https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Älyrenkailla varustetut robottiautot tekevät tuloaan

Tulevaisuudessa autonomisten autojen renkaissa korostuvat perinteisten rengasominaisuuksien, kuten märkäpidon, lisäksi älykkäät ominaisuudet. Renkaiden sensoriteknologian avulla saadaan aiempaa enemmän tietoa olosuhteista ja niiden muutoksista.

nokia_renkaat

– Etenkin premium-luokan renkaissa nähdään muutaman vuoden sisällä nykyistä enemmän kuljettajaa avustavia ratkaisuja. On todennäköistä, että sitä mukaa kun älyrenkaat ja autonominen ajaminen yleistyvät, myös liikenneonnettomuudet vähenevät, toteaa Nokian Renkaiden Head of Digital Technology Mika Penttilä.

Renkaiden sensoriteknologia tarjoaa ainutlaatuista mittausdataa

Renkaisiin kytkettävillä sensoreilla voidaan kerätä tietoa esimerkiksi renkaiden paineesta, lämpötilasta ja kulumisesta. Tieto hyödyttää myös henkilöauton kuljettajaa, mutta autonomisille autoille se on perusmahdollistaja.

– Renkaiden sensoreilla saadaan olosuhteista sellaista tietoa, jota ei perinteisesti ole ollut saatavilla. Kun autossa ei ole ihmistä tekemässä havaintoja, täytyy kaiken perustua mittauksiin, Penttilä kertoo.

Paineen, lämpötilan ja kulumisen mittaamisen lisäksi ensimmäisenä tulee yleistymään auton kuorman mittaaminen. Varsinkin itsestään ajaville kulkuvälineille se on tärkeä tieto, sillä siten voidaan ilman ihmissilmää varmistaa, ettei esimerkiksi robottibussissa ole liikaa matkustajia eikä se lähde liikkeelle ylikuormattuna.

Turvallisuustekijöiden lisäksi älykkäisiin renkaisiin liittyy myös ympäristönäkökulma. Kun ajoneuvo tietää, mikä on ideaalinen rengaspaine kuhunkin tilanteeseen, ei polttoainetta kulu turhaan.

– Renkaiden kunnosta saatava data taas mahdollistaa myös renkaiden elinkaaren optimoinnin, Penttilä lisää.

Robottibussien pilotteja kotimaassa ja kansainvälisesti

Esimakua älyrenkaista ja autonomisista autoista on saatu jo jonkin aikaa. Nokian Raskaat Renkaat aloitti myynnin ja toimitukset älyrenkaille viime syksynä. Kyseessä on Intuitu-konsepti, jonka ensimmäisessä vaiheessa maatalous- ja urakointirenkaat yhdistyvät mobiilisovellukseen.

Autonomisesta ajamisesta taas on kerätty kokemuksia GACHA-robottibussipilotissa. Suomalaisen Sensible 4:n rakentama ja automatisoima ja japanilaisen Mujin suunnittelema GACHA-robottibussi pilotoi viime kesänä Pasilassa yhteensä 300 ajotunnin ajan ja sen kyydissä kulki 190 matkustajaa.

–Vaikeasta maailmantilanteesta huolimatta asiakkaat pääsivät Pasilassa nauttimaan GACHAn kyydistä, ja kyydin tasaisuus sai kiitosta. Tällä hetkellä suunnitteilla on uusia pilotteja muun muassa Arabiemiraatteihin ja Japaniin, kertoo Sensible 4 -yrityksen toimitusjohtaja Harri Santamala.

Pasilan pilotin ajan GACHAn alla rullasivat Nokian Renkaiden Hakka-kesärenkaat, jotka ovat osaltaan olleet varmistamassa, että GACHAn kyyti on ollut miellyttävän tasaista ja ennen kaikkea turvallista. Nokian Hakka Blue 2 SUV -kesärenkaiden märkäpito-ominaisuudet ovat taanneet sen, että kovemmatkaan kesäsateet eivät ole haitanneet GACHAn menoa.

– Robottiauton ohjelmisto on ohjelmoitu toimimaan tietynlaisissa olosuhteissa ja tiettyyn kitkatasoon perustuen. Määritellyn minimikitkan täytyy toteutua kaikissa olosuhteissa, Santamala painottaa.

Liikenteen älykkyys ei siis enää ole vain hurja tulevaisuudenvisio, vaan konkretia lisääntyy koko ajan. Sensible 4 kehittää ja testaa ohjelmistoaan jatkuvasti kohti laajamittaista käyttöä. Tällä hetkellä on esimerkiksi meneillään vuoden mittainen itseajava pilotti, joka palvelee asiakkaita Oslon alueella, Norjassa. Santamala uskoo, että vuoteen 2035 mennessä autonomiset autot ovat jo valtavirtaa.

Uusimmat artikkelit

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

12.12.2024 | Alan Uutiset

Suomeen sijoitetaan uusi yhteiseurooppalainen supertietokone ja EU:n tekoälytehdas

EuroHPC tekee merkittäviä investointeja – Suomi mukana uuden sukupolven supertietokoneiden ja tekoälytehtaiden kehityksessä.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

26.11.2024 | Tutkimus ja koulutus

Vaasan yliopiston johtama uusi konsortio tutkii vety-argon-kierron mahdollisuuksia

Hydrogen-Argon Power Cycle (iHAPC) tutkimus pilotoi vety-argon-kierron käyttöä energiantuotannossa. Tavoitteena on osoittaa, että teknologia on täysin päästötön sekä myös hyötysuhteeltaan ainutlaatuinen.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.