Aurora Linen toisen vaiheen rakentaminen alkaa Suomessa ja Ruotsissa
Fingridin mukaan kyseessä on vuosikymmenen tärkein investointi kantaverkkoon. Yhteys parantaa sähkön toimitusvarmuutta, sähköjärjestelmän häiriösietoisuutta sekä laskee sähkön hintaa. Hanke mahdollistaa uusiutuvan sähköntuotannon lisäämisen Suomen ja Ruotsin lisäksi myös laajemmin Itämeren alueella sekä edistää vihreän teollisuuden investointien toteutumista.
Aurora Line kulkee valmistuessaan Muhoksen Pyhänselän sähköasemalta Ruotsin Messaureen. 380 kilometriä pitkä voimajohto rakennetaan vaiheittain, ja yhteyden on määrä valmistua kokonaisuudessaan vuoden 2025 aikana. Siirtokapasiteetti Suomesta Ruotsiin kasvaa 900 megawattia ja Ruotsista Suomeen 800 megawattia.
Ensimmäisen vaiheen rakentaminen aloitettiin syksyllä 2022 Suomessa. Se kattaa 153 kilometriä pitkä voimajohto Muhoksen Pyhänselän sähköasemalta Tornioon Viitajärven sähköasemalle. Lisäksi rakennetaan uusi Viitajärven sähköasema Tornioon sekä Isomaan sarjakompensointiasema Ouluun.
Toisen vaiheen rakennustyöt alkavat marraskuussa.
Valtioneuvosto myönsi 12. lokakuuta lunastusluvan Suomen puolelle rakennettavalle 47 kilometriä pitkälle voimajohto-osuudelle. Yhteys kulkee Viitajärveltä Ylitornioon Vuonnonkoskelle, jossa se ylittää rajan.
Ruotsin kantaverkkoyhtiö Svenska Kraftnät sai perjantaina 6. lokakuuta Ruotsin hallitukselta rakentamisluvan, ja rakentaminen alkaa lokakuun aikana.
Ruotsin puoleiset rakentamistyöt käsittävät 180 kilometriä voimajohtoa Vuonnonkoskelta Messaureen sekä Messauren sähköaseman ja Isovaaran sarjakondensaattoriaseman laajennuksen.
Uusi yhteys mahdollistaa uusiutuvan sähköntuotannon lisäämisen Suomen ja Ruotsin lisäksi myös laajemmin Itämeren alueella sekä edistää Suomen ja Ruotsin pohjoisosiin suunnitteilla olevien vihreän teollisuuden investointien toteutumista.
Euroopan unioni on todennut Aurora Linen EU:n yhteisen edun hankkeeksi, joka hyödyttää useita EU-maita Itämeren alueella. EU myönsi tammikuussa 2022 Aurora Linelle 127 miljoonan euron CEF-tuen Verkkojen Eurooppa -rahoitusohjelmasta. Hankkeen kustannukset katetaan CEF-tuella ja pullonkaulatuotoilla.
Fingrid suunnittelee myös jo seuraavan, Aurora Line 2 -voimajohdon, rakentamista yhdessä Svenska kraftnätin kanssa. Hankkeen alustavat selvitykset ovat käynnissä.