https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Kumppaniartikkeli | 29.5.2020

Synteettisissä vaihdeöljyissä on eroja

Erot synteettisen öljyn laaduissa vaikuttavat väsymysvaurioihin, toimintaan alhaisessa lämpötilassa, käyttöikään ja leikkautuvuuteen.

uva 1._pienipng

Kuva 1. Mikropitting-vaurio vaihdelaatikon hampaan pinnalla. (Lähde: Hochmann ja Siebert. Gear Solutions, Kesäkuu 2012.)

Synteettisten öljyjen käytöllä mineraaliöljyjen sijaan on lukuisia etuja vaihteiden ja vaihdelaatikoiden voitelussa. Synteettiset öljyt kestävät yleensä hyvin kuormitusta, ovat vähemmän alttiita hapettumiselle ja tarjoavat pidemmän käyttöiän. Siitä huolimatta synteettisen perusöljyn laadussa ja lisäaineiden välillä on huomattavia eroja, jotka voivat aiheuttaa merkittäviä eroja voiteluaineiden suorituskyvyssä. Tässä artikkelissa tarkastellaan, kuinka nämä erot vaikuttavat mikropitting-kulumiseen.

Suoja mikropitting kulumista vastaan

Mikropitting on eräänlainen väsymysvaurio, joka tapahtuu erittäin kuormitettujen hammaspyörien kovetetuilla hammaskyljillä. Tämä vaurio koostuu erittäin pienistä halkeamista ja huokosista hampaan kyljen pinnalla. Mikropitting-kuluminen näyttää harmahtavalta ja aiheuttaa materiaalihäviöitä ja muutoksen hammaslaippojen profiilimuodossa, mikä voi johtaa hammaspyörien repeytymiseen ja hajoamiseen. Vaihdelaatikon tyypillinen mikropitting-vaurio on esitetty kuvassa 1. Tässä tapauksessa linjausvirhe oli syy mikropitting-kulumisen muodostumiseen.

Edistyneiden voiteluainelaatujen edut

Synteettiset vaihdeöljyt, joissa käytetään pitkälle kehitettyä lisäaineistusta ja laadukasta perusöljyä, voivat pysäyttää mikropitting-kulumisen etenemisen. Nämä laadut saavat aikaan hyödyllisiä reaktioita hammaspyörien ja hampaan kyljen pinnoilla.

Erittäin kuormitetussa vaihdelaatikossa yleisesti käytettävät vaihdeöljyt eivät välttämättä riitä muodostamaan riittävän vahvaa voitelukalvoa, joka erottaa hampaan pinnat toisistaan. Tällaisessa tapauksessa edistyksellisen voiteluaineen lisäaineet suojaavat hampaan kylkiä mikropittingin muodostumiselta.

Kluber_taulukko1

Taulukko 1. Voiteluöljyjen eroavaisuuksia

Tärkeät olosuhteet ja tekijät

Vaikka voiteluainevalinnalla on suuri merkitys hampaiden suojaamisessa mikropitting-vauriolta, käyttöolosuhteilla ja materiaaleilla, pinnan karheudella ja hammaslaippojen geometrialla on myös vaikutusta (talulukko 2).

Kluber_taulukko2

Taulukko 2. Eri tekijöiden vaikutus kulumiseen. (Lähde: Hochmann, Michael. “Gear Lubrication — Gear Protection Also at Low Oil Temperature,” AGMA Technical Paper, American Gear Manufacturers Association, 2012, p. 5.)

Mikropittingin lisäksi hammaspyörien hampaan kyljissä tapahtuu samanaikaisesti hankaavaa kulumista. Tämä vika etenee nopeasti ja aiheuttaa materiaalihäviöitä ja muutoksen hammaslaippojen profiilissa, mikä voi johtaa hammaspyörien rikkoutumiseen. Hammaspyörien hammaslaippojen tyypillinen kuluminen on esitetty kuvassa 2.

kluber2

Kuva 2. Tyypillinen kuluminen teollisuusvaihteessa. (Lähde: Hochmann, Michael, Steve Mazzola, ja Julian Wald. “Gear Lubrication: Long-Term Protection for Wind Turbines,” Power Transmission Engineering, April 2014, pp. 36-44.)

Testaus ratkaisujen validoimiseksi

Erityyppisten öljyjen mikropitting-vaurion ja kulumisensuojan tason määrittämiseksi suoritettiin kolme testiä:

• FZG-mikropitting -testaus suurella kuormituksella

• FZG-hitaan nopeuden kulutustesti

• FAG FE8 -kulutustesti laakerin suojauksen todentamiseksi. (Tämä testi tehtiin normaalilämpötilassa, ja sitä muokattiin alhaisempiin öljyn lämpötiloihin.)

Testit suoritettiin mineraali-, polyalfaolefiini- ja polyglykoliöljyille.

Koetulokset osoittivat, että korkean suorituskyvyn synteettiset vaihdeöljyt, joissa käytetään pitkälle kehitettyä lisäaineistusta, voivat reagoida hyödyllisesti hampaan kylkien pinnalla. Jopa suurilla kuormituksilla ja hitaalla nopeudella mikropittingin muodostuminen ja kulumisvauriot vähenivät huomattavasti (kuva 3).

gem

Kuva 3. Mikropittingin pysäyttäminen käyttämällä tehokasta vaihdeöljyä (polyalfaolefi ini). Tässä testissä verrataan vertailuöljyä (ISO-VG 320-mineraaliöljy ja DIN 5157, AGMA 9005 CLP, EP) korkean suorituskyvyn vaihteistoöljyyn polyalfaolefi inin (Klüberoil GEM 4-320 N) perusteella.

  

Uusimmat artikkelit

30.5.2025 | Alan Uutiset

Patria aloittaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanon Latviassa

Patria aloittaa strategisen yhteistyön espanjalaisen GDELS-Santa Bárbara Sistemasin kanssa. Latvian Valmieran tuotantolaitos vastaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanosta ja huollosta.

UPM investoi Tervasaaren erikoispaperitehtaan modernisointiin

Valkeakoskella sijaitsevan Tervasaaren tehtaan kilpailukyky paranee, mikä tukee UPM:n liiketoiminnan globaalia kasvustrategiaa erikoispaperisegmentissä.

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.