https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Kumppaniartikkeli | 1.6.2021

S/Y Christopher -jahdin peräsimien tiivisteiden vaihto – kuinka jahti päätyi Suomeen?

Viisi vuotta sitten S/Y Christopher -jahti oli Mallorcalla kunnostuksessa ja Baltic Yachts auttoi heitä siellä monissa kunnostukseen liittyvissä asioissa. Samalla Baltic Yachts loi hyvät suhteet kapteeni Mark O’Reillyyn.

17

Kaikki alkoi siitä, kun jahti piti nostaa ylös vedestä tänä vuonna Lloyds-luokituksen vaatimaa 10-vuotishuoltoa varten. Mallorcalla oli kuitenkin hyvin rajoitetusti tilaa kyseiseen aikaan, joten lopulta jahti päätettiin tuoda Suomeen, Pietarsaareen, Baltic Yachts telakalle. Näin jatkettiin myös jo aikaisemmin alkanutta hyvää yhteistyötä. Suomessa Baltic Yachts:lla oli tarpeeksi tilaa hallissa, koska sekä kosmeettista että mekaanista työtä tulisi olemaan paljon.

S/Y Christopher jahti

S/Y Christopher jahti on 46 metriä pitkä alumiinirunkoinen suorituskykyinen purjejahti. Jahdissa on innovatiivista teknologiaa, kuten tuplaperäsimet, kääntyvä köli ja tehokas hiilikuituinen masto. Jahdin kansainvälinen miehistö koostuu 7–9 henkilöstä.

– Jahdin on rakentanut kuuluisa Britannian Cornwallissa sijaitseva Penndennisin telakka, kertoo kapteeni Mark O’Reilly, joka on purjehtinut S/Y Christopherilla seitsemän vuotta.

Matt Dean toimii Baltic Yachts:lla projektipäällikkönä hankkeen kunnossapitoprojektissa ja on tällä hetkellä töissä Suomessa. Normaalisti hän toimii Mallorcalla Palmassa.

Seuraavat purjehdussuunnitelmat?

Jahti on suunnitelmissa laskea takaisin veteen Pietarsaaressa kevään 2021 aikana, jonka jälkeen suunnitelmissa on purjehtia Norjan rannikkoa pitkin ja sieltä Islantiin alkukesän aikana, mikäli matkustusrajoitukset sen vain sallivat.

– Täällä päin maailmaa on paljon nähtävää ja purjehdittavaa, joten olisi sääli lähettää jahti kotiin ilman, että tutustuisimme alueeseen. Omistajat ovat Yhdysvalloista ja haluavat mitä todennäköisemmin pitää jahdin lähellä kotia kesän jälkeen, joten jahti saattaa olla talven yli jossain päin Karibiaa, O’Reilly sanoo.

Mitkä ovat merkittävimmät asiat, jotka sisältyvät 10-vuotiskunnostukseen?

Tietyt asiat pitää tarkistaa käyttötuntien mukaan, esimerkiksi peräsimet pitää irrottaa, peräsinakseleiden laakerit tarkastaa ja peräsinakseleiden tiivisteet vaihtaa. Peräsinakseleiden pallomaisten SKF-rullalaakereiden todettiin olevan erittäin hyvässä kunnossa, mikä kuvaa hyvin, kuinka korkealaatuisia SKF-laakerit ovat. SKF-laakerit päädyttiinkin asentamaan takaisin paikalleen.

– Tällä kertaa kunnostuksessa piti tehdä myös paljon kosmeettista työtä, kuten uusia tiikkikansi ja maali, projektipäällikkö Dean kertoo.

Mikä on peräsinakseleiden tiivisteiden suunniteltu huoltoväli?

Jahdin Lloyds-luokitus määrää, että jahti pitää nostaa ylös vedestä 2,5 vuoden välein tarkastuksia varten. Peräsimet irrotetaan tarkastusta varten vähintään viiden vuoden välein, ja samalla tarkastetaan myös niiden laakerit ja tiivisteet.

Lloyds-luokitus määrittää myös paljon muita huoltoja ja tarkastuksia, joista monia sisältyy normaaleihin käyttö-, tarkastusja huoltorutiineihin.

Jahdin huoltovälit määräytyvät paljon myös käytön määrästä ja olosuhteista, joissa purjehditaan, O’Reilly sanoo. 

Kuinka SKF päätyi toimittamaan alukselle peräsinakseleiden tiivisteet?

Kun jahti oli nostettu ylös vedestä, huomattiin, että paapuurin puoleinen peräsinakselin tiiviste ei ollut selvästikään oikeassa paikassa. Näytti siltä, että kyseisessä vanhassa tiivisteessä oli korroosiota, sanoo Dean.

SKF sai kiireellisen pyynnön toimittaa jahtiin uudet peräsinakseleiden tiivisteet, sillä huoltoaikataulun takia asialla oli kiire.

– Työskentelimme yhdessä SKF Seal Jet -partnerimme Tiivistekeskuksen kanssa hyvin nopealla aikataululla Tiivistekeskus suunnitteli ja räätälöi sekä valmisti tiivisteet nimenomaan S/Y Christopheria varten. Tiivisteet toimitettiin asiakkaalle SKF:n valtuutetun jälleenmyyjän Etra Kokkolan kautta, joka kuuluu samaan Etola-konserniin Tiivistekeskuksen kanssa, SKF:n tuotepäällikkö Matti Pihtola sanoo. 

