Uusi teknologiakeskus avattu Kuopioon, kehittää uutta kromausmenetelmää Suomessa

Uudenlaista kromipinnoitusteknologiaa Suomessa kehittävä teknologiakeskus on avattu Kuopioon. Sen perustamista edelsi miljoonan euron rahoituskierros, jonka kuopiolainen kasvuyritys Savroc Oy keräsi rakentaakseen keskuksen ja kiihdyttääkseen teknologian kansainvälistymistä. TripleHard-pinnoite on jo patentoitu kansainvälisillä markkinoilla. Vastaavaa menetelmää ei ole maailmanmarkkinoilla. 

laakeri

Uudessa teknologiakeskuksessa on kaksi TripleHard-linjastoa, jotka mahdollistavat menetelmän testaukset eri tuotteille ennen sarjatuotantoon siirtymistä. Keskuksessa Savroc on tehnyt  tutkimusyhteistyötä paikallisten yritysten lisäksi Itä-Suomen yliopiston ja Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Uuden teknologian asiakkaina ovat muun muassa Hydroline, Bosch, Tecnocrom Industrial, Beretta ja Sako.

- Uusien tilojen myötä meillä on entistä paremmat mahdollisuudet tuotekehitykseen yhteistyökumppanien kanssa. Yhtenä läheisenä yhteistyökumppanina on ollut Suomen johtava hydraulisylintereiden valmistaja Hydroline Oy, sanoo Savroc Oy:n toimitusjohtaja Osmo Jahkola.

- Olemme tarjonneet Hydrolinelle uutta innovaatiovoimaa ja täydentävää osaamista sylinterien pinnoitusteknologiassa. Yhteistyön myötä olemme päässeet harppaamaan nopeasti aitoihin asiakkuuksiin ja saaneet toimiala- ja prosessiosaamista. 

Terveydelle turvallinen vaihtoehto

Teknologiakeskuksessa kehitetty kromipinnoite tarjoaa vaihtoehdon perinteiseen myrkylliseen kovakromipinnoitukseen verrattuna. Ominaisuuksiltaan pinnoite on kovakromia parempi tekninen suorituskyky.Se kestää abrasiivista kulutusta ja korroosiota selvästi paremmin ja tarjoaa entistä alhaisemman kitkan, jonka ansiosta tarvittava voima kappaleen liikuttamiseen alenee merkittävästi. Se taas vähentää esimerkiksi paineilman määrää ja pienentää hiilidioksidipäästöjä. Koska TripleHard-prosessissa ei käytetä myrkyllistä kromihappoa, se on työturvallinen ja ympäristöystävällinen pinnoitusmenetelmä.

-Hydroline kiinnostui heti innovatiivisena yrityksenä Savrocin kehittämästä ympäristöystävällisestä TripleHard-kromausmenetelmästä. Olemme olleet alusta lähtien mukana kehittämässä ja testaamassa uutta entistä kulutus- ja korroosiokestävämpää menetelmää sylintereiden varren pinnoitukseen. Onnistuneiden testien jälkeen Hydroline tuli myös Savrocin osakkaaksi. Uusi varrenpinnoitusmenetelmä tuo kilpailuetua, tukee kestävän kehityksen arvoja ja tarjoaa asiakkaillemme kolminkertaisen kulutuskestävyyden vaativissa olosuhteissa, kertoo Hydroline Oy:n toimitusjohtaja Mikko Laakkonen.

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.