimitetty Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) toimitusjohtajaksi 1.1. 2021 alkaen. Liiton pitkäaikainen toimitusjohtaja Tarja Hailikari jatkaa seuraajansa neuvonantajana, kunnes jää eläkkeelle helmikuun lopussa.

TUKES: Akkujen vääränlainen säilyttäminen voi tulla kalliiksi

Litiumioniakkuja on nykyisin monissa koneissa ja laitteissa, esim. sähkötyökaluissa. Jos et käytä akkukäyttöistä laitetta tai kulkuvälinettä talven aikana, varastoi se turvallisesti. Vääränlainen varastointi voi pilata akun eikä se ole enää käyttökelpoinen talven jälkeen. Pahimmassa tapauksessa vioittunut akku saattaa aiheuttaa tulipalon ladatessa.

Varaosien digitalisointi ja 3D-tulostus mahdollistavat valmistuksen missä ja milloin vain

Varaosien digitalisointi on askel kohti kestävämpää liiketoimintaa ja pienempää hiilijalanjälkeä. Samalla syntyy kustannussäästöjä ja varaosien saatavuus paranee ja nopeutuu. VTT ja Aalto-yliopisto ovat tehneet huippututkimusta varaosien digitalisoinnin ja 3D-tulostuksen edistämiseksi jo viiden vuoden ajan.

SSAB:n Raahen-tehtaalla kokeiltiin lisätyn todellisuuden hyödyntämistä asennustyön valvonnassa

SSAB:n Raahen-tehtaan nauhavalssaamon vuosihuollossa otettiin kesällä digiloikka, kun asennustyön valvonnassa hyödynnettiin ensimmäistä kertaa lisättyä todellisuutta (AR). Tämä mahdollisti sen, että kyseistä asennustyötä yleensä valvovan asiantuntijan ei tarvinnut matkustaa Saksasta SSAB:n tehtaalle Raaheen, vaan hän pystyi seuraamaan ja ohjaamaan työtä AR-lasien kautta, jotka oli kiinnitetty tehtaan oman asennusvalvojan kypärään.