Kumppaniartikkeli | 20.9.2020

Ramator: Teollisuusputkien kunnossapito kannattaa aina - Haelok-liitin haastaa hitsauksen

Pari vuotta markkinoilla olleet Haelok-liittimet ovat lyhyessä ajassa mullistamassa putkiliitosten asennustöitä eri teollisuusaloilla. Putkien pysyväisliitosten eli hitsauksen vahvaksi vaihtoehdoksi nousseet sveitsiläiset puristusliittimet säästävät kunnossapidon asiakkaille aikaa ja rahaa.

Naantali Refinery 3-2 (1)

Pari vuotta markkinoilla olleet Haelok-liittimet ovat lyhyessä ajassa mullistamassa putkiliitosten asennustöitä eri teollisuusaloilla. Putkien pysyväisliitosten eli hitsauksen vahvaksi vaihtoehdoksi nousseet sveitsiläiset puristusliittimet säästävät kunnossapidon asiakkaille aikaa ja rahaa.

Turkulainen teknisen alan maahantuontiyritys Ramator Oy on tuonut näitä vallankumouksellisia puristusliittimiä Suomeen parisen vuotta. Tänä aikana Haelok-liittimet ovat saanet paljon asiakkaita eri toimialoilla, kuten energia-, kaivos-, ja kemianteollisuudessa sekä konepajoilla ja kaasuasemilla.

Viime vuonna Ramatorin Haelok-toimitukset kasvoivat peräti 75 prosenttia, toki vertailukauden alhaisen lähtötason ansiosta. Mutta toimitusjohtaja Timo Kairaman mukaan kasvu on ollut silti erittäin nopeaa, koska Haelok tarjoaa varsinkin kunnossapidolle ilmeisiä ja mitattavia hyötyjä.

– Tällaista vaihtoehtoa ei ole ennen ollut. Varsinkin kaasuputkien pysyväisliitoksissa eli hitsauksessa koko laitos pitää usein sulkea korjaustöiden ajaksi. Hitsaus vaatii erikoisosaajia tulityökortteineen, juurikaasutusta, telttoja ja lupia, ja tämä kaikki on kallista ja aikaa vievää puuhaa, Kairama sanoo.

– Edellistalvena esimerkiksi Tampereen Sähkölaitoksella oli vaihtoehtona ajaa voimalaitos alas ja tehdä korjaukset hitsaamalla tai käyttää Haelok-liitostekniikkaa putken korjauksessa. Korjaus tehtiin Haelokilla ja näin savutettiin useiden kymmenien tuhansien eurojen säästöt, kun voimalaitoksen tuotanto pysyi normaalina korjauksen ajan.

Haelok-liitos on aina yhtä laadukas

Kairaman mukaan Haelokin akkukäyttöinen liitäntälaite mahtuu salkkuun, joten sitä on kevyenä ja yksinkertaisena helppo siirtää eri kohteisiin. Haelok-liitinten koot vaihtelevat 10-114 mm:n välillä, joten suurten putkien liitännöissä puristusliitin ei hitsaamista hevin syrjäytä.

Haelok-teknologia perustuu täysin metalliseen liitosmekanismiin ilman elastisia tiivisteitä. Se mahdollistaa liitosten tekemisen korkea- ja matalapaineputkistoissa alle minuutissa, niin kaasu- kuin nestejärjestelmissäkin.

– Automatisoitu laite hoitaa liitännät turvallisesti ja aina samalla lailla, oli maanantaiaamu tai perjantai-iltapäivä. Työntekijällä ei tarvitse olla erikoiskoulutusta, vaan asiakkaamme voivat tehdä liitoksensa itse. Liitin asennetaan putkeen ja loppu hoituu napin painalluksella, Kairama selostaa.

Suurissa putkistoprojekteissa, joissa tehdään paljon liitoksia, työhön käytetyn ajan laskenta ja todellisten kustannusten arviointi on tarkempaa ja helpompaa.

– Tämä jos mikä on merkittävä etu, kun työn tuottavuutta pyritään jatkuvasti lisäämään, Kairama huomauttaa.

