https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Pakkausyrityksellä ovat trukkiasiatkin paketissa

Valkeakoskelainen Adara Pakkaus Oy on pakkausalan nouseva tähti, joka tekee niin kuin opettaakin: yrityksen toimintaidea on tarjota asiakkailleen kaikki pakkausketjun toiminnot palveluina. Niinpä se hankkii myös itse tukipalvelunsa.

ADARA ON itsenäinen suomalainen yritys, liikevaihto 42 miljoonaa euroa ja palveluksessa 160 pakkausalan ammattilaista (2012). Valkeakoskella on aaltopahvitehdas ja Pirkkalaan nousi juuri uusi moderni pakkaamo. Adara on nimenä uusi, mutta yrityksen juuret ovat vankasti valkeakoskelaisessa teollisuushistoriassa. Yrityksen edeltäjä perustettiin Walkiakoski-nimellä jo vuonna 1933. Monen muutoksen ja nimen – Paperituote, Walki-Pack, Peterson – jälkeen tämä perinteikäs suomalainen aaltopahvitehdas on nousemassa uuteen kukoistukseen uudella nimellä – ja ennen kaikkea uudella toiminta-ajatuksella.

Uusi toimintatapa tarkoittaa koko pakkausprosessin tarjoamista palveluna. Ensimmäisenä Suomessa – ellei peräti koko maailmassa – Adara hoitaa asiakkaansa puolesta tarvittaessa koko pakkausketjun: pakkaussuunnittelun, pakkaukset, pakkauskoneet, konehuollon, varaosat ja varastoinnin, pakattujen tuotteiden logistiikan sekä itse pakkaamisen.

Uusi palvelukonsepti on osoittautunut niin menestykselliseksi, että yrityksen johto visioi rohkeasti liikevaihdon tuplaamisesta lähivuosien aikana!

– Yritysmaailma menee yhä enemmän siihen, että jokainen keskittyy entistä

01_Promaint_3-2014a

Uuden Kalmarin edessä Katja Niemi, Tapani Siren, Jani Ahtikari ja Pekka Kiviaho.

 vahvemmin omaan ydin tekemiseensä, perustelee kehitysinsinööri Katja Niemi Adaran uutta liiketoimintamallia.

Katja Niemi on kahden teini-ikäisen äiti, joka nuoresta iästään huolimatta on ehtinyt tehdä jo huikean uran pakkausalalla.– Meidän liikeideamme on tarjota asiakkaillemme pakkaamisen koko paketti, joten on luonnollista, että teetämme itsekin tukitoimintomme niillä, joille se puolestaan on ydinbisnestä. Tällaisia tukitoimia ovat esim. it, taloushallinto, siivous ja vartiointi, samoin trukkikalusto huoltoineen.

– Tulin taloon 90-luvun alussa Lo-tilan teollisuusoppilaitoksen kautta työhön koneille, pakkaamaan, trukkikuskiksi ja lähettämöön. Opiskelin työn ohessa ensin automaatioteknikoksi ja myöhemmin tuotantotalousinsinööriksi. Pakkaussuunnittelussa olin pitkään, minkä jälkeen siirryin logistiikan pariin ja suoritin Forssassa logistiikan johtamisen erikoistutkinnon.

– Olin logistiikkapäällikkönä silloin, kun aloitimme yhteistyön trukkiasioissa Toyotan kanssa, osittain siitä syystä nämä trukit kiinnostavat yhä. Nykyään vastuualueeseeni kuuluvat mm. logistiikan ja varaston kehitystehtävät, sen sijaan päivittäiset trukkiasiat ja yhteydenpidon huoltomekaanikkoihin hoitavat työnjohtajat ja käyttöinsinööri, Niemi täydentää.

Hyvin pakattu on puoliksi myyty

Etenkin kuluttajatuotteissa pakkauksen merkitys menekkiin on valtava. Se on oleellinen osa tuotetta, usein tärkeä osa myös muuta kampanjaa ja asiakkaan ensimmäinen konkreettinen kosketus tuotteeseen.

– Asiakaskuntamme on laaja, yrityksiä laidasta laitaan Suomessa, Skandinaviassa ja Baltian maissa. Toimialoista olemme keskittyneet etenkin elintarvikepuolelle, Katja Niemi kertoo.

- Asiakkainamme on mm. suuria juoma-, ruoka- ja makeisvalmistajia, jotka ymmärtävät hyvin pakkauksen merkityksen brändilleen. Muita merkittävä toimialoja ovat mm. rakennusteollisuus ja paperiteollisuus.

01_Promaint_3-2014b

Katja Niemi, Jani Ahtikari ja Pekka Kiviaho tarkastelevat rullapihdein varusteltua Toyota-trukkia.

Tehtaalta lähtevät pakkaukset ovat kokoamista vaille valmiita, asiakkaat kokoavat ne käsin tai ne menevät sellaisenaan pakkauskoneisiin. Adaralla suunnitellaan pakkausten rakenne ja painatus.

– Otamme huomioon koko ketjun: miten tuotteet mahtuvat pakkaukseen, miten pakkaus sopii kuormalavalle, miten kuormalava rekkaan jne. Moni asia voi olla pienestä kiinni, joten ammattitaitoisella suunnittelulla saadaan tila- ja kustannustehokkuus maksimoitua.

