Kirje korjaamolle: Ilo palvella - edes myyntivaiheessa
Halpa hinta ei auta, jos muut osa-alueet eivät ole kunnossa.
MUUTAMA VUOSI sitten vaihtaessani työpaikkaa oli sekä sen hetkisellä että tulevalla sama puhelinoperaattori. Pitkään mukanani kulkeneen numeron siirron piti olla helppoa, liittymä vain hetkeksi omaan haltuuni ja kaksi nopeaa muutosta, tämä siis teoriassa.
Käytäntö osoittautui muuksi. Liittymä siirtyi ongelmitta haltuuni, mutta seuraavaa vaihto, siirto nimistäni uudelle työnantajalle, kesti päiväkausia. Työpöydällä odottanut uusi puhelin suoritti tietenkin välittömästi käyttöönoton jälkeen perusteellisen ohjelmistopäivityksen. Sen seurauksena vaihtoajalta saamassani puhelinlaskussa oli yli viidenkymmen euron datasiirtomaksu. Näin oman saamattomuuden kulut yritettiin laskuttaa, vaikka uuden työnantajan sopimuspaketti sisälsikin vapaan datasiirron. Aiheesta piti kiistellä viikkoja.
Kun seuraavan kerran vaihdoin työpaikkaa, myös operaattori muuttui. Tarvittiin siis kaksivaiheinen siirto, ensin numero minulle ja jatkona uudelle työnantajalle. Kun uusi työnantaja yritti suorittaa siirron, se pysähtyi alkuunsa, sillä edellinen operaattori ei ollut siirtänyt liittymää nimiini. Datayhteyden se oli tietenkin katkaissut jo yli viikko aikaisemmin välittömästi valtakirjan vastaanotettuaan.
Pattitilannetta kesti niin pitkään, että jonotin lopulta vapaapäivänäni yli tunnin yrityspalveluun, jossa asia sitten hoidettiin hetkessä. Mielenkiintoista oli, että toimitin samalla kertaa sekä oman että työtoverini valtakirjat, mutta ainoastaan hänet velvoitettiin käymään palvelupisteessä henkilökohtaisesti.
Viivästyksen johdosta uuden liittymän käyttöönotto siirtyi kaksi viikkoa. Sain siis tulla lähes kuukauden toimeen ilman datayhteyttä, joka itse asiassa ajoittain alensi verenpainettani.
Siirron yhteydessä otettiin myös edellisen operaattorin toimesta yhteyttä epätoivoisella myyntiyrityksellä. Ovatko myyjän arvoasetelmat kunnossa, jos hän ehdottaa harkitsemaan työpaikan vaihtoa vielä kerran, ettei menetä hyvää puhelinoperaattoria!
Kiinnitin erityishuomiota siihen, että samaan aikaan kyseinen operaattori oli vahvasti esillä useassa mediassa. Tuntui sille, että sen mainokset tuotteiden ja palvelujen toimivuudesta ja edullisuudesta olivat selkeästi räikeämpiä kuin kilpailijoilla. Syynä taisi olla omakohtainen antipatia jumiintuneen tilanteen johdosta.
Muutamien vuosien yhteistyö on nyt päättynyt ja olen vakuuttunut, että paluuta ei hetkeen tapahdu. Toivon palvelua ja olen valmis maksamaan siitä. Pelkkä halpa hinta ja helppo hankinta ei auta, jos muut osa-alueet eivät ole kunnossa.