Putkistoissa arvokkaat markkinat

Suomessa menetelmä on kerännyt suosiota koneenrakennuksessa, prosessi- ja energiateollisuudessa, kaasuasemilla sekä öljynjalostamoissa. Kairaman mukaan Haelok-liittimiä käytetään nykyään jopa paperikoneissa ja ydinvoimaloissa ja niitä on myös käytössä matkustajalaivojen palontorjuntaputkistoissa.

Haelokin kehittänyt sveitsiläinen valmistaja on kymmenen vuoden t&k-toiminnan kuluessa hankkinut liittimille viranomaisten hyväksynnät sekä paineastioita (600 bar) että suuria lämpötiloja (400 C) vaativia töitä varten. Liitintä voidaan myös käyttää PED 1-4 alaisissa putkistoissa.

Liittimet ja niiden teknologia ovat EU-direktiivien mukaiset. Viranomaiset eri maissa ovat ymmärrettävästi kiinnostuneita putkitöiden turvallisuudesta.

Ramator Oy on Turussa 2008 perustettu teknisen alan maahantuontiyhtiö, jonka liikevaihto oli viime vuonna pari miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä seitsemän. Toimitusjohtaja Timo Kairaman mielestä teollisuuden putkistoissa on Suomessakin todella merkittävät vuosittaiset kunnossapitomarkkinat, joten kasvun varaa on paljon.

– Meillä viime vuosi sujui todellisessa Haelokin kasvuputkessa, mutta tänä vuonna korona on leikannut kiivaimman kasvun. Toisaalta teollisuuden kunnossapidon rattaat pyörivät viruksesta huolimatta ja vuottakin on vielä paljon jäljellä.

Kairaman mielestä yksi suurimmista haasteista on tunnettuus. Ramator on panostanut Haelokiin vasta kaksi vuotta ja hankkinut tänä aikana käyttäjien kokemuksia ja palautetta.

– Alalla vallitsee paljon hitsausta puoltavia näkökantoja ja niiden muuttaminen vie aikaa. Materiaalikustannuksiltaan hitsaus on edullisempi vaihtoehto, mutta ajansäästö itse työvaiheessa sekä varma ja laadukas lopputulos ovat Haelok-menetelmän valttikortteja, Timo Kairama huomauttaa.

Ramatorin nettisivuilla luetellaan parinkymmenen suuren suomalaisen teollisuusyrityksen nimet referensseinä. Timo Kairaman mielestä referenssit ovat sivustojen kaikkein tärkeintä osaa, sillä varsinkin nuorehkolle yritykselle tyytyväiset asiakkaat ovat kaikki kaikessa.

Pikakyselyssä tyytyväisiä asiakkaita myös löytyy, ja vieläpä aivan eri toimialoilta ja eri puolelta maata.

Jalostamo korvaa tulitöitä liittimillä

Nesteen Naantalin jalostamossa on tuhansia kilometrejä erilaisia putkistoja, joiden korjaustöissä turvallisuus on ymmärrettävästi etusijalla.

– Haelok-liittimiä käytetään vaihtoehtoisena menetelmänä aikaa vievälle tulityölle. Nykyään liittimiä käytetään kunnossapidon ohella myös investointihankkeissa. Ja kunnossapitoahan meidän laitoksessamme aina riittää, Neste Oyj:n Naantalin kone- ja laitekunnossapidon ryhmäpäällikkö Jaakko Lehtinen kertoo.

Hänen mukaansa Haelokeja käytetään Naantalissa nykyään höyry- ja lauhdelinjojen korjaustöissä.

Lehtinen sanoo olevansa tyytyväinen Haelokin palvelun joustavuuteen ja nopeuteen.

– Se on pidetty, mikä on luvattu ja ainakin minulle tämä on kumppaneiden kanssa erittäin tärkeää.

Haelok mukana kaivosyhtiön suunnittelussa

Putkistoilla on merkittävä osuus sotkamolaisen monimetalliyhtiö Terrafame Oy:n prosesseissa. Päätuotteita kuten nikkeliä ja sinkkiä jalostetaan bioliuotuksella malmeista ja näiden lietteiden siirtelyssä ja kuljetuksissa putkistot ovat avainasemassa. Toki niin, että lieteputket ovat suuren halkaisijan pvc-putkia.

