https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

3D-tulostin voi mullistaa kunnossapitoalan

Volvo Cars kehittää älykästä kunnossapitoa kaikilla rintamilla. 3D-tulostin on tässä tärkeässä osassa.

mohamad-abush-4-titel-1024x683

Mohamad Abosh vastaa Volvo Carsin älykkään kunnossapidon kehitystyöstä. Hän alkoi noin kaksi vuotta sitten tutkia yhdessä kollegansa kanssa, mitä hyötyä yritys voi saada tekemällä kunnossapitotyönsä älykkäämmin.

– Teknisiä mahdollisuuksia on niin monia – esimerkiksi esineiden internet (Internet of Things), lisätty todellisuus (Augmented Reality), virtuaalitodellisuus (Virtual Reality) ja tekoäly – että ne saattavat hieman jopa musertaa. On aloitettava tietyillä osa-alueilla ja opittava matkan varrella, Abosh kertoo.

Yhdeksi fokusalueeksi hän on valinnut lisäävän valmistuksen. Itse teknologia ei ole Volvolla uusi. Sitä on käytetty vuosikymmeniä suunnittelu- ja tuotekehitystyössä. Mutta voisiko se toimia myös varaosien tulostamisessa?

Lisäävä valmistus tarjoaa monia etuja

Abosh aloitti valitsemalla kolme varaosaa, jotka ovat kalliita ja joiden toimitusaika on pitkä. Tutkimusosaston avulla ne tulostettiin ja testattiin toiminnallisuuden ja kestävyyden osalta. Ne toimivat erinomaisesti.

Osoittautui, että etuja on monia. Esimerkiksi työkalu, joka on ostettavissa tavarantoimittajalta tuhannella eurolla, saattaa maksaa tulostettuna joitakin kymppejä. Useiden viikkojen toimitusajat muuttuvat tulostettaessa tunneiksi. Hävikkiä ei synny, koska materiaalia käytetään täsmälleen niin paljon kuin tarvitaan. Myös varastoinnin ja kuljetuksen tarve poistuu kokonaan. Lisäksi varaosien painoa voidaan alentaa tekemällä niistä onttoja.

– Sitten hankimme kaksi ammattitason 3D-työpöytätulostinta ja ryhdyimme tulostamaan kaikenlaisia osia, jotta oppisimme käyttämään niitä parhaalla mahdollisella tavalla. Koska tulostaminen ei maksa paljoa, kokeiluja voi tehdä, hän kertoo.

Juridiset oikeudet tärkeä kysymys 

Vain puolen vuoden jälkeen 3D-tulostettavia varaosia on nyt olemassa 117 erilaista, ja Mohamad Aboshin laskujen mukaan vähintään 300 olisi tulostettavissa. Lisäksi tuotannon työntekijöiltä on tullut ideoita tuotteista, kuten työkaluista ja ergonomisista apuvälineistä, jotka voi nyt 3D-tulostaa.

Yksi tärkeä asia on ratkaista juridisia oikeuksia koskevat kysymykset. Volvo Carsin kunnossapito-osastolla on monia tavarantoimittajia ja tuhatkunta eri komponenttia. Osoittautui valtavaksi työksi ottaa selville, mitä niistä suojaavat patentit ja tekijänoikeudet.

– Tässä asiassa oikeusosastostamme oli suurta apua. Jos asiassa on vähänkin epäilystä, emme tulosta, Abosh selvittää. Hän kuitenkin uskoo, että 3D-tulostusmahdollisuus pakottaa varaosatoimittajat luomaan uudenlaisia liiketoimintamalleja.

Abosh vastaa myös Volvo Carsin kaikkien tehtaiden älykkään kunnossapidon koordinoinnista. Tässä hän näkee fantastisia mahdollisuuksia niin säästöihin kuin läpimenoaikojen lyhentämisiin. Varaosien lähettämisen sijaan voi lähettää piirustukset 3D-tulostusta varten. Näitä asioita voi yksinkertaistaa ja tehostaa entistä enemmän jakamalla ideoita ja kokemuksia.

Älykäs kunnossapito tekee alasta houkuttelevan

Samanaikaisesti älykkään kunnossapidon kehitystyön kanssa kehitetään myös kunnossapito-organisaatiota. Tulee monia uusia tehtäviä, jotka edellyttävät uusia osaamisalueita, ja samaan aikaan joitakin yksitoikkoisempia työvaiheita poistuu. 

Abosh toivoo, että älykäs kunnossapito tekee alasta entistä houkuttelevamman erityisesti nuoremmille sukupolville – joille AR, VR ja muu nykyajan teknologia ovat jo tuttuja juttuja ja jotka ovat tottuneet hoitamaan useimmat asiat puhelimellaan.

– Meillä on tässä tiettyä Silicon Valley -fiilistä: luovuus kukkii, kaikki on mahdollista ja johto rohkaisee meitä kaikki testaamaan ideoitamme. Tämän parissa työskentely on fantastisen hauskaa.

Tuottavuus ja kannattavuus on yksi Svenska Mässan -messukeskuksessa 10.–13. maaliskuuta 2020 järjestettävien Underhåll-messujen fokusalueista. Mohamad Abosh puhuu messuilla 11. maaliskuuta. Hän kertoo tuolloin siitä, miten Volvo Carsissa 3D-tulostetaan varaosia ja miten siellä on onnistuttu globalisoimaan valmistusta lyhyessä ajassa. Lisätietoja Underhåll-messuista ja niiden ohjelmasta löytyy osoitteesta www.underhall.se

 

Uusimmat artikkelit

25.10.2024 | Alan Uutiset

Energiamessut lunasti jälleen paikkansa energia-alan päätapahtumana

Energiamessut on koonnut yhteen energia-alan ammattilaisia jo yli 30 vuoden ajan. Tänä vuonna messuilla vieraili noin 6800 kävijää. Kävijämäärä kasvoi 34 prosentta edellisestä kerrasta.

Valmetin suorituskykyratkaisu optimoimaan Oulun Energian kaukolämmön tuotantoa

Toimitus sisältää Valmet DNA District Heating Manager -ratkaisun kaukolämpöverkon menoveden lämpötilojen ennakoivaan optimointiin ja ohjaukseen. 

Loviisan ydinvoimalaitoksen molempien yksiköiden vuosihuollot valmistuivat

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen molemmat yksiköt ovat jälleen tuotannossa vuosihuoltojen päätyttyä.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.

Työntekijä putosi murskaimen päältä huoltotehtävissä – sakkoja vastuuhenkilöille

"Putoamistyötapaturmia tapahtuu edelleen liikaa ja putoamisesta voi aiheutua erittäin vakavia vammoja tai jopa kuolema", Lounais-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen juristi Matti Suontausta muistuttaa.