https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Fortum tuo älykkään lämmityksen ohjauksen lähes kaikkiin Espoon Asuntojen koteihin

Fortum SmartLiving -palvelu asennetaan tämän syksyn aikana lähes kaikkiin Espoon Asuntojen omistamiin asuntoihin. Hanke on kokoluokaltaan Pohjoismaiden suurin.

greenenergy

Fortum SmartLiving -palvelu perustuu osin Leanheatin kehittämään teknologiaan, jossa tekoäly ohjaa automaattisesti kiinteistön lämmitystä asuntojen todellisen sisälämpötilan ja sääennusteen perusteella. Fortum on pilotoinut älykästä lämmityksensäätöjärjestelmää ja lämpöenergian kysyntäjoustoa Espoon Asuntojen kiinteistöissä vuodesta 2015 alkaen. Yhtiön mukaan kokemukset ovat olleet positiivisia.

- SmartLiving-palvelun avulla on parannettu asumismukavuutta, pienennetty lämmityskustannuksia ja tehostettu lämmöntuotantoa. Lämmönkulutus on pienentynyt pilottikiinteistöissä jopa 10 prosenttia, yhtiö kertoo lehdistötiedotteessa.

- Päätös Fortum SmartLiving -palvelun laajentamisesta lähes kaikkiin asuntoihimme on meille luonteva tapa jatkaa aloittamiamme ilmastotoimia. Toteutamme samalla Espoon kaupungin ilmasto-ohjelmaa ja toimimme kaupungin strategian mukaisesti ilmastonmuutoksen torjunnan edelläkävijänä, sanoo Espoon Asuntojen toimitusjohtaja Jaakko Kammonen.

Kohti hiilineutraalia kaukolämpöä

Espoossa kaukolämmöstä huolehtiva Fortum ja Espoon kaupunki ovat tehneet yhteisen kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen, jossa osapuolet sitoutuvat yhdessä kehittämään Espoon kaukolämmöstä hiilineutraalin vuoteen 2020-luvun loppuun mennessä.

Tavoite hiilineutraalista kaukolämmöstä vaatii kehittämistä ja investointeja uusiin ratkaisuihin, jotka hyödyntävät hukkalämpövirtoja, bio- ja kierrätyspolttoaineita, geotermistä energiaa sekä kiinteistöjen älykästä lämmityksenohjausta. Kaikkien näiden ratkaisujen mahdollistajana toimii avoin ja kattava kaukolämpöverkko.

Fortum SmartLiving on esimerkki digitaalisista ratkaisuista, joilla kaukolämmön käyttäjät voivat säästää energiaa asumismukavuudesta tinkimättä. Ympäristönäkökulma on tärkeä myös Espoon Asunnoille.

Nina Garlo-Melkas

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.