SKF Seal Jet -konsepti on kustannustehokas koneistettujen tiivisteiden valmistusmenetelmä, jolla voidaan valmistaa räätälöityjä tiivisteratkaisuja.

– Pystymme toimittamaan jopa yhden räätälöidyn tiivisteen ilman työkalukustannuksia, Pihtola jatkaa.

– Laakereiden, peräsimien ja pesien puhdistamisen jälkeen uudet tiivisteet asennettiin paikalleen molempiin peräsimiin.

Tiivisteiden asentaminen sujui hyvin, sanoo Pihtola. Baltic Yachts ja kapteeni kiittävät tapauksen esimerkillistä hoitamista:

– Tiivisteillä oli kiire ja selvisi, että kyseiset tiivisteet eivät olleetkaan standardi-hyllytuotteita. Tiivisteet räätälöitiin vain S/Y Christopheria varten. Telakalla huomasimme, että styyrpuurin peräsin oli varustettu SKF-tiivisteillä japaapuuriin puoleinen ei, O’Reilly sanoo.

– SKF-tiivisteet on asennettu styyrpuurin peräsimeen viisi vuotta sitten Palmassa, Dean sanoo.

Mitä mieltä olet SKF-tiivisteistä noiden viiden vuoden ajalta?

– Ei epäilystäkään, etteivätkö tiivisteet olisi toimineet hyvin noiden viiden vuoden ajan. Styyrpuurin puoleisessa peräsimessä olleet SKF-tiivisteet näyttivät edelleen erittäin hyväkuntoisilta, vaikka jahti on purjehtinut paljon, Dean toteaa.

Entä, oletteko tehneet aikaisemmin yhteistyötä SKF:n kanssa räätälöityjen tiivisteiden osalta?

– Baltic Yachts ei ole aikaisemmin ollut yhteydessä SKF:ään, mutta jatkossa tulemme varmasti olemaan yhteydessä SKF:ään
tämän tyyppisissä asioissa, Dean sanoo.

– Näemme SKF:n laatubrändinä, joka pystyy toimittamaan tarvitut ratkaisut ja tuotteet nopeasti ja ajallaan, kapteeni O’Reilly jatkaa.

Mikä on asiakkaan näkökulmasta SKF Seal Jet-koneistettujen tiivisteiden konseptin suurin lisäarvo?

Huollot ja korjaukset jahteihin suunnitellaan yleensä pitkälle etukäteen, mutta koskaan ei voi olla varma, mitä tulee vastaan sen jälkeen, kun jahti on nostettu pois vedestä. Eteen voi tulla yllättäviäkin asioita ja ongelmia. Loppujen lopuksi jahti pitää saada kuitenkin laskettua ajallaan takaisin veteen, joten ongelmat pitää ratkaista erittäin nopeasti.

– Purjehduksessa aika on yksi olennaisimpia asioita. Suurin lisäarvo meille on se, että tarvittavia komponentteja on saatavilla nopeasti ja työt saadaan tehtyä ajallaan, jotta vältytään ylimääräisiltä kustannuksilta, Baltic Yachtsin projektipäällikkö
Matt Dean sanoo.

– Oikea tiiviste voi olla ratkaiseva komponentti käyttövarmuuden ja suorituskyvyn osalta pyörivien laitteiden ja koko järjestelmän osalta, Pihtola puolestaan lisää.

Tiivistekeskus - SKF Seal Jet -partneri

SKF-SEAL-JET-Turning-process-H-ECOPUR_promaint

– Saimme hyvät lähtötiedot, piirustukset ja valokuvia tiivistettävästä kohteesta ja pystyimme reagoimaan nopeasti asiakastarpeeseen. Teimme nopean tutkimuksen siitä, mikä tiivisteratkaisu olisi paras tähän sovellukseen. Valitsimme tiivisteprofiilin ja materiaalin, joiden tiedämme toimivan tällaisessa sovelluksessa, kertoo Tiivistekeskuksen myyntipäällikkö Mika Vuorio.

Vuorio lisää, että tiivisteen profiili ja mitat räätälöitiin tätä sovellusta varten, koska kyseessä ei ollut standardiratkaisu.

– Meillä on hyviä kokemuksia SKF H-ECOPUR® polyuretaani -tiivistemateriaalista suolavedessä toimivista sovelluksista. Suunnittelimme, koneistimme ja toimitimme tiivisteet erittäin nopeasti pikatoimituksena.

Etuna hankkeessa oli Tiivistekeskuksen henkilöstön mittava tekninen osaaminen:

– Hyvien lähtötietojen avulla pystymme suunnittelemaan tarvittavan tiivisteratkaisun muutamassa tunnissa. Oma tiivistetuotantomme pystyy koneistamaan tiivisteet muutamassa päivässä. Tiivisteiden valmistamiseen käytetty raaka-ainevarastomme on suuri. Etra Kokkola, joka on osa laajaa Etra-jälleenmyyjäverkostoamme, palveli asiakasta nopeasti, Vuorio kehuu.

Teksti: SKF
Kuvat: SKF and S/Y Christopher

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.