Adaran uuden toimintamallin ylivoimatekijä on siinä, että asiakkaan voimavarat vapautuvat omaan bisnekseen. Harvan yrityksen ydintoimintaa on pakkaaminen. Lisäksi arvokkaat pakkauskoneet kunnossapitoineen vievät resursseja. Kun pakkaamisen kriittiset osat tai koko pakkausketjun ulkoistaa Adaralle, asiakas minimoi pakkausriskinsä, ja voi suunnata investointinsa oman liiketoimintansa kehittämiseen.

Adaran lanseeraama Pakkaamme puolestasi -konsepti on herättänyt suurta kiinnostusta asiakaskunnassa. Pakkaustavaksi voi valita joko sopimuspakkauksen Adaran tiloissa tai pakkaamisen asiakkaan omissa tiloissa, jolloin palveluun kuuluvat koneet käyttäjineen. Adara huolehtii tarvittaessa asiakkaan koko materiaalivirrasta varastosaldon seurannasta lähetyksiin.

– Vaikka aaltopahvin kysyntä ei todennäköisesti ole kasvamassa, niin pakkauspalveluissa on suuremmat kasvunäkymät, Katja Niemi korostaa. Uusi pakkaamo on eräs osoitus tästä strategiasta, sillä Adaralla uskotaan, että tulevaisuudessa entistäkin useampi yritys tulee tehostamaan omaa toimintaansa järkevöittämällä pakkausprosessejaan ja tehostamalla logistista ketjuaan.

Trukkikalusto tehokasta ja turvallista

Katja Niemen mukaan trukkikalusto on kriittinen tekijä Adaran toiminnassa.

– Tehdas pyörii kolmessa vuorossa ja ellei raaka-aine siirry koneille keskeytyksettä, koko prosessi pysähtyy. Kolmetonnisia paperirullia ei siirrellä kuin trukeilla, pumppukärryistä ei ole apua. Sama juttu lastauspuolella, sillä meillä lastataan noin 20 rekkaa vuorokaudessa, eikä se ilman toimivia trukkeja ja ammattitaitoisia kuljettajia onnistu.

– Adaran kalustoon kuuluu vajaat kolmekymmentä konetta, jotka on vuokrattu täydellä ylläpidolla, kertoo Toyotan Pirkanmaan aluemyyntipäällikkö Jani Ahtikari.

– Tehdassalissa on parikymmentä BT-lavansiirtovaunua ja -pinontatrukkia, lähettämössä ja tavaran vastaanotossa puolisen tusinaa Toyota-vastapainotrukkia sekä raaka-ainevarastossa pari järeää Kalmaria, Ahtikari listaa kaluston.

– Käytännössä koko kalusto on räätälöity jo tehtaalla Adaran tarpeiden mukaan, osa paali- ja rullapihdein ja kääntölaittein, osa erikoismitoitetuin haarukoin. Varustelu on laadukasta ja kaikissa polttomoottorisissa on pakokaasunpuhdistin, sanoo Ahtikari

– Tähänastisen urani ehdoton ykkönen, ylistää uutta 5,5-tonnista Kalmariaan 30 vuotta talossa ollut Tapani Siren.

– Etenkin kääntyvä ohjaamo on ihan ehdoton, sillä se lisää ajamisen ergonomiaa ja työnteon turvallisuutta.

– Turvallisuutta lisäävät myös hyvin huolletut trukit, jatkaa Toyotan Keski-Suomen aluehuoltopäällikkö Pekka Kiviaho.

– Huoltoa varten meillä on tällä teollisuusalueella oma trukkikorjaamo, joka tarjoaa huoltomekaanikoille erinomaiset mahdollisuudet vaativiinkin huolto-, korjaus- ja varustelutöihin.

Kiviaho korostaa, että huolto on ennakoivaa määräaikaishuoltoa ja toiminta on kokonaan sähköisessä järjestelmässä.

– Huoltomies saa työtiedot suoraan easy-päätteeseen ja sillä hän myös raportoi tehdyt työt.

– Aivan uutena työkaluna mekaanikoilla on T-smart-tabletit, joista löytyvät räjäytyskuvat sekä käsi- ja varaosakirjat. Niillä on mahdollista säätää jopa joidenkin koneiden diagnostiikkaa. Sähköpostin ja kameran avulla kommunikointi esimerkiksi varaosapalveluun helpottuu ja tehostuu tuntuvasti, Sanoo Kiviaho.

– Turvallisuuteen olemmekin panostaneet paljon, Katja Niemi vakuuttaa.

 – Ohjeistus on tiukkaa, varastoissa eivät ulkopuoliset saa liikkua, näkyvä vaatetus on pakollinen, samoin turvakengät, kattopeileillä lisätään näkyvyyttä ja suunnitteilla on myös liiketunnistimiin perustuvaa tekniikkaa. Jokaisella täytyy olla aina voimassa oleva työturvallisuuskortti, ilman sitä ei meillä saa työskennellä. Isompia tapaturmia ei olekaan varastoissa sattunut, onneksi.

– Jokainen uusi kuljettaja saa työsuojeluvaltuutettu ja trukinkuljettaja Tapio Heikkiseltä perusteellisen ajo- ja turvakoulutuksen. Lisäksi nyt keväällä lähtee kymmenkunta kuljettajaamme Toyotan järjestämään turvakoulutukseen Nokialle. Kertaus tekee hyvää kokeneemmallekin kuskille!

Teksti ja kuvat Tapani Paasimaa, copywriter, Hakaniemen viestintä

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.