Vaasalainen insinööritoimisto kehittää diagnostiikkajärjestelmän Tampereen älykkäisiin raitiovaunuihin

Vaasalainen TK Engineering Oy kehittää Tampereen uusiin älykkäisiin raitiovaunuihin sijoitettavan telematiikkapohjaisen diagnostiikkajärjestelmän. Kehitystyö tehdään tiiviissä yhteistyössä Škoda-konserniin kuuluvan Transtech Oy:n kanssa.

TKE lehdistötiedote

Kuvassa Timo Kesti, Bertil Bäck, Christian Söderbacka ja Tony Ohls ©TKE Oy

Diagnostiikkajärjestelmän tarkoituksena on kerätä tietoa raitiovaunun hajautetuista ohjausjärjestelmistä esimerkiksi CAN-teknologian ja muiden tietoverkkojen avulla.  TK Engineeringin ratkaisu mahdollistaa suuren tietomäärän automaattisen keräämisen, lajittelemisen ja siirtämisen palvelimelle luotettavalla tavalla. Järjestelmän kehityksessä pyritään huomioimaan sen skaalautuvuus tulevaisuuteen niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä. Kerättyä tietoa käytetään raitiovaunujen toimintavarmuuden parantamiseen ja matkustusmukavuutta lisäävien palveluiden luomiseen.

Raitiovaunujen ylläpitodiagnostiikalla vaikutetaan raitiovaunun maksimaaliseen toimintavarmuuteen. Tietojen avulla ennakoidaan huoltotarpeet niin, että yllättävät varikkokäynnit saadaan minimoitua. Tarkka ja täsmällinen tieto vähentää varmuuden vuoksi tehtäviä huoltoja. Näin ylläpitodiagnostiikalla saadaan sekä rahallista että ympäristön kannalta järkevää säästöä.

—Tampereen raitiovaunuprojektissa sovellusympäristö on meille erittäin mieleinen ja mielenkiintoinen haaste. Tiivistämme tässä työssä eri aloilta keräämämme osaamisen ja hyödynnämme hyviksi havaittuja toimintatapoja. Olemme ylpeitä siitä, että voimme olla mukana päästöttömien kulkuneuvojen ja joukkoliikenteen kehittämisessä. Isojen kaupunkien mittakaavassa nämä ovat erityisen merkittäviä asioita ilmaston paranemisen kannalta, yrityksen toimitusjohtaja Timo Kesti kertoo.

Tukea myös kiertotalouteen

Tiedonkeruu on merkittävässä roolissa ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittämisessä. TK Engineering on tehnyt kehitystyötä ympäristöystävällisten ratkaisujen parissa aiemminkin. Näistä esimerkkeinä mm. Ruotsissa toteutettu projekti, jossa suunniteltiin ja testattiin mm. sähköautojen latausjärjestelmiä maantielle upotettavalla latauskiskolla. Uumajassa yritys on kehittänyt julkisen liikenteen sähköbusseille huolto- ja diagnostiikkajärjestelmän.

CAN-teknologia tukee myös kiertotaloutta. Sitä voidaan hyödyntää uusien ratkaisujen lisäksi myös vanhoissa, jo olemassa olevissa laitteissa. CAN-teknologia ei vaadi raskaita tietokantoja tai muita väyliä. Erilaisia teknologioita yhdistämällä voidaan luoda tehokkaasti ja turvallisesti toimivia sovelluksia.

TK Engineering on erikoistunut CAN-väyläpohjaisten ratkaisujen suunnitteluun, valmistukseen ja toimituksiin.  He ovat mukana myös tähän liittyvässä standardoinnissa ja yritys on CAN-teknologian edelläkävijä myös maailmanlaajuisesti mitattuna. Heidän vahvuutenaan on tuottaa uudenlaisia ratkaisuja yhdistämällä laaja teoriatieto ja pitkä käytännön kokemus alalta. Yritys on tehnyt konsultointia ohjausjärjestelmien rakentamisessa jo vuosien ajan ja asiakkuuksia sillä on ollut mm. laiva-, juna- ja lentokoneteollisuudessa. Lisäksi heidän osaamistaan on hyödynnetty tuulivoimaloissa ja kaivosteollisuudessa.

Uusimmat artikkelit

25.6.2019 | Alan Uutiset

”Sellumarkkinoilla normaali korjausliike” – hinta edelleen hyvällä tasolla, sanoo Metsä Groupin Hämälä

Metsä Groupin pääjohtaja Ilkka Hämälä ei kanna suurta huolta sellun hinnan viimeaikaisesta laskusuunnasta, sillä historiallisesti tarkasteltuna hintataso on edelleen ”hyvä”. Nykyinen hintataso ei myöskään vaikuta yhtiön arvioihin uuden Kemiin suunnitellun biotuotetehtaan kannattavuudesta. Varsinainen investointipäätös laitoksesta tehdään kesällä 2020.

Ford hyödyntää tuotannossaan yli miljardi kertakäyttömuovipulloa vuodessa

Autonvalmistaja Ford on löytänyt nerokkaan tavan käyttää uudelleen miljoonia muovipulloja. Jokaisessa yhtiön valmistaman Ford EcoSportin mattojen valmistukseen on käytetty 470 kertakäyttöistä muovista juomapulloa.

19.6.2019 | Tutkimus ja koulutus

Kumppaniverkostoista aiheutuu ongelmia yli 80 % yrityksistä

Kumppaniverkostoista johtuvat toimitusketjujen häiriöt ja liiketoiminnan keskeytykset luovat yrityksille painetta investoida kumppaniverkoston riskienhallintaan. Suomalaista yritysjohtoa huolestuttavat erityisesti kumppaniverkoston vastuullisuus- ja kyberriskit.

Cobotit auttoivat metallisorvaamon kasvuun

Yhteistyörobotti eli cobotti nosti savonlinnalaisen alihankintakoneistamo Ket-Metin kustannuskilpailukykyä roimasti.

llmalämpöpumppumyynnin rajua kasvua ruokki helteinen viime kesä

Lämpöpumppujen myynti Suomessa kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 47 prosenttia. Eniten rynnivät ilmalämpöpumput lähes 70 prosentin kasvulla, mutta myös maalämpöpumppujen, ilma-vesilämpöpumppujen ja poistoilmalämpöpumppujen myyntiluvut nousivat 10-15 prosenttia. 

Digitalisaatiolla säästöjä asumiskuluihin

Energianhallinnan ja automaation asiantuntija Schneider Electric järjesti eilen Helsingin messukeskuksessa jokavuotisen Innovation Summit -tapahtumansa. Viesti oli selvä: tekoäly ja IoT-tekniikka ovat nyt tulossa teollisuuden lisäksi vauhdilla myös kiinteistöihin säästöjä tuomaan

23.4.2019 | Kumppaniartikkeli

Kolme pointtia kunnossapidon kehittämisestä

Olemme saaneet olla mukana useiden eri organisaatioiden kanssa kehittämässä kunnossapitotoimintaa ja panneet merkille joitakin tärkeitä asioita, jotka ovat edesauttaneet näissä hankkeissa onnistumista. Kerromme tässä kolme asiaa, jotka kannattaa huomioida kunnossapitotoiminnan kehittämiseen tähtäävissä hankkeissa.