Etäosoittimella ongelman ytimeen

Suomalaisyritys Delta Cygni Labs Oy:n kehittämä Pointr -etätukisovellus syntyi alun perin ratkaisuksi kansainvälisen avaruusaseman ongelmaan. Maan ja astronauttien välistä kommunikointia piti parantaa, mutta kätevä kommunikointiväline puuttui, jolla voisi maasta käsin sujuvasti ja selkeästi ohjeistaa avaruudessa työskenteleviä kollegoita erilaisten ongelmien ratkaisemisessa.

POINtr

Suomalaisyritys Delta Cygni Labs Oy:n kehittämä Pointr -etätukisovellus syntyi alun perin ratkaisuksi kansainvälisen avaruusaseman ongelmaan. Maan ja astronauttien välistä kommunikointia piti parantaa, mutta kätevä kommunikointiväline puuttui, jolla voisi maasta käsin sujuvasti ja selkeästi ohjeistaa avaruudessa työskenteleviä kollegoita erilaisten ongelmien ratkaisemisessa.

VTT:n spin-off yritys Delta Cygni Labs esitteli Pohjoinen Teollisuus 2016 -tapahtumassa uutta laitettaan, joka auttaa teollisuutta kaikessa teknisessä kommunikoinnissa.

– Erityisesti huollon ja teknisen tuen käyttöön suunniteltu sovellus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden auttaa asiakkaita tai omaa kenttähenkilöstöä etäosoittimella tarvitsematta lähteä paikanpäälle ohjeita antamaan tai korjaustoimenpiteitä itse toteuttamaan, kertoo Harri Hykkö, Delta Cygni Labsin Business Development and Sales -yksiköstä.

Huoltotöiden avuksi yksityisille ja yrityksille

Etäosoitin välittää kuvaa verkon kautta esimerkiksi puhelimen tai tietokoneen sovellukseen ja päinvastoin. Kuvatun laitteen yksityiskohtia voi sovelluksen avulla osoittaa myös merkkien ja värien avulla. Esimerkiksi vihreällä ympyrällä voi ohjata laitteen tai koneen käyttäjää kääntämään oikeaa katkaisijaa.

– Suomalaisen teollisuuden kärki on ottanut sovelluksen hyvin vastaan. Kun käytetään kunnollisia kommunikointityökaluja, säästetään aikaa ja resursseja ja voidaan palvella asiakasta nopeammin ja luotettavasti, Hykkö muotoilee.

Etäosoitin kiinnostaa tällä hetkellä esimerkiksi suomalaista paperiteollisuutta ja koneteollisuutta sekä lääketieteellisten laitteiden valmistajia.

– Yhtiön referensseistä löytyvät jo muun muassa KONE, Valmet ja Valtra. Nyt laajennamme parhaillaan asiakaskuntaamme myös energiateollisuuden puolelle.

Android- ja iOS-laitteisiin voi ladata sovelluskaupasta saatavan ”Pointr Easy Remote Support”-sovelluksen, tietokoneisiin sovelluksen saa puolestaan yrityksen verkkosivuilta ( www.pointr.it ).

Huoltotöiden avuksi tarkoitettu sovellus on maksuton yksityisessä käytössä. Käyttäjä voi näyttää ongelmakohteesta elävää videokuvaa asiantuntijalle, joka voi opastaa tarkasti kuvan päälle erilaisia symboleita käyttäen ja samalla suullisesti ohjaten.

– Suomessa on paljon raskaan teollisuuden yrityksiä, jotka toimivat globaalisti. Yrityksissä taistellaan markkinoiden luomien paineiden alla tuotannon ja asiakaskunnan ollessa hajautettuna useille mantereille. Liiketoiminta on lisäksi muuttunut pelkästä laitevalmistuksesta palveluliiketoiminnaksi. Tämä näkyy hyvin esimerkiksi kaivosteollisuuden laitteita valmistavien yritysten liikevaihdossa, josta noin puolet tulee after sales-palveluista. Pointr on ainutlaatuinen mahdollisuus lisätä asiakastyytyväisyyttä ja varmistaa, että laitetoimitukset saadaan hoidettu ajallaan.

www.deltacygnilabs.com

Uusimmat artikkelit

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

11.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

Digitaalisen palvelutuotannon DI-ohjelma

Hae Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) DI-ohjelmaan 23.1.2019 mennessä! Digitaalinen palvelutuotanto -ohjelmassa opit, miten digitalisaatiota voidaan järkevästi ja tehokkaasti hyödyntää uusien palveluiden kehttämisessä teollisuuden ja sote-alan toimintaympäristöissä.

Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa – avuksi pääteiden sähköistäminen?

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus.

Tekoäly tunnistaa Kehä 1:n ruuhkaputken tukoksia

Liikennevirasto ja Tieto ovat jo keväästä lähtien kokeilleet tekoälyn ja nousevan uuden LiDAR -mittausteknologian käyttöä liikennevirtojen analysoinnissa. Tulosten perusteella tekoäly kohentaa liikenneturvaa ilman merkittäviä lisäkustannuksia.

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.