https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Kumppaniartikkeli | 29.5.2020

Synteettisissä vaihdeöljyissä on eroja

Erot synteettisen öljyn laaduissa vaikuttavat väsymysvaurioihin, toimintaan alhaisessa lämpötilassa, käyttöikään ja leikkautuvuuteen.

uva 1._pienipng

Kuva 1. Mikropitting-vaurio vaihdelaatikon hampaan pinnalla. (Lähde: Hochmann ja Siebert. Gear Solutions, Kesäkuu 2012.)

Synteettisten öljyjen käytöllä mineraaliöljyjen sijaan on lukuisia etuja vaihteiden ja vaihdelaatikoiden voitelussa. Synteettiset öljyt kestävät yleensä hyvin kuormitusta, ovat vähemmän alttiita hapettumiselle ja tarjoavat pidemmän käyttöiän. Siitä huolimatta synteettisen perusöljyn laadussa ja lisäaineiden välillä on huomattavia eroja, jotka voivat aiheuttaa merkittäviä eroja voiteluaineiden suorituskyvyssä. Tässä artikkelissa tarkastellaan, kuinka nämä erot vaikuttavat mikropitting-kulumiseen.

Suoja mikropitting kulumista vastaan

Mikropitting on eräänlainen väsymysvaurio, joka tapahtuu erittäin kuormitettujen hammaspyörien kovetetuilla hammaskyljillä. Tämä vaurio koostuu erittäin pienistä halkeamista ja huokosista hampaan kyljen pinnalla. Mikropitting-kuluminen näyttää harmahtavalta ja aiheuttaa materiaalihäviöitä ja muutoksen hammaslaippojen profiilimuodossa, mikä voi johtaa hammaspyörien repeytymiseen ja hajoamiseen. Vaihdelaatikon tyypillinen mikropitting-vaurio on esitetty kuvassa 1. Tässä tapauksessa linjausvirhe oli syy mikropitting-kulumisen muodostumiseen.

Edistyneiden voiteluainelaatujen edut

Synteettiset vaihdeöljyt, joissa käytetään pitkälle kehitettyä lisäaineistusta ja laadukasta perusöljyä, voivat pysäyttää mikropitting-kulumisen etenemisen. Nämä laadut saavat aikaan hyödyllisiä reaktioita hammaspyörien ja hampaan kyljen pinnoilla.

Erittäin kuormitetussa vaihdelaatikossa yleisesti käytettävät vaihdeöljyt eivät välttämättä riitä muodostamaan riittävän vahvaa voitelukalvoa, joka erottaa hampaan pinnat toisistaan. Tällaisessa tapauksessa edistyksellisen voiteluaineen lisäaineet suojaavat hampaan kylkiä mikropittingin muodostumiselta.

Kluber_taulukko1

Taulukko 1. Voiteluöljyjen eroavaisuuksia

Tärkeät olosuhteet ja tekijät

Vaikka voiteluainevalinnalla on suuri merkitys hampaiden suojaamisessa mikropitting-vauriolta, käyttöolosuhteilla ja materiaaleilla, pinnan karheudella ja hammaslaippojen geometrialla on myös vaikutusta (talulukko 2).

Kluber_taulukko2

Taulukko 2. Eri tekijöiden vaikutus kulumiseen. (Lähde: Hochmann, Michael. “Gear Lubrication — Gear Protection Also at Low Oil Temperature,” AGMA Technical Paper, American Gear Manufacturers Association, 2012, p. 5.)

Mikropittingin lisäksi hammaspyörien hampaan kyljissä tapahtuu samanaikaisesti hankaavaa kulumista. Tämä vika etenee nopeasti ja aiheuttaa materiaalihäviöitä ja muutoksen hammaslaippojen profiilissa, mikä voi johtaa hammaspyörien rikkoutumiseen. Hammaspyörien hammaslaippojen tyypillinen kuluminen on esitetty kuvassa 2.

kluber2

Kuva 2. Tyypillinen kuluminen teollisuusvaihteessa. (Lähde: Hochmann, Michael, Steve Mazzola, ja Julian Wald. “Gear Lubrication: Long-Term Protection for Wind Turbines,” Power Transmission Engineering, April 2014, pp. 36-44.)

Testaus ratkaisujen validoimiseksi

Erityyppisten öljyjen mikropitting-vaurion ja kulumisensuojan tason määrittämiseksi suoritettiin kolme testiä:

• FZG-mikropitting -testaus suurella kuormituksella

• FZG-hitaan nopeuden kulutustesti

• FAG FE8 -kulutustesti laakerin suojauksen todentamiseksi. (Tämä testi tehtiin normaalilämpötilassa, ja sitä muokattiin alhaisempiin öljyn lämpötiloihin.)

Testit suoritettiin mineraali-, polyalfaolefiini- ja polyglykoliöljyille.

Koetulokset osoittivat, että korkean suorituskyvyn synteettiset vaihdeöljyt, joissa käytetään pitkälle kehitettyä lisäaineistusta, voivat reagoida hyödyllisesti hampaan kylkien pinnalla. Jopa suurilla kuormituksilla ja hitaalla nopeudella mikropittingin muodostuminen ja kulumisvauriot vähenivät huomattavasti (kuva 3).

gem

Kuva 3. Mikropittingin pysäyttäminen käyttämällä tehokasta vaihdeöljyä (polyalfaolefi ini). Tässä testissä verrataan vertailuöljyä (ISO-VG 320-mineraaliöljy ja DIN 5157, AGMA 9005 CLP, EP) korkean suorituskyvyn vaihteistoöljyyn polyalfaolefi inin (Klüberoil GEM 4-320 N) perusteella.

  

Uusimmat artikkelit

16.1.2025 | Alan Uutiset

Sähkön vuosi 2024: päästöt vähenivät 25 prosenttia

Ydinvoima on edelleen suurin sähkön tuotantomuoto, tuuli on noussut toiseksi suurimmaksi. Sähkön päästöt ovat nyt vain kymmenes vuoden 2010 päästöistä.

Iijoen Haapakosken vesivoimalaitoksen turbiinin peruskunnostus valmistui

Tammikuun alussa tehtyjen onnistuneiden koekäyttöjen jälkeen voimalaitoksen molempien turbiinien koko kapasiteetti on taas käytössä.

30.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Ammoniakki -tutkimusprojekti sai miljoonarahoituksen

Ammoniakki kytkeytyy erittäin vahvasti vetytalouden edistämiseen. Sen käyttöön liittyy kuitenkin monia kysymyksiä, joita selvitetään yliopistojen ja teollisuuden yhteisessä tutkimushankkeessa.

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.