Uusi puhtaasti kaasukäyttöinen Wärtsilä 31SG -moottori vähentää merenkulun päästöjä
Teknologiayhtiö Wärtsilä tuo markkinoille puhtaasti kaasukäyttöisen Wärtsilä 31SG -moottorin merisovelluksia varten. Wärtsilä 31 -tuotealustaan perustuvan moottorin dieselversio julkaistiin Guinnessin ennätystenkirjassa maailman tehokkaimpana nelitahtidieselmoottorina .
Wärtsilä 31SG -moottori vähentää entisestään omistajuuden kokonaiskustannuksia sekä niiden alusten ympäristövaikutuksia, jotka toimivat alueilla, missä kaasuinfrastruktuuri on olemassa. Wärtsilä 31SG -moottori lanseerataan kaupallisesti syyskuussa Gastech 2019 -messuilla Houstonissa, Texasissa, sekä Neva St. Petersburg -messuilla Pietarissa, Venäjällä.
Wärtsilän lanseerattua monipolttoainemoottoriteknologian 1990-luvulla LNG:stä on kehittynyt kannattava ja houkutteleva meriliikenteen polttoaine, mikä on johtanut maailmanlaajuisen LNG-bunkrausinfrastruktuurin nopeaan kasvuun. Tämä on luonut edellytykset seuraavalle kehitysvaiheelle, nimittäin puhtaasti kaasukäyttöisten moottoreiden laajemmalle käytölle meri- ja offshore-teollisuudessa.
- Korkealla hyötysuhteella toimiva Wärtsilä 31SG -moottori kehittää meriteollisuutta edelleen tarjoamalla omistajille ja toimijoille käytännölliset keinot alentaa kustannuksia ja parantaa ympäristöystävällisyyttä. Kaasun käyttö ja kipinäsytytteinen moottori mahdollistavat entistä tarkemman palamistapahtuman optimoinnin vähentäen samalla kasvihuonekaasupäästöjä ja helpottaen mukautumista vaihtoehtoisiin kaasupolttoaineisiin kuten LPG:hen, sanoo Wärtsilä Marinen tuotepäällikkö Rasmus Teir.
Wärtsilän mukaan hybridipropulsion lisääntyvä käyttö tarjoaa lisämahdollisuuksia puhtaasti kaasulla toimiville installaatioille. Wärtsilä 31SG -moottori sopii t hybridisovelluksiin , sillä se tarjoaa erinomaisen hyötysuhteen ja vähentää samalla investointikustannuksia, mikä auttaa energian varastointiin liittyvien lisäkustannusten kattamisessa. Wärtsilä 31SG -moottorin yhdistäminen akkuteknologiaan edesauttaa redundanssin suunnittelua varmistaen korkeimman kokonaisjärjestelmätehon.
Tämä Wärtsilän viimeisin kehitysaskel on linjassa yrityksen tavoitteiden kanssa vähentää kaasumoottoreiden kasvihuonekaasupäästöjä 15 prosentilla vuoden 2015 tasosta vuoteen 2020 mennessä .