Lisäpotkua kunnonvalvontaan
Noin vuosi sitten teräsyhtiö SSAB:n Raahen tehtaan nauhavalssaamon vesimies Aki Malmi ehdotti osastonsa kehitysinsinöörille, että operaattorit voisivat alkaa raportoida laitteiden käytön aikana havaittuja vikoja itse sen sijaan, että vikailmoituksen tekee työnjohtaja. Ehdotuksesta käynnistyi kehitystyö, jonka lopputuloksena nauhavalssaamon käytön aikainen kunnonvalvonta sekä tehostui että helpottui merkittävästi.
Vielä vuosi sitten SSAB:n Raahen tehtaan nauhavalssaamolla käytön aikainen kunnonvalvonta tapahtui siten, että operaattori ilmoitti työnjohtajalle, jos hän huomasi laitteessa vikaa. Työnjohtaja kirjasi asian itselleen muistiin – usein paperille – ja raportoi sitten myöhemmin viasta Arttuun, mistä tieto siirtyi kunnossapidolle.
Kuulostaako monimutkaiselta? Kyllä. Tätä mieltä olivat myös nauhavalssaamon vesimiehet, jotka halusivat alkaa raportoida vikoja itse.
Ideointi käynnistyy
Operaattoreiden toiveeseen vastattiin ja ideointi käynnistyi. Valssaamolla kehitysinsinöörinä työskentelevä Petri Lehtonen sai selville, että koksaamolla oli pilottikokeilussa M-Technology Oy:n mobiilisovellus WiseMaster, jota voisi hyödyntää tähän tarkoitukseen. Työpuhelimeen asennettavassa sovelluksessa oli jo valmiina yhteys Arttuun, mikä mahdollistaisi vikailmoituksen tekemisen suoraan vikapaikalla.
Sovellus otettiin käyttöön – ensin vesimiehille, sitten uunimiehille ja lopulta myös asettajille. Testaukset osoittivat, että vikailmoituksen tekeminen oli paitsi helppoa, myös nopeaa. Vian ilmoittamiseen kului aikaa vain muutama minuutti.
Työtä nopeutti Lehtosen tekemät QR-koodit, joita esimerkiksi vesilaitoksen laitekokonaisuuksiin on liimattu jo noin 50 kappaletta.
– QR-koodi skannataan työpuhelimella ja näin sovelluksessa näkyy automaattisesti vikapaikan sijainti ja laitekokonaisuuden nimi. Ilmoittajan täytyy ainoastaan täyttää vian kuvaus ja halutessaan hän voi liittää mukaan myös kuvan, Lehtonen kertoo.
Huolellista suunnittelua
Nyt tehtaan nauhavalssaamolla tehdään käynnin aikaisia tarkastuksia vesimiehen, uunimiehen sekä asettajan toimesta. Tarkastusohjeet on tehty erikseen jokaiseen vakanssiin – heidän ammattitaitoisessa ohjauksessa. Ohjeisiin on listattu kohteet, jotka tulisi tarkistaa päivittäin.
– Eräs uunimies tosin totesi tarkastusohjetta kirjoittaessa, että tärkeintä on kuitenkin tehdä mahdollisimman monipuolisia kierroksia, kertoo Lehtonen.
Havainnot ja poikkeamat kirjataan tarkastuslistalle, joka käydään läpi jokaisessa vuorossa. Paperisia tarkastuslistoja on korvattu WiseMasterin digitaalisilla tarkastuslistoilla muun muassa viikoittaisten ennakkohuoltotöiden tarkistuksissa. jotta raportti tallentuu välittömästi kuittauksen jälkeen myös Arttuun työsuunnittelijan nähtäväksi.
Hyödyt jo nähtävissä
WiseMaster ja päivitetyt ohjeistukset ovat olleet käytössä nauhavalssaamolla vasta vajaan vuoden verran, mutta saavutettuja hyötyjä on jo helppo listata. Vian ilmoittaminen on todella helppoa ja nopeaa; kunnossapidon on havaittu reagoivan ilmoituksiin nopeammin; viat korjataan varmemmin; ja vikojen ilmoittajat ovat nyt henkilöitä, jotka tuntevat laitteet parhaiten. Lisäksi pitkiltä vapailta palaavat näkevät heidän poissa ollessa tehdyt vikatyöt ja niiden sen hetkisen tilan suoraan sovelluksesta.
