https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

R-taso toimittaa Stora Enson Oulun tehtaalle pienemmän hiilijalanjäljen porrastorni-, kulkutie- ja hoitotasorakenteita

Teollisuuden kulkutieratkaisuihin erikoistunut raahelainen perheyritys R-taso Oy toimittaa pienemmän hiilijalanjäljen porrastorni-, kulkutie- ja hoitotasorakenteita Stora Enson Oulun tehtaalle, kun Oulun paperitehdas muunnetaan valmistamaan huippuluokan pakkauskartonkeja.

teräs

R-tason tuotteet tunnetaan kolmanneksen pienemmästä hiilijalanjäljestä verrattuna perinteisiin teollisuuden kulkutie- ja hoitotasoratkaisuihin, sillä niiden modulaarinen rakenne vaatii yli 30 prosenttia vähemmän terästä verrattuna perinteisiin ratkaisuihin.

R-tason Stora Ensolle toimittaman projektin hiilijalanjälki on laskettu. Projektissa toimitetun porrastornin hiilijalanjälkiluku on 9502 kiloa CO2e. Verrattuna perinteisiin porrastornirakenteisiin ympäristösäästöjä tulee noin 5000 kg CO2e, eli noin 1,5-kertaisesti, mikäli verratun tuotteen raaka-aineella on yhtä pieni hiilijalanjälki kuin R-tason tuotteissa käytetyllä SSAB:n teräksellä. SSAB:n teräksen hiilijalanjälki edustaa maailman pienintä ääripäätä. Mikäli verratun tuotteen teräs tulee esimerkiksi EU:n ulkopuolelta, ympäristösäästöt ovat keskimäärin vielä tätäkin kerrointa merkittävästi suuremmat.

Hiilijalanjälkilukuun vaikuttavat älykkäämpi suunnittelu, optimoidumpi materiaalinkäyttö sekä teräksen alkuperämaa. Elinkaaren aikana R-tason tuotteet tuovat lisää käytönaikaisia etuja, sillä rakenne on mm. helpompi muokata ja käyttää uudelleen.

– Tuotantoprosessien ympäristövaikutusten lisäksi tehtaan rakentamisvaiheen valinnat, kuten käytettävien materiaalien alkuperä sekä teräksen määrän optimointi ovat tärkeitä. Älykkäällä suunnittelulla saadaan myös merkittäviä vaikutuksia tehtaan elinkaaren aikana, toteaa toimitusjohtaja Ville Törmänen R-taso Oy:stä.

– Kyse ei kuitenkaan ole yksittäisen tuotteen hiilijalanjälkiluvusta vaan siitä, että kaikki tekevät oman osuutensa. Kokonaisuudella on merkitystä, Törmänen jatkaa.

 – R-tason tuotteiden älykkäässä modulaarisessa rakenteessa terästä käytetään juuri oikea määrä oikeassa paikassa. Koska erikoistumme vaativiin teollisuuskohteisiin, kulkutien toiminnallisuus ja työturvallisuus ovat meille tärkeimpiä tuotantoamme ohjaavia arvoja, mutta sen ei tarvitse estää järkevää materiaalien käyttöä ja ekologisten näkökohtien huomioon ottamista, Törmänen kertoo.

 – Teräksen alkuperä on tuotteen rakenteen lisäksi keskeinen asia, mihin voimme vaikuttaa. Hankimme raaka-aineemme pääasiassa ympäristöasioiden edelläkävijän SSAB:n tehtailta sekä osin muilta eurooppalaisilta toimittajilta, joiden terästuotannon hiilijalanjälki on maailman pienimpiä. Kotimaassa ja EU:ssa tuotetun teräksen käyttö on vastuullinen valinta paitsi hiilijalanjäljen puolesta, myös yhteiskunnallisesti ja sosiaalisesti, sanoo Törmänen.

