https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Hybridijärjestelmä tuo energiatehokkuutta hydrauliikan sovelluksiin

Digitaalihydrauliikan avulla voidaan parantaa suuria tehoja vaativien työkoneiden energiatehokkuutta. Diplomi-insinööri Mikko Heikkilä tutki tuoreessa väitöskirjassaan puomin ohjaamista digitaalihydraulisella tehonhallintajärjestelmällä. Häviötä syntyi jopa puolet normaalia vähemmän. 

Hydraulisia toimilaitteita käytetään monissa liikkuvissa työkoneissa, kuten kaivinkoneissa, pyöräkuormaajissa ja metsäkoneissa, koska suuria voimia ja tehoja voidaan hydrauliikan keinoin reitittää verrattain pienikokoisilla komponenteilla. Perinteiset ratkaisut hydrauliikassa johtavat kuitenkin usein myös suuriin energiahäviöihin. Häviöt puolestaan nostavat tarpeettomasti koneiden polttoaineenkulutusta ja kasvattavat päästöjä. Uusista tekniikoista digitaalihydrauliikka on osoittautunut lupaavaksi vaihtoehdoksi energiatehokkaampien koneiden suunnittelussa.

– Digitaalihydrauliikan perusajatuksena on yhdistää rinnan useampia kaksiarvoisia komponentteja, joiden vapaa ohjelmoitavuus mahdollistaa entistä monipuolisemmat ominaisuudet hydraulijärjestelmälle, aiheesta 17.6 Tampereen teknillisessä yliopistossa väitellyt Mikko Heikkilä kertoo.

– Perinteisissä aksiaalimäntäpumpuissa tilavuusvirtaa säädetään mäntien iskupituutta muuttamalla, jolloin ongelmana on huono hyötysuhde. Digitaalisessa pumpussa sen sijaan käytetään vain tarvittavaa määrää mäntiä aktiivisesti muiden ollessa tyhjäkäynnillä. Digitaalisella venttiilien ohjauksella on siten mahdollista saavuttaa parempi hyötysuhde koko pumpun käyttöalueella.

Samaan tekniikkaan perustuu myös useaa painelähtöä ohjaava digitaalihydraulinen tehonhallintajärjestelmä, joka toimii pumpun lisäksi myös moottorina ja hydraulis-mekaanisena muuntimena.

– Monipuolisuutensa vuoksi tehonhallintajärjestelmä soveltuu usean toimilaitteen syöttöpaineen säätöön tai toimilaitteiden suoraan ohjaamiseen. Lisäksi järjestelmän hybridisointi onnistuu kytkemällä paineakku yhteen tehonhallintajärjestelmän lähdöistä, Heikkilä sanoo.

Heikkilän tutkimuksen mukaan energiatehokas hybridijärjestelmä voidaan toteuttaa digitaalihydraulisella tehonhallintajärjestelmällä. Toimilaitteen suora pumppuohjaus minimoi hydraulisen tehonsiirron häviöt ja mahdollistaa energian talteenoton järjestelmään liitettyyn paineakkuun kuormaa laskettaessa. Paineakkua on mahdollista käyttää myös teholähteenä. Akun energialla voidaan kattaa toimilaitteen vaatima maksimiteho, jolloin akselia pyörittävän moottorin tehontarve pienenee. Tutkimuksessa käytetyn järjestelmän kokonaishäviöt olivat noin 50 prosenttia pienemmät kuin järjestelmän, jossa toimilaitetta ohjattiin proportionaalisuuntaventtiilillä.

– Digitaalihydraulisen hybridin potentiaalinen energiansäästö on kuitenkin tätäkin suurempi, mutta häviöiden minimoiminen vaatii tehonhallintajärjestelmän rakenteellista optimointia.

Väitöskirjaan voi tutustua verkossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-3763-9

Uusimmat artikkelit

Työturvallisuusrikoksesta ja ympäristön törkeästä turmelemisesta ehdollista vankeutta

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi kauhavalaisen yrityksen törkeästä ympäristön turmelemisesta ja työturvallisuusrikoksesta yhteisösakkoon ja rikoshyödyn menettämiseen. Laiminlyönnit paljastuivat työsuojelutarkastuksessa.

17.6.2025 | Alan Uutiset

NRC Group kunnossapitäjäksi Riihimäki–Kokkola-rataosuudelle

NRC Group on valittu Riihimäen ja Kokkolan välisen rautatien radan ja turvalaitteiden kunnossapitäjäksi vuosille 2026–2030.

HSY uusi laitos jalostaa biojätteen lannoitteeksi pelloille

Biojätteen käsittelyssä siirrytään tehokkaampaan tapaan hyödyntää pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kerättyä biojätettä.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.