https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Älyrenkailla varustetut robottiautot tekevät tuloaan

Tulevaisuudessa autonomisten autojen renkaissa korostuvat perinteisten rengasominaisuuksien, kuten märkäpidon, lisäksi älykkäät ominaisuudet. Renkaiden sensoriteknologian avulla saadaan aiempaa enemmän tietoa olosuhteista ja niiden muutoksista.

nokia_renkaat

– Etenkin premium-luokan renkaissa nähdään muutaman vuoden sisällä nykyistä enemmän kuljettajaa avustavia ratkaisuja. On todennäköistä, että sitä mukaa kun älyrenkaat ja autonominen ajaminen yleistyvät, myös liikenneonnettomuudet vähenevät, toteaa Nokian Renkaiden Head of Digital Technology Mika Penttilä.

Renkaiden sensoriteknologia tarjoaa ainutlaatuista mittausdataa

Renkaisiin kytkettävillä sensoreilla voidaan kerätä tietoa esimerkiksi renkaiden paineesta, lämpötilasta ja kulumisesta. Tieto hyödyttää myös henkilöauton kuljettajaa, mutta autonomisille autoille se on perusmahdollistaja.

– Renkaiden sensoreilla saadaan olosuhteista sellaista tietoa, jota ei perinteisesti ole ollut saatavilla. Kun autossa ei ole ihmistä tekemässä havaintoja, täytyy kaiken perustua mittauksiin, Penttilä kertoo.

Paineen, lämpötilan ja kulumisen mittaamisen lisäksi ensimmäisenä tulee yleistymään auton kuorman mittaaminen. Varsinkin itsestään ajaville kulkuvälineille se on tärkeä tieto, sillä siten voidaan ilman ihmissilmää varmistaa, ettei esimerkiksi robottibussissa ole liikaa matkustajia eikä se lähde liikkeelle ylikuormattuna.

Turvallisuustekijöiden lisäksi älykkäisiin renkaisiin liittyy myös ympäristönäkökulma. Kun ajoneuvo tietää, mikä on ideaalinen rengaspaine kuhunkin tilanteeseen, ei polttoainetta kulu turhaan.

– Renkaiden kunnosta saatava data taas mahdollistaa myös renkaiden elinkaaren optimoinnin, Penttilä lisää.

Robottibussien pilotteja kotimaassa ja kansainvälisesti

Esimakua älyrenkaista ja autonomisista autoista on saatu jo jonkin aikaa. Nokian Raskaat Renkaat aloitti myynnin ja toimitukset älyrenkaille viime syksynä. Kyseessä on Intuitu-konsepti, jonka ensimmäisessä vaiheessa maatalous- ja urakointirenkaat yhdistyvät mobiilisovellukseen.

Autonomisesta ajamisesta taas on kerätty kokemuksia GACHA-robottibussipilotissa. Suomalaisen Sensible 4:n rakentama ja automatisoima ja japanilaisen Mujin suunnittelema GACHA-robottibussi pilotoi viime kesänä Pasilassa yhteensä 300 ajotunnin ajan ja sen kyydissä kulki 190 matkustajaa.

–Vaikeasta maailmantilanteesta huolimatta asiakkaat pääsivät Pasilassa nauttimaan GACHAn kyydistä, ja kyydin tasaisuus sai kiitosta. Tällä hetkellä suunnitteilla on uusia pilotteja muun muassa Arabiemiraatteihin ja Japaniin, kertoo Sensible 4 -yrityksen toimitusjohtaja Harri Santamala.

Pasilan pilotin ajan GACHAn alla rullasivat Nokian Renkaiden Hakka-kesärenkaat, jotka ovat osaltaan olleet varmistamassa, että GACHAn kyyti on ollut miellyttävän tasaista ja ennen kaikkea turvallista. Nokian Hakka Blue 2 SUV -kesärenkaiden märkäpito-ominaisuudet ovat taanneet sen, että kovemmatkaan kesäsateet eivät ole haitanneet GACHAn menoa.

