Hyundai-konserni käynnisti virtuaalitodellisuutta (VR) hyödyntävän suunnitteluarviointijärjestelmän

Autonvalmistajat Hyundai Motor Corporation ja Kia Motors Corporation ovat käynnistäneet uuden virtuaalitodellisuutta (VR) hyödyntävän suunnitteluarviointijärjestelmän. Namyangin tutkimus- ja kehityskeskuksessa Etelä-Koreassa käyttöön otettu  järjestelmä tehostaa ajoneuvojen kehitysprosessia VR-teknologian avulla.

hyndai

Uusi järjestelmä käyttää useita kehittämissovelluksia, joilla suunnittelutiimit ja insinöörit voivat suorittaa suunnittelun laadun arviointia ja kehittämistyön varmistusprosesseja.

Teknologiahanke on osa maaliskuussa julkistettua 12,8 miljoonan Yhdysvaltain dollarin suuruista investointia Namyangin tutkimus- ja kehittämiskeskukseen. Virtuaalijärjestelmän täysimittainen käyttöönotto tutkimus- ja kehitystoiminnassa sekä esituotannossa merkitsee konsernin arvion mukaan 20 prosentin vähennystä ajoneuvojen kehittämiseen kuluvaan aikaan ja 15  prosentin leikkausta vuosittaisiin kehityskuluihin.     

- Virtuaalinen kehitysprosessi on tarpeellinen askel kohti nopeaa reagointia ja toimintaa, jolla vastaamme ketterästi asiakkaidemme tarpeisiin ja autoalan rakennemuutokseen, sanoo Hyundai Motor Groupin tutkimus- ja kehitysosaston johtaja Albert Biermann.

- Vahvojen virtuaaliprosessien avulla vahvistamme laatuamme ja kannattavuuttamme, mikä merkitsee myös kasvavia investointeja tutkimukseen ja kehitykseen kilpailukykymme varmistamiseksi tulevaisuuden liikkumisbisneksessä.

Kustannussäästöjen lisäksi uusien virtuaaliteknologioiden odotetaan lisäävän tuottavuutta ja luovan jatkuvasti kasvavan panostuksen Hyundai-konsernin tutkimus- ja kehitystoimintaan.

20 yhtäaikaista käyttäjää

VR-lasien käyttö mahdollistaa merkkien ajoneuvosuunnittelijoille ja insinööreille virtuaaliset kehityssimulaatiot, joissa 36 liikettä seuraavaa tunnistinta seuraa käyttäjien sijaintia sekä liikkeitä. Tämän ansiosta kaikki käyttäjät voivat osallistua prosessiin tarkasti ja reaaliaikaisesti. Uusi VR-suunnitteluarviointijärjestelmä pystyy käsittelemään jopa 20 käyttäjää yhtäaikaisesti, mikä mahdollistaa aiempaa paremman tiimien välisen yhteistyön.

Uusi huipputekniikkaa oleva laitteisto sallii kummankin automerkin suunnittelijoiden arvioida tehokkaasti useita suunnittelukonsepteja entistä aikaisemmassa kehitysprosessin vaiheessa sekä työskennellä tavoilla, jotka olivat aiemmin mahdottomia. Järjestelmä simuloi ajoneuvon sisä- ja ulkopuolen osia, valoja, värejä ja materiaaleja ja jopa kokonaisia virtuaalisia ympäristöjä.

Hyundai käytti uutta järjestelmää ensimmäistä kertaa suunnitellessaan North American Commercial Vehicle -autonäyttelyssä lokakuussa esiteltyä HDC-6 NEPTUNE Concept Class 8 -kuorma-autoa.

Tämän lisäksi suunnitteilla on uuden VR-järjestelmän etäkäyttömahdollisuus, mikä tarjoaa mahdollisuuden reaaliaikaiseen virtuaaliteknologiaa käyttävään yhteistyöhön merkkien suunnittelukeskusten välillä Euroopassa, Amerikassa, Kiinassa ja Intiassa. Työtä tehostetaan jatkossa myös AR:n eli laajennetun todellisuuden ja muiden uusien teknologioiden käyttöönotolla.

Suunnittelun laadunvarmennus VR:llä

Hyundai ja Kia aloittivat uuden VR:ää käyttävän suunnittelun laadunvarmennusjärjestelmän käytön maaliskuussa. Työssä hyödynnettiin ajoneuvokehityksen kaikista vaiheista kerättyä kolmiulotteista CAD-dataa, jota käytettiin suunnittelun laadun arvioimiseksi virtuaalisissa ympäristöissä. Uusi varmennusjärjestelmä kykenee sadan prosentin tarkkuuteen; aiemmat digitaaliset arviointimenetelmät pystyivät vain kaksiulotteiseen analyysiin eivätkä mahdollistaneet yksityiskohtaisia suorituskykyarviointeja.

VR-varmennusprosessit tarjoavat lisäksi mahtavat mahdollisuudet turvallisuusteknologioiden kehittämiseen, sillä ajoneuvoja voidaan testata virtuaalisesti erittäin monipuolisesti simuloiduissa tilanteissa ja ympäristöissä. Tällaisia ovat esimerkiksi maantiet ja taajamatiet, mäet, tunnelit sekä olosuhteet, joissa valaistus on huono.

VR-teknologiaa käyttämällä konsernin kehitystiimit pystyvät myös simuloimaan yksittäisten komponenttien, kuten ovien, konepellin, takaluukun ja tuulilasinpyyhinten toimintaa. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa ajoneuvojen ergonomian ja ilmanvastuksen testaamisen entistä tehokkaammin.

VR-teknologian käyttöönottoa suunnitellaan myös ajoneuvojen tuotantoon ja kokoonpanolinjoille, jotta voidaan luoda ergonomisempia, tehokkaampia ja turvallisempia työympäristöjä.

Edullinen sekä tehokas tutkimus- ja kehitysprosessi

Hyundai-konserni kertoo aikovansa laajentaa virtuaalisen kehitystyön prosesseja tuotesuunnittelun lisäksi valmistukseen. Virtuaalimallit muodostetaan ensin perustuen tutkimus- ja kehitysjärjestelmän antamaan dataan, jolla analysoidaan kysyntää markkinoilla. Seuraavaksi luodaan tarkka ja tasapainoinen toteutus, joka perustuu asiakkaiden vaatimuksiin.

- Aiemmin laadunvarmennusprosessit alkoivat testiajoneuvojen valmistamisella, mutta nyt tämä prosessin osa voidaan hoitaa virtuaalisesti tuotannon valmisteluvaiheessa. Laadun varmistaminen hyödyntämällä jo suunnittelun alkuvaiheessa virtuaalisia malleja ja tekniikoita parantaa myös tuotantoautojen laadunvalvontaa, kerrotaan lehdistötiedotteessa.

- Virtuaalitodellisuuden käyttö on keskeistä myös kehitettäessä tulevaisuuden liikkuvuusratkaisuja, kuten korkean tason autonomista ajamista. Virtuaaliset varmennusprosessit nopeuttavat tuntuvasti kehitys- ja käyttöönottovaiheita, minkä ansiosta niitä käyttävä yhtiö voi reagoida ripeämmin nopeisiin toimintaympäristön muutoksiin.

Uusimmat artikkelit

Väylä ