Turvallisuuden kautta tuottavuutta
Voitelutekniikan kehityksen avulla on kyetty parantamaan terästehtaiden koneiden käyttöikää sekä energiatehokuutta. Huoltoseisokkeja vähentämällä kyetään myös lisäämään turvallisuutta.
Terästeollisuuden kysyntä on maailmanlaajuista. Se on auto-, rakennus-, kuljetus- ja energia-alan merkittävä alihankkija, ja ala kuuluu maailmantalouden kulmakiviin. Terästeollisuuden palveluksessa on noin kaksi miljoonaa työntekijää, ja siitä saa elantonsa yli 50 miljoonaa ihmistä (Maailman teräsyhdistys WSA).
Vuosikymmenen aikana maailman raakateräksen tuotanto nousi 851 megatonnista (2001) 1 527 megatonniin (2011), ja keskimääräinen asukaskohtainen teräksenkulutus 43,3 prosenttia 150 kilosta (2001) 215 kiloon (2011; WSA).
Maailman teräksenkäytön ennustetaan kasvavan 3,6 prosentilla 1 422 megatonniin (2012) ja teräksen kysynnän 4,5 prosentilla noin 1 486 megatonniin (2013; WSA).
Kysynnästä seuraava hankintojen kasvu lisää terästehtaisiin kohdistuvia odotuksia: niiden odotetaan toimittavan laadukasta erikoisterästä monipuolistuviin sovelluksiin tehokkaasti ja kustannustehokkaasti. Yritykset etsivät jatkuvasti keinoja parantaa tehtaiden tuottavuutta, mikä johtaa usein koneiden käyttämiseen yhä suuremmalla nopeudella.
Tämä ei silti saa vaarantaa työntekijöiden turvallisuutta. Kehittyneiden voiteluaineiden avulla voidaan ratkoa tuottavuuden lisäämisestä ja työturvallisuuden ristipaineesta syntyvää haastetta.
Tuoteinnovointi lisää turvallisuutta ja pidentää koneiden käyttöikää
Voitelutekniikan, etenkin täyssynteettisten tuotteiden, kehityksessä on saavutettu merkittäviä läpimurtoja: koneiden käyttöikää ja öljynvaihtoväliä on pidennetty ja koneiden energiatehokkuutta parannettu. Esimerkiksi täyssynteettiset Mobil SHC -voiteluaineet voivat kestää jopa kuusi kertaa perinteisiä mineraalipohjaisia öljyjä pidempään – niiden toimintalämpötilan yläraja on 50 °C korkeampi kuin mineraaliöljyjen. Tämä on erityisen tärkeää koneiden nopeutta lisääville toimijoille, sillä sivuvaikutuksena toimintalämpötila usein nousee ja käytettävien voiteluaineiden tulee tarjota riittävästi suojaa.
Synteettisten voiteluaineiden valikoima on suunniteltu vähentämään huoltoseisokkeja. Minimoimalla suunniteltu ja suunnittelematon huolto poistetaan käyttäjille aiheutuvia turvallisuusriskejä, mikä on erityisen haastavaa terästehtaassa. Toisin kuin perinteiset mineraaliöljyt, Mobil SHC -valikoima voi tarjota huomattavia tuottavuus- ja kestävyysparannuksia pidentämällä koneiden käyttöikää ja öljynvaihtovälejä.
Uusin lisäys suorituskykyisiin synteettisiin voiteluaineisiin on Mobil SHC 600 -sarja. Nämä vaihteisto-, kiertovoitelu- ja laakeriöljyt on suunniteltu parantamaan turvallisuutta, tuottavuutta ja suorituskykyä. Uusin tekniikka voi pidentää kehittyneiden synteettisten nesteiden ja Mobilin oman lisäainejärjestelmän ansiosta öljyjen käyttöiän jopa kuusinkertaiseksi perinteisiin mineraaliöljyihin verrattuna.
Toinen läpimurtotuote on korkean suorituskyvyn Mobil SHC Polyrex -rasva. Se yhdistää äärimmäisen matalien ja korkeiden lämpötilojen suorituskyvyn, tasapainoisen kulumissuojan, ylivoimaisen kuormankantokyvyn ja ruostesuojan. Kehittyneen Polyurea-paksunninteknologian ansiosta voiteluaine on suorituskykyinen jopa 170 °C:n lämpötilassa. Se estää hapettumista ja rakenteellisen vakauden menetystä, jolloin voiteluvälejä voidaan pidentää menettämättä koneen suojaa. Hyvät korroosionesto-ominaisuudet tarjoavat tarvittavan suojan märissä ja kosteissa ympäristöissä toimiville koneille sekä sovelluksille.
ExxonMobilin valikoima teollisuusöljyjä ja -rasvoja on auttanut terästehtaita ympäri maailmaa parantamaan tuottavuutta ja turvallisuutta. Parannukset on saavutettu öljynvaihtovälien pidentyessä ja komponenttien kulumisen sekä ennakoidun ja ennakoimattoman seisokkiajan vähentyessä.
Egyptiläisen terästehtaan romunlastausnosturin voiteluvälit olivat lyhyet, koska uuniin lastaamisvaiheessa käytettiin korkeita lämpötiloja heikosti sietävää mineraalirasvaa (lämpötila saattoi nousta 1250 °C:een), ja laakereita jouduttiin vaihtamaan kahden kuukauden välein. Seurauksena huoltotoimet ja kustannukset lisääntyivät.
ExxonMobilin tekniset asiantuntijat totesivat, että vaihto synteettiseen Mobilith SHC 460 -rasvaan pidentäisi voiteluvälejä; synteettisen voiteluaineen erittäin vahva lämmönkestokyky tarjosi komponenteille parempaa suojaa korkeissa lämpötiloissa. Vaihdon jälkeen tehtaan huoltotiimi totesi laakereiden vaihtovälien pitenevän puoleen vuoteen ja niiden käyttöikä lisääntyi 300 prosentilla.(*)
Voiteluvälien piteneminen ja laakerien vaihdon harveneminen tuotti vuodessa jopa 183 000 euron säästöt. (**)
Toimiva voitelu vähentää koneiden seisokkeja
ExxonMobil on auttanut viime vuosina venäläisiä terästehtaita nostamaan tuottavuuttaan ja toiminnan luotettavuutta.(*) Johtava teräsyhtiö paransi suorituskykyään ja vähensi rasvankulutustaan kuumavalssaamossaan. Komponenttien parempi suoja ja suorituskyky äärioloissa vähensivät seisokkiaikaa ja rasvankulutusta sekä pidensivät voiteluvälejä.
Valmistaja havaitsi, että perinteinen mineraalirasva huuhtoutui usein pois rullien laakerikehyksistä. Tehtaalla huomattiin rasvan karstaantuvan korkeissa lämpötiloissa. Karstaa muodostui ja laakerit altistuivat korroosiolle, koska voiteluaine ei suojannut niitä.
ExxonMobilin kenttäinsinöörit suosittelivat kokeilemaan Mobilgrease XHP 461-rasvaa muutamissa laakereissa, koska se kestää hyvin vettä ja lämpöä sekä suojaa ruosteelta ja korroosiolta. Voiteluainetta ja rullalaakereita tarkkailtiin puoli vuotta. Tulokset osoittivat, että rasva oli kestänyt huomattavia vesimääriä ja osoittanut erinomaisia adheesio-ominaisuuksia. Laakereiden voitelu ja suojaus auttoi vähentämään koneiden seisokkeja. Laakereiden käyttöikä kasvoi, eikä korroosiota, jäänteitä tai karstaa muodostunut. Myös voiteluvälit pitenivät, minkä ansiosta rasvan kokonaiskulutus väheni.
Terästehdas halusi myös ratkaista heikkoon vedenerottumiseen ja emulsion muodostumiseen liittyviä ongelmia, jotka johtuivat vaikeissa toimintaoloissa heikosti toimivasta kilpailijan mineraaliöljystä. Tehdas joutui vuosina 2002–2005 vaihtamaan 182 öljykalvolaakeria vakavan ruostumisen ja vaurioitumisen vuoksi.
ExxonMobilin kenttäinsinöörit suorittivat voitelujärjestelmän tarkastuksen ja koneiden ominaisuuksien analyysin. Suositukseksi annettiin siirtyä laakereiden öljykalvovoitelussa vedenkestävään Vacuoline 133:een. Erinomaisten vedenerottumisominaisuuksiensa ansiosta se tarjosi hyvän suojan lämpöhajoamista ja hapettumista vastaan sekä ruosteen ja korroosiosuojan, joten se soveltui hyvin terästehtaan toimintaoloihin.
Asiakas on käyttänyt Mobil Vacuoline 133:a vuodesta 2005 voidellakseen pien- ja keskitason läpileikkauksisen SKET 350 -tehtaan laakerit. Laakereissa ei havaittu ruostetta tai vaurioita. Ensimmäinen laakeri vaihdettiin vasta marraskuussa 2006. Komponenttien luotettavuuden parantumisen laskettiin säästäneen yrityksen 120 öljykalvolaakerin vaihtamiselta kahden vuoden aikana. Laakerien maksaessa keskimäärin 50 000 ruplaa (noin 600 euroa) säästöksi arvioitiin 6 miljoonaa ruplaa (noin 72 000 euroa) (**).
Terästuotannon kysynnän odotetaan yhä kasvavan, joten terästehtailla on loistava mahdollisuus hyötyä uusista ja innovatiivisista tavoista maksimoida tuottavuus turvallisuutta vaarantamatta. Hyvä suorituskyky ja voiteluaineet voivat vahvistaa tehtaiden tuottavuutta ja lyhentää seisokkiaikaa, mikä parantaa tehtaiden kilpailukykyä.
(*) Todistus suorituskyvystä perustuu ainoastaan yhden asiakkaan kokemuksiin. Todelliset tulokset voivat vaihdella riippuen käytettävästä laitteistosta ja huollosta, käyttöolosuhteista ja -ympäristöstä sekä mahdollisesti aiemmin käytetystä voiteluaineesta.
(**) Valuuttamuunnokset tehty 15.1.2016 käyttäen päiväkohtaista hintaa, lähde: www.xe.com
Jarmo Vihersalo
Industrial marketing advisor – Europe, Africa and the Middle East, ExxonMobil