Viikki luovutettu Aspon ESL Shippingille

Viikki, maailman ympäristöystävällisin irtolastilaiva luovutettiin 4.9.2018 Aspo-konserniin kuuluvalle ESL Shippingille Jinlingin telakalta Nanjingissa Kiinassa. Viikin sisaralus Haaga luovutettiin 20. elokuuta.  Nesteytetyllä maakaasulla kulkeva 160-metrinen 25 600 dwt:n alus tuottaa yli 50 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin edeltävän sukupolven alukset.

viikki

- Viikki ja Haaga pienentävät merkittävästi asiakkaidemme kuljetusketjun ympäristöpäästöjä ja lisäävät toimitusten joustavuutta uuden aluskoon myötä. Olemme ylpeitä, että tämä innovatiivinen ja energiatehokas alus tulee liikennöimään Suomen lipun alla, kommentoi ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen.

Sisaralus Haagan tavoin Viikki suuntaa telakalta kohti Japania, josta se saapuu raaka-ainelastissa Itämerelle arviolta lokakuun lopussa. Molempien alusten suunnitelmana on suunnata kohti Itämerta Pohjoisen merireitin eli Koillisväylän kautta, mikä lyhentää merimatkaa Panaman kanavan kautta kulkevaan reittiin verrattuna liki kolme viikkoa ja pienentää näin merkittävästi matkan ympäristövaikutuksia. Koillisväylän käyttäminen vähentää päästöjä yli 40 prosenttia Panaman kautta kulkevaan reittiin verrattuna. Koillisväylän käyttö on mahdollista vain noin kaksi kuukautta alkusyksystä, kun reitti on jäävapaa.

- Valmistuneet uuden sukupolven alukset ovat hyvä esimerkki siitä, miten Aspo vastuullisena omistajana pyrkii toiminnallaan hidastamaan ilmastonmuutosta. Alusten pohjoinen reitti Koillisväylän kautta on konkreettinen osoitus ilmastonmuutoksen vaikutuksista, mutta samalla myös uusista liiketoiminnan mahdollisuuksista. Jäävahvistettujen alusten osuus maailman kauppa-aluksista on marginaalinen.Kaikki ESL Shippingin noin 50 alusta ovat vahvasti jäävahvistettuja ja meillä on erinomaista osaamista, joka mahdollistaa toiminnan arktisella alueella, kommentoi Aspo Oyj:n toimitusjohtaja ja ESL Shippingin hallituksen puheenjohtaja Aki Ojanen.
Uudisrakennushanke on osa EU:n osittain rahoittamaa Bothnia Bulk -projektia, jonka tavoitteena on päivittää olemassa oleva Luulajan, Oxelosundin ja Raahen välinen merireitti aiempaa ympäristöystävällisemmäksi. Uusien alusten lisäksi ympäristöpäästöt pienenevät satamissa maasähkön saatavuutta kehittämällä. Alukset on suunniteltu Deltamarinilla Suomessa ja eurooppalaisten laitetoimittajien osuus on noin 60 prosenttia.

Artikkeli on julkaistu alunperin Navigator-lehden verkkosivustolla www.navigatormagazine.fi

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.