MTO projektien valvoja Jorma Aihos kertoo yhtiön aloittaneen Ramatorin liitinten kokeilut varovaisesti ja ensin lähinnä varaosilla noin vuosi sitten.

– Nykyään olemme yllättyneitä ja erittäin tyytyväisiä liitinten ja Ramatorin toimintaan. Pariin kertaan he ovat jopa suorastaan pelastaneet päivämme, kun kalliita tulitöitä ei ole tarvittu, Aihos sanoo.

Kaivosyhtiön suunnittelussa on Aihoksen mukaan nykyään jo otettu huomioon Haelok-valmius. Ja uusia putkistoja suunnitellaan koko ajan lisää, sillä Terrafame rakentaa parhaillaan Sotkamoon yhtä maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista.

Akkukemikaalien kaupallinen tuotanto käynnistyy vuoden 2021 alkupuolella. Tehtaan vuotuinen nikkelisulfaattikapasiteetti riittää nykyisillä akkukemioilla noin miljoonan ja kobolttisulfaattikapasiteetti noin 300 000 sähköauton akkuun.

 

Teksti: Markku Pervilä

Kuvat: Ramator

Uusimmat artikkelit

27.10.2020 | Alan Uutiset

Valmetin Q3 tulos vakaa – vahva kehitys Papereissa jatkui

Konepajayhtiö Valmetin tilausmäärät laskivat odotetusti kolmannella kvartaalilla, mutta vertailukelpoinen liiketulos nousi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. 

Liikenteen päästöt puoleen 2030 mennessä – laaja keinovalikoima avuksi

Liikenne- ja viestintäministeriön johtama fossiilittoman liikenteen työryhmä on antanut suosituksensa siitä, miten kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan puolittaa vuoteen 2030 mennessä ja pudottaa nollaan vuoteen 2045 mennessä. Työryhmä on tarkastellut myös keinoja, joiden avulla kansainvälisen meri- ja lentoliikenteen päästöjä voitaisiin vähentää Suomessa.

22.10.2020 | Tutkimus ja koulutus

LUT: Uutta rakennusmateriaalia teollisuuden sivuainevirroista

Teollisuuden sivuainevirroista on kehitetty Urban Infra Revolution -hankkeessa rakentamiseen soveltuvia, ekologisia ja 3D-tulostettavia geopolymeerikomposiitteja. Materiaaleja testataan Lappeenrannassa junaradan meluesteessä. Hankekonsortio pyrkii luomaan materiaaleille kannattavan liiketoimintaekosysteemin.

HSY: Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön.

SSAB:n Raahen-tehtaalla kokeiltiin lisätyn todellisuuden hyödyntämistä asennustyön valvonnassa

SSAB:n Raahen-tehtaan nauhavalssaamon vuosihuollossa otettiin kesällä digiloikka, kun asennustyön valvonnassa hyödynnettiin ensimmäistä kertaa lisättyä todellisuutta (AR). Tämä mahdollisti sen, että kyseistä asennustyötä yleensä valvovan asiantuntijan ei tarvinnut matkustaa Saksasta SSAB:n tehtaalle Raaheen, vaan hän pystyi seuraamaan ja ohjaamaan työtä AR-lasien kautta, jotka oli kiinnitetty tehtaan oman asennusvalvojan kypärään.

20.9.2020 | Kumppaniartikkeli

Somotec: Lisää kulumiskestävyyttä tuotantoprosessiin

Teollisuuden kasvavat kilpailukyky- ja tehokkuusvaatimukset sekä usein raskaat käyttöolosuhteet edellyttävät laitteiden kulutuksen- ja korroosionkestävyyden jatkuvaa parantamista.

OL3 EPR:n sähköntuotanto alkaa helmikuussa 2022

Teollisuuden Voima Oyj (TVO) on saanut laitostoimittaja Areva-Siemens -konsortiolta päivitetyn aikataulun OL3 EPR -laitosyksikön käyttöönotosta. Sen mukaan polttoaine ladataan reaktoriin maaliskuussa 2021, laitosyksikkö liitetään valtakunnan sähköverkkoon saman vuoden lokakuussa ja säännöllinen sähköntuotanto alkaa helmikuussa 2022.