Rakennusautomaatio pitää energiankulutuksen kustannukset kurissa

Rakennusautomaatiourakointi on ollut viime vuosina yksi nopeimmin kasvavista talotekniikan osa-alueista. Yksi tämän kasvun tärkeimmistä tekijöistä on rakennusten kiristyneet energiatehokkuusvaatimukset, joiden seurauksena LVI-tekniikkaa jatkuvasti monipuolistetaan. Tällaisten järjestelmien hallinnointiin rakennusautomaatiojärjestelmä on oiva työkalu.

assemblin

Rakennusautomaatioon kannattaa panostaa, sillä sen osuus rakennuskustannuksista on melko pieni. Järjestelmän merkitys rakennukselle on merkittävä ja sitä kutsutaankin syystä rakennuksen aivoiksi.

Rakennusautomaatioon kannattaa panostaa, sillä sen osuus rakennuskustannuksista on melko pieni. Järjestelmän merkitys rakennukselle on merkittävä ja sitä kutsutaankin syystä rakennuksen aivoiksi. Tyypillisesti rakennusautomaatiojärjestelmällä ohjataan, säädetään ja valvotaan muun muassa rakennuksen lämmitys-, jäähdytys-, ilmanvaihto- ja valaistusjärjestelmiä.

Lisäksi järjestelmään kerätään seurantatietoa rakennuksessa eri hetkinä vallinneista olosuhteista kuten lämpötilasta ja ilman kosteudesta. Tätä dataa on helppo analysoida jälkikäteen. Lisäksi käyttäjää voidaan esimerkiksi varoittaa tekstiviestitse, jos jokin tarkkailtava olosuhde ylittää tai alittaa toivotun arvon tai jos jokin järjestelmän laite toimii väärin. Järjestelmä pyritään myös suunnittelemaan siten, että laitteita kuormitetaan mahdollisimman vähän, jolloin niiden elinkaari pitenee.

Käyttöliittymän hyötyjä

Rakennusautomaatiojärjestelmän käyttöliittymää suunniteltaessa on äärimmäisen tärkeää pyrkiä tekemään siitä mahdollisimman selkeä ja helppokäyttöinen kokonaisuus, sillä järjestelmästä on eniten hyötyä vain sen oikeanlaisen käytön myötä. Yksinkertaisella ja selkeällä käyttöliittymällä kiinteistöä hoitavien tahojen työtä voidaan helpottaa huomattavasti ja sitä kautta saavuttaa isojakin säästöjä. Yli puolet rakennuksen ylläpitokustannuksista aiheutuu energiankulutuksesta ja juuri näitä kustannuksia saadaan laskettua hyvin toteutetulla rakennusautomaatiojärjestelmällä.

Testauksella varmuutta järjestelmään

Asennettua rakennusautomaatiojärjestelmää täytyy testata, asetuksia ja raja-arvoja muokata, toimintoja päivittää ajoittain ja myöskin huoltaa. Tämä on tärkeää, sillä vaikka kyseessä on automaattisia toimintoja sisältävä järjestelmä, niin se vaatii silti tarkkailua ja mahdollisia muutoksia esimerkiksi eri vuodenaikoina vallitsevien erilaisten olosuhteiden johdosta. Huolto pitää sisällään elinkaareen päähänsä tulleiden laitteiden vaihtamisen, asetusarvojen oikeellisuuden tarkastamisen ja mittalaitteiden kalibrointeja. Hyvä tapa on laatia huoltosopimus jonkin asiantuntevan yrityksen kanssa tietyin välein toteutettavista huolloista, myös etäkäyttöpalvelut ovat toimivan kokonaisuuden säilyttämiseksi usein tarpeellisia.

www.assemblin.fi

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.