Synteettisissä vaihdeöljyissä on eroja
Erot synteettisen öljyn laaduissa vaikuttavat väsymysvaurioihin, toimintaan alhaisessa lämpötilassa, käyttöikään ja leikkautuvuuteen.
Synteettisten öljyjen käytöllä mineraaliöljyjen sijaan on lukuisia etuja vaihteiden ja vaihdelaatikoiden voitelussa. Synteettiset öljyt kestävät yleensä hyvin kuormitusta, ovat vähemmän alttiita hapettumiselle ja tarjoavat pidemmän käyttöiän. Siitä huolimatta synteettisen perusöljyn laadussa ja lisäaineiden välillä on huomattavia eroja, jotka voivat aiheuttaa merkittäviä eroja voiteluaineiden suorituskyvyssä. Tässä artikkelissa tarkastellaan, kuinka nämä erot vaikuttavat mikropitting-kulumiseen.
Suoja mikropitting kulumista vastaan
Mikropitting on eräänlainen väsymysvaurio, joka tapahtuu erittäin kuormitettujen hammaspyörien kovetetuilla hammaskyljillä. Tämä vaurio koostuu erittäin pienistä halkeamista ja huokosista hampaan kyljen pinnalla. Mikropitting-kuluminen näyttää harmahtavalta ja aiheuttaa materiaalihäviöitä ja muutoksen hammaslaippojen profiilimuodossa, mikä voi johtaa hammaspyörien repeytymiseen ja hajoamiseen. Vaihdelaatikon tyypillinen mikropitting-vaurio on esitetty kuvassa 1. Tässä tapauksessa linjausvirhe oli syy mikropitting-kulumisen muodostumiseen.
Edistyneiden voiteluainelaatujen edut
Synteettiset vaihdeöljyt, joissa käytetään pitkälle kehitettyä lisäaineistusta ja laadukasta perusöljyä, voivat pysäyttää mikropitting-kulumisen etenemisen. Nämä laadut saavat aikaan hyödyllisiä reaktioita hammaspyörien ja hampaan kyljen pinnoilla.
Erittäin kuormitetussa vaihdelaatikossa yleisesti käytettävät vaihdeöljyt eivät välttämättä riitä muodostamaan riittävän vahvaa voitelukalvoa, joka erottaa hampaan pinnat toisistaan. Tällaisessa tapauksessa edistyksellisen voiteluaineen lisäaineet suojaavat hampaan kylkiä mikropittingin muodostumiselta.
Tärkeät olosuhteet ja tekijät
Vaikka voiteluainevalinnalla on suuri merkitys hampaiden suojaamisessa mikropitting-vauriolta, käyttöolosuhteilla ja materiaaleilla, pinnan karheudella ja hammaslaippojen geometrialla on myös vaikutusta (talulukko 2).
Mikropittingin lisäksi hammaspyörien hampaan kyljissä tapahtuu samanaikaisesti hankaavaa kulumista. Tämä vika etenee nopeasti ja aiheuttaa materiaalihäviöitä ja muutoksen hammaslaippojen profiilissa, mikä voi johtaa hammaspyörien rikkoutumiseen. Hammaspyörien hammaslaippojen tyypillinen kuluminen on esitetty kuvassa 2.
Testaus ratkaisujen validoimiseksi
Erityyppisten öljyjen mikropitting-vaurion ja kulumisensuojan tason määrittämiseksi suoritettiin kolme testiä:
• FZG-mikropitting -testaus suurella kuormituksella
• FZG-hitaan nopeuden kulutustesti
• FAG FE8 -kulutustesti laakerin suojauksen todentamiseksi. (Tämä testi tehtiin normaalilämpötilassa, ja sitä muokattiin alhaisempiin öljyn lämpötiloihin.)
Testit suoritettiin mineraali-, polyalfaolefiini- ja polyglykoliöljyille.
Koetulokset osoittivat, että korkean suorituskyvyn synteettiset vaihdeöljyt, joissa käytetään pitkälle kehitettyä lisäaineistusta, voivat reagoida hyödyllisesti hampaan kylkien pinnalla. Jopa suurilla kuormituksilla ja hitaalla nopeudella mikropittingin muodostuminen ja kulumisvauriot vähenivät huomattavasti (kuva 3).