Uuden toimintamallin myötä vikailmoitusten määrä on myös noussut ja operaattorit ovat raportoineet uudenlaisia vikoja. Nauhavalssaamon kunnossapito on kuitenkin pysynyt hyvin mukana, vaikka vikatöitä tehdään nykyään enemmän käyttöorganisaation toimesta.
Mutta mitä mieltä Aki Malmi on? Onko WiseMaster sitä, mitä hän lähti kysymyksellä hakemaan?
– Kyllä se on helpottanut tosi paljon tekemistä. Ennen minun piti tehdä ilmoitus vuorohuoltomiehen kautta, mikä alkoi turhauttaa, kun oli itselläkin aikaa. Jos voin tehdä ilmoituksen itse, niin miksi en tekisi. Minun työtäni WiseMaster on helpottanut ja myös muut ovat alkaneet käyttämään sitä. Ei sitä kukaan moittinut ole, toteaa Malmi.
Entä mitä on mieltä nauhavalssaamon vuoromestari Petteri Tähjä, jonka kautta ilmoituksia ennen kulki?
– Onhan se hyvä, varsinkin käyttöhenkilöille, joiden tarpeeseen se tuli. Kriittiset viat tulee esille muutoinkin, mutta pienet viat, jotka ovat vaatineet lisätyötä, on saatu vähemmäksi. Ollaan jääty välilinkin roolista pois ja ilmoitukset viedään suoraan jonoon.
Vaikka nauhavalssaamolla ollaan tyytyväisiä uuteen toimintamalliin, voisi sovellusta vielä kehittää edelleen ja hyödyntää myös muuhun tarkoitukseen.
– Esimerkiksi öljykontin voisi tilata suoraan QR-koodilla. Lisäksi sovellukseen voisi lisätä toiminnon, joka muistuttaisi säännöllisesti tehtävistä tarkastuksista aina kun on niiden aika. Näitä asioita vielä mietitään.
Teksti ja kuvat: SSAB
WiseMaster: Kunnossapitoammattilaisen tärkeä apuväline
WiseMaster-kunnossapito- ja toiminnanohjausjärjestelmä voidaan käyttää teollisuuden kentällä hyvin monenlaisissa työkohteissa. Järjestelmä kaikkine siihen tallennettuine tietoineen kulkee jatkuvasti asentajien mukana älypuhelimen tai tablet-laitteen sovelluksen avulla.
Teksti: Nina Garlo-Melkas
– SSAB:n asiakastarina on tyypillinen käytännön esimerkki siitä, miten WiseMaster -järjestelmää voidaan käytännön elämässä hyödyntää, sanoo M-Technology Oy:n toimitusjohtaja Matti Myllylä.
Myllylä aloitti WiseMaster-järjestelmän kehityksen noin 20 vuotta sitten yhden miehen yrityksenä.
– Ajatuksena oli se, että lähtisimme mobilisoimaan perustiedonkäsittelyä. Nähtävillä oli, että tulevaisuudessa lähes jokaisella ihmisellä on tietokone taskussaan puhelimen muodossa. Ajatus syntyikin siitä, että voisiko tietojärjestelmiä rakentaa siten, että tiedonkäsittely ja tiedon keräys toteutuisi suoraan siellä, missä työtäkin kulloinkin tehdään?
Tuottavan teollisuuden ohella WiseMasterin mobiilitiedonkäsittelyperiaatteita voidaan hyödyntää muun muassa energia-, vesi- ja jätehuollossa – käytännössä kaikessa toiminnassa, jossa työ on liikkuvaa ja työtä tehdään monessa eri paikassa.
– Kun tietovirta saadaan toimimaan suoraan työkohteesta, perustiedon hyödyntämisen arvo kasvaa – kerätty tieto on laadukkaampaa ja tiedonsaanti on samalla nopeampaa.
WiseMaster-järjestelmä voidaan integroida organisaation olemassa olevan kunnossapitojärjestelmän ”mobiilijatkeeksi” tai se voi toimia kunnossapitojärjestelmänä itsenäisesti.
– Mobiliteetti on jo täyttä arkea monessa työpaikassa, ja tulevaisuudessa etätyön merkitys tulee vain lisääntymään. Nyt koronaviruksen poikkeusolosuhteissa mobiilityön tekeminen on erityisen tärkeää. Mobiliteetin avulla on toteutettu jopa itsepalveluratkaisuja, joiden ansiosta ihmisten välistä kanssakäymistä on pystytty minimoimaan.