Vähemmän terästä - pienempi hiilijalanjälki 

R-taso kartoitti alkuvuodesta 2020 tuotantonsa hiilijalanjäljen, josta leijonanosan 93 prosenttia muodostaa pääraaka-aine teräs. Älykkään designin ansiosta R-tason tuotteisiin tarvitaan merkittävästi vähemmän terästä, mikä pudottaa niiden hiilijalanjälkeä kolmanneksella verrattuna kilpaileviin perinteisiin teollisuuden kulkutieratkaisuihin. Kartoituksen myötä R-taso toimittaa jatkossa tuotteiden hiilijalanjälkilaskelmat asiakkaalle jo tarjousvaiheessa. Hiilijalanjäljen laskennan suoritti bio- ja kiertotalouden asiantuntijayritys Macon Oy.

R-taso Oy on teollisuuden kulkutieratkaisuiden suunnitteluun ja valmistukseen erikoistunut perheyritys. Yhtiön asiakkaita ovat eri teollisuudenalojen toimijat, johtavat kansainväliset koneiden ja laitteiden toimittajat sekä säiliövalmistajat eri puolilla maailmaa.

Uusimmat artikkelit

23.9.2021 | Alan Uutiset

Konkurssiaaltoa ei tullutkaan – miten suojautua asiakasyritysten maksuvaikeuksilta

Koronapandemian alkaessa ekonomistit ympäri maailman ennustivat kaikkien aikojen konkurssiaaltoa. Valtioiden nopeasti liikkeelle polkaisemat tukitoimet, lainojen lyhennysvapaat ja verottajan myöntämät lykkäykset ovat toistaiseksi suojanneet yrityksiä konkursseilta. Määräaikaiset lainsäädännön muutokset ja valtioiden tukitoimet ovat kuitenkin päättyneet kesällä 2021 tai päättyvät viimeistään kuluvan syksyn aikana.

Typpihapon luokituksen muuttuminen voi edellyttää kemikaaliturvallisuussäädösten mukaisia toimia

Typpihapolle on määritetty EU:ssa yhdenmukainen, sitova luokitus- ja merkintävaatimus. Muutos voi vaikuttaa tuotantolaitoksen vaarallisten kemikaalien käsittelyn ja varastoinnin laajuuteen. Muutosta sovelletaan 1.3.2022 alkaen.

Jumiskon vesivoimalaitoksen peruskunnostuksesta lisää joustavuutta tuotantoon

Kemijärvellä sijaitsevan Jumiskon vesivoimalaitos on otettu peruskunnostuksen jälkeen jälleen käyttöön. Peruskunnostuksen ansiosta voimalaitoksen säätömahdollisuudet ja energiatehokkuus paranevat, Pohjolan Voima (PVO) kertoo lehdistötiedotteessa.

Vaasan yliopisto järjestää kansainvälisen älykkäiden energiajärjestelmien ja -teknologioiden SEST2021-konferenssin 6.–8.9.2021

Vaasan yliopisto järjestää 6.–8. syyskuuta 2021 kansainvälisen konferenssin älykkäistä energiajärjestelmistä ja -teknologioista. Kolmipäiväinen SEST2021 järjestetään koronapandemian vuoksi etäkonferenssina. Konferenssi on tarkoitettu akateemisille tutkijoille ja energia-alan ammattilaisille.

Terrafamen akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt

Terrafamen uuden akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt. Terrafame teki päätöksen akkukemikaalitehtaan 240 miljoonan euron investoinnista vuonna 2018. Akkukemikaalitehdas on valmistuessaan kapasiteetiltaan yksi maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista.

VR ottaa käyttöön koneälyisen apukuskin

VR on ottanut kevään aikana sekä matkustaja- että tavaraliikenteen junissa käyttöön veturinkuljettajaa avustavan, koneälyä hyödyntävän DAS-järjestelmän. DAS auttaa optimoimaan junan ajoa niin, että energiatehokkuus lisääntyy, täsmällisyys paranee ja samalla matkustusmukavuus kasvaa.

1.6.2021 | Kumppaniartikkeli

S/Y Christopher -jahdin peräsimien tiivisteiden vaihto – kuinka jahti päätyi Suomeen?

Viisi vuotta sitten S/Y Christopher -jahti oli Mallorcalla kunnostuksessa ja Baltic Yachts auttoi heitä siellä monissa kunnostukseen liittyvissä asioissa. Samalla Baltic Yachts loi hyvät suhteet kapteeni Mark O’Reillyyn.