https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

3D-tulostin voi mullistaa kunnossapitoalan

Volvo Cars kehittää älykästä kunnossapitoa kaikilla rintamilla. 3D-tulostin on tässä tärkeässä osassa.

mohamad-abush-4-titel-1024x683

Mohamad Abosh vastaa Volvo Carsin älykkään kunnossapidon kehitystyöstä. Hän alkoi noin kaksi vuotta sitten tutkia yhdessä kollegansa kanssa, mitä hyötyä yritys voi saada tekemällä kunnossapitotyönsä älykkäämmin.

– Teknisiä mahdollisuuksia on niin monia – esimerkiksi esineiden internet (Internet of Things), lisätty todellisuus (Augmented Reality), virtuaalitodellisuus (Virtual Reality) ja tekoäly – että ne saattavat hieman jopa musertaa. On aloitettava tietyillä osa-alueilla ja opittava matkan varrella, Abosh kertoo.

Yhdeksi fokusalueeksi hän on valinnut lisäävän valmistuksen. Itse teknologia ei ole Volvolla uusi. Sitä on käytetty vuosikymmeniä suunnittelu- ja tuotekehitystyössä. Mutta voisiko se toimia myös varaosien tulostamisessa?

Lisäävä valmistus tarjoaa monia etuja

Abosh aloitti valitsemalla kolme varaosaa, jotka ovat kalliita ja joiden toimitusaika on pitkä. Tutkimusosaston avulla ne tulostettiin ja testattiin toiminnallisuuden ja kestävyyden osalta. Ne toimivat erinomaisesti.

Osoittautui, että etuja on monia. Esimerkiksi työkalu, joka on ostettavissa tavarantoimittajalta tuhannella eurolla, saattaa maksaa tulostettuna joitakin kymppejä. Useiden viikkojen toimitusajat muuttuvat tulostettaessa tunneiksi. Hävikkiä ei synny, koska materiaalia käytetään täsmälleen niin paljon kuin tarvitaan. Myös varastoinnin ja kuljetuksen tarve poistuu kokonaan. Lisäksi varaosien painoa voidaan alentaa tekemällä niistä onttoja.

– Sitten hankimme kaksi ammattitason 3D-työpöytätulostinta ja ryhdyimme tulostamaan kaikenlaisia osia, jotta oppisimme käyttämään niitä parhaalla mahdollisella tavalla. Koska tulostaminen ei maksa paljoa, kokeiluja voi tehdä, hän kertoo.

Juridiset oikeudet tärkeä kysymys 

Vain puolen vuoden jälkeen 3D-tulostettavia varaosia on nyt olemassa 117 erilaista, ja Mohamad Aboshin laskujen mukaan vähintään 300 olisi tulostettavissa. Lisäksi tuotannon työntekijöiltä on tullut ideoita tuotteista, kuten työkaluista ja ergonomisista apuvälineistä, jotka voi nyt 3D-tulostaa.

Yksi tärkeä asia on ratkaista juridisia oikeuksia koskevat kysymykset. Volvo Carsin kunnossapito-osastolla on monia tavarantoimittajia ja tuhatkunta eri komponenttia. Osoittautui valtavaksi työksi ottaa selville, mitä niistä suojaavat patentit ja tekijänoikeudet.

– Tässä asiassa oikeusosastostamme oli suurta apua. Jos asiassa on vähänkin epäilystä, emme tulosta, Abosh selvittää. Hän kuitenkin uskoo, että 3D-tulostusmahdollisuus pakottaa varaosatoimittajat luomaan uudenlaisia liiketoimintamalleja.

Abosh vastaa myös Volvo Carsin kaikkien tehtaiden älykkään kunnossapidon koordinoinnista. Tässä hän näkee fantastisia mahdollisuuksia niin säästöihin kuin läpimenoaikojen lyhentämisiin. Varaosien lähettämisen sijaan voi lähettää piirustukset 3D-tulostusta varten. Näitä asioita voi yksinkertaistaa ja tehostaa entistä enemmän jakamalla ideoita ja kokemuksia.

Älykäs kunnossapito tekee alasta houkuttelevan

Samanaikaisesti älykkään kunnossapidon kehitystyön kanssa kehitetään myös kunnossapito-organisaatiota. Tulee monia uusia tehtäviä, jotka edellyttävät uusia osaamisalueita, ja samaan aikaan joitakin yksitoikkoisempia työvaiheita poistuu. 

Abosh toivoo, että älykäs kunnossapito tekee alasta entistä houkuttelevamman erityisesti nuoremmille sukupolville – joille AR, VR ja muu nykyajan teknologia ovat jo tuttuja juttuja ja jotka ovat tottuneet hoitamaan useimmat asiat puhelimellaan.

– Meillä on tässä tiettyä Silicon Valley -fiilistä: luovuus kukkii, kaikki on mahdollista ja johto rohkaisee meitä kaikki testaamaan ideoitamme. Tämän parissa työskentely on fantastisen hauskaa.

Tuottavuus ja kannattavuus on yksi Svenska Mässan -messukeskuksessa 10.–13. maaliskuuta 2020 järjestettävien Underhåll-messujen fokusalueista. Mohamad Abosh puhuu messuilla 11. maaliskuuta. Hän kertoo tuolloin siitä, miten Volvo Carsissa 3D-tulostetaan varaosia ja miten siellä on onnistuttu globalisoimaan valmistusta lyhyessä ajassa. Lisätietoja Underhåll-messuista ja niiden ohjelmasta löytyy osoitteesta www.underhall.se

 

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.