https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

PRH ja patentoijat cleantechin asialla

Cleantech näkyy vesiliikenteessä esimerkiksi vaihtoehtoisissa polttoaineissa, uusissa moottoritekniikoissa, energiatehokkuutta parantavissa teknologioissa, öljyntorjuntatekniikoissa sekä uusissa laivakonsepteissa. Noin yhdeksän prosenttia Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) saamista patenttihakemuksista liittyy tällä erää cleantechiin.

logo-header_prh

Cleantech edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä ja vähentää tuotantoprosessien haitallisia vaikutuksia ympäristöön. Vesiliikenteessä cleantech näkyy esimerkiksi vaihtoehtoisissa polttoaineissa, uusissa moottoritekniikoissa, energiatehokkuutta parantavissa teknologioissa, öljyntorjuntatekniikoissa sekä uusissa laivakonsepteissa.

Päästöt kuriin uusin teknologioin

PRH haluaa edistää cleantechiin liittyvää kehitystä Suomessa. Patentin hakija voi hakea keksinnölle nopeutettua käsittelyä, jos keksintö koskee biotaloutta, kiertotaloutta tai puhtaan teknologian ratkaisuja.

Suomessa on viime aikoina patentoitu useita keksintöjä, joilla pyritään vähentämään vesiliikenteen haitallisia vaikutuksia ympäristöön. Keksintöjä on tehty esimerkiksi pakokaasujen puhdistuksen ja öljyntorjunnan alueilla. Uusilla teknisillä ratkaisuilla voidaan vähentää vesiliikenteen päästöjä, torjua ympäristöonnettomuuksia ja parantaa alusten energiatehokkuutta:

Wärtsilä Finland Oy :n pakokaasupesuri hyödyntää pakokaasujen puhdistuksessa joko merivettä tai makeaa vettä olosuhteiden mukaan. Järjestelmä mahdollistaa sen, että pesutulos on hyvä meriveden laadusta riippumatta ja kemikaaleja voidaan käyttää vähemmän kuin pelkkää makeaa vettä hyödyntävissä pesureissa. (Patentin numero 124749)

Oy Langh Tech Ab :n pakokaasupesurissa saadaan puolestaan parannettua pesukapasiteettia tehokkaalla likaveden poistolla. Järjestelmä kykenee poistamaan pesurista suuren määrän likavettä nopeasti. (Patentin numero 125628)

Meritaito Oy :n öljyvuodontorjuntajärjestelyllä pyritään rajaamaan aluksessa tapahtunut öljyvuoto. Vuoto eristetään aluksessa mukana kulkevien kevyiden, vähän tilaa vievien ja nopeasti täyttyvien öljypuomien avulla. Järjestelyä voidaan hyödyntää myös öljynporauslautoilla. (Patentin numero 124771)

•Meritaito Oy:n menetelmä öljyn keräämiseksi on ratkaisu silloin, jos öljyä on jo päässyt leviämään veteen. Menetelmällä vesi saadaan eroteltua öljystä tehokkaasti, mikä mahdollistaa sen, että öljyä voidaan kerätä aluksessa olevaan säiliöön aiempaa enemmän ja nopeammin. (Patentin numero 125029)

Innovaatioiden Suomi

Euroopan patenttiviraston (EPO) suomalaisille yrityksille ja tutkijoille myöntämien patenttien määrä kasvoi viime vuonna 17,5 %. Patentteja myönnettiin vuoden 2015 aikana yhteensä 744 kappaletta. Kasvu oli suurinta kymmeneen vuoteen. Samalla kuitenkin Suomesta jätettyjen patenttihakemusten määrä laski 8,3 %. (2015: 2000 vs. 2014: 2182).

PRH:n mukaan viime vuonna Suomi oli Euroopan neljänneksi innovatiivisin maa, jos mittarina käytetään Euroopan patenttivirastoon (EPO) tehtyjen patenttihakemusten määrää miljoonaa asukasta kohti. Vaikka sija onkin edelleen hyvä, laskua edelliseen vuoteen oli kaksi pykälää.

Suomessa selvästi aktiivisin patentinhakija oli viime vuonna Nokia yhteensä 866 hakemuksella (edellisenä vuonna 986). Nokian perässä tulivat Kone (121), UPM-Kymmene (53), Outotec (50) ja Wärtsilä (45).

Uusimmat artikkelit

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

30.5.2025 | Alan Uutiset

Patria aloittaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanon Latviassa

Patria aloittaa strategisen yhteistyön espanjalaisen GDELS-Santa Bárbara Sistemasin kanssa. Latvian Valmieran tuotantolaitos vastaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanosta ja huollosta.

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.