– Robottiauton ohjelmisto on ohjelmoitu toimimaan tietynlaisissa olosuhteissa ja tiettyyn kitkatasoon perustuen. Määritellyn minimikitkan täytyy toteutua kaikissa olosuhteissa, Santamala painottaa.

Liikenteen älykkyys ei siis enää ole vain hurja tulevaisuudenvisio, vaan konkretia lisääntyy koko ajan. Sensible 4 kehittää ja testaa ohjelmistoaan jatkuvasti kohti laajamittaista käyttöä. Tällä hetkellä on esimerkiksi meneillään vuoden mittainen itseajava pilotti, joka palvelee asiakkaita Oslon alueella, Norjassa. Santamala uskoo, että vuoteen 2035 mennessä autonomiset autot ovat jo valtavirtaa.

Uusimmat artikkelit

23.9.2021 | Alan Uutiset

Konkurssiaaltoa ei tullutkaan – miten suojautua asiakasyritysten maksuvaikeuksilta

Koronapandemian alkaessa ekonomistit ympäri maailman ennustivat kaikkien aikojen konkurssiaaltoa. Valtioiden nopeasti liikkeelle polkaisemat tukitoimet, lainojen lyhennysvapaat ja verottajan myöntämät lykkäykset ovat toistaiseksi suojanneet yrityksiä konkursseilta. Määräaikaiset lainsäädännön muutokset ja valtioiden tukitoimet ovat kuitenkin päättyneet kesällä 2021 tai päättyvät viimeistään kuluvan syksyn aikana.

Typpihapon luokituksen muuttuminen voi edellyttää kemikaaliturvallisuussäädösten mukaisia toimia

Typpihapolle on määritetty EU:ssa yhdenmukainen, sitova luokitus- ja merkintävaatimus. Muutos voi vaikuttaa tuotantolaitoksen vaarallisten kemikaalien käsittelyn ja varastoinnin laajuuteen. Muutosta sovelletaan 1.3.2022 alkaen.

Jumiskon vesivoimalaitoksen peruskunnostuksesta lisää joustavuutta tuotantoon

Kemijärvellä sijaitsevan Jumiskon vesivoimalaitos on otettu peruskunnostuksen jälkeen jälleen käyttöön. Peruskunnostuksen ansiosta voimalaitoksen säätömahdollisuudet ja energiatehokkuus paranevat, Pohjolan Voima (PVO) kertoo lehdistötiedotteessa.

Vaasan yliopisto järjestää kansainvälisen älykkäiden energiajärjestelmien ja -teknologioiden SEST2021-konferenssin 6.–8.9.2021

Vaasan yliopisto järjestää 6.–8. syyskuuta 2021 kansainvälisen konferenssin älykkäistä energiajärjestelmistä ja -teknologioista. Kolmipäiväinen SEST2021 järjestetään koronapandemian vuoksi etäkonferenssina. Konferenssi on tarkoitettu akateemisille tutkijoille ja energia-alan ammattilaisille.

Terrafamen akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt

Terrafamen uuden akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt. Terrafame teki päätöksen akkukemikaalitehtaan 240 miljoonan euron investoinnista vuonna 2018. Akkukemikaalitehdas on valmistuessaan kapasiteetiltaan yksi maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista.

VR ottaa käyttöön koneälyisen apukuskin

VR on ottanut kevään aikana sekä matkustaja- että tavaraliikenteen junissa käyttöön veturinkuljettajaa avustavan, koneälyä hyödyntävän DAS-järjestelmän. DAS auttaa optimoimaan junan ajoa niin, että energiatehokkuus lisääntyy, täsmällisyys paranee ja samalla matkustusmukavuus kasvaa.

1.6.2021 | Kumppaniartikkeli

S/Y Christopher -jahdin peräsimien tiivisteiden vaihto – kuinka jahti päätyi Suomeen?

Viisi vuotta sitten S/Y Christopher -jahti oli Mallorcalla kunnostuksessa ja Baltic Yachts auttoi heitä siellä monissa kunnostukseen liittyvissä asioissa. Samalla Baltic Yachts loi hyvät suhteet kapteeni Mark O’Reillyyn.