EK:n yrityskysely: Digitalisaation edelläkävijöitä 10 prosenttia, digipassiivien osuus 35 prosenttia

Suomalainen yrityskenttä on edelleen vahvasti jakautunut suhteessa digitalisaatioon. Polttavana kysymyksenä on se, kuinka yritykset tarttuvat datan mahdollisuuksiin liiketoiminnassa. 

industry-vintage-old-fabric

EK on kartoittanut suomalaisyritysten henkilöstöä  koskevia osaamistarpeita digitalisaation näkökulmasta. Kysely kattoi EK:n liittoyhteisön kaikki toimialat ja kaiken kokoiset yritykset:

  • 9 prosenttia yrityksistä mieltää itsensä digitalisaation edelläkävijäksi, 56 prosenttia seuraa tai hyödyntää digikehitystä, 35 prosenttia mukautuu siihen passiivisesti tai ei pidä ilmiötä liiketoiminnalleen merkityksellisenä.
  • 89 prosenttia arvioi, että digitalisaatio on luonut uusia osaamistarpeita. Eniten uutta digiosaamista tarvitaan datan hyödyntämisessä, taloushallinnossa, viestinnässä sekä myynnissä ja markkinoinnissa. 
  • 72 prosenttia vastaajista kokee, että henkilöstön digiosaamisessa on liiketoimintaa vaikeuttavia puutteita.
  • 46 prosenttia yrityksistä arvioi, että johdolla on erinomainen tai hyvä ymmärrys digitalisaation mahdollisuuksista liiketoiminnan kehittämisessä. 65 prosenttia yrityksistä käsittelee digitalisaation mahdollisuuksia osana strategiaansa.
  • Tunnusluvut ovat samansuuntaisia kuin kaksi vuotta sitten, jolloin EK teki vastaavan kyselyn edellisen kerran. Liiketoimintaa haittaavat osaamisvajeet ovat jopa yleistyneet.

Tartutaan datan mahdollisuuksiin

Digitalisaatio etenee hyvin eritahtisesti Suomen yrityskentässä. 

- Tähän ei ole olemassa yksinkertaista selitystä. Tilanne riippuu pitkälti yrityksen toimialasta, strategiasta ja digitalisoitumisen tarpeesta. On myös huomioitava yrityksen kehitysvaihe. Ensimmäistä digiloikkaa ottavilla on aivan eri tarpeet kuin edelläkävijöillä, summaa tuloksia EK:n johtaja Riikka Heikinheimo.

- Nyt on viimeinen hetki herätä datan merkitykseen. Erityisesti pk-yrityksissä tarvitaan ymmärrystä siitä, mitä tietoa liiketoiminnassa syntyy, millainen data on laadukasta ja kuinka sitä voisi paremmin hyödyntää. Ja ennen kaikkea, millaisesta datasta on tulevaisuudessa liiketoiminnalle hyötyä. 

Yrityskysely toteutettiin osana EK:n Henkilöstö- ja osaamistiedustelua, johon vastasi noin 850 erikokoista yritystä joulukuussa 2018.

Uusimmat artikkelit

25.6.2019 | Alan Uutiset

”Sellumarkkinoilla normaali korjausliike” – hinta edelleen hyvällä tasolla, sanoo Metsä Groupin Hämälä

Metsä Groupin pääjohtaja Ilkka Hämälä ei kanna suurta huolta sellun hinnan viimeaikaisesta laskusuunnasta, sillä historiallisesti tarkasteltuna hintataso on edelleen ”hyvä”. Nykyinen hintataso ei myöskään vaikuta yhtiön arvioihin uuden Kemiin suunnitellun biotuotetehtaan kannattavuudesta. Varsinainen investointipäätös laitoksesta tehdään kesällä 2020.

Ford hyödyntää tuotannossaan yli miljardi kertakäyttömuovipulloa vuodessa

Autonvalmistaja Ford on löytänyt nerokkaan tavan käyttää uudelleen miljoonia muovipulloja. Jokaisessa yhtiön valmistaman Ford EcoSportin mattojen valmistukseen on käytetty 470 kertakäyttöistä muovista juomapulloa.

19.6.2019 | Tutkimus ja koulutus

Kumppaniverkostoista aiheutuu ongelmia yli 80 % yrityksistä

Kumppaniverkostoista johtuvat toimitusketjujen häiriöt ja liiketoiminnan keskeytykset luovat yrityksille painetta investoida kumppaniverkoston riskienhallintaan. Suomalaista yritysjohtoa huolestuttavat erityisesti kumppaniverkoston vastuullisuus- ja kyberriskit.

Cobotit auttoivat metallisorvaamon kasvuun

Yhteistyörobotti eli cobotti nosti savonlinnalaisen alihankintakoneistamo Ket-Metin kustannuskilpailukykyä roimasti.

llmalämpöpumppumyynnin rajua kasvua ruokki helteinen viime kesä

Lämpöpumppujen myynti Suomessa kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 47 prosenttia. Eniten rynnivät ilmalämpöpumput lähes 70 prosentin kasvulla, mutta myös maalämpöpumppujen, ilma-vesilämpöpumppujen ja poistoilmalämpöpumppujen myyntiluvut nousivat 10-15 prosenttia. 

Digitalisaatiolla säästöjä asumiskuluihin

Energianhallinnan ja automaation asiantuntija Schneider Electric järjesti eilen Helsingin messukeskuksessa jokavuotisen Innovation Summit -tapahtumansa. Viesti oli selvä: tekoäly ja IoT-tekniikka ovat nyt tulossa teollisuuden lisäksi vauhdilla myös kiinteistöihin säästöjä tuomaan

23.4.2019 | Kumppaniartikkeli

Kolme pointtia kunnossapidon kehittämisestä

Olemme saaneet olla mukana useiden eri organisaatioiden kanssa kehittämässä kunnossapitotoimintaa ja panneet merkille joitakin tärkeitä asioita, jotka ovat edesauttaneet näissä hankkeissa onnistumista. Kerromme tässä kolme asiaa, jotka kannattaa huomioida kunnossapitotoiminnan kehittämiseen tähtäävissä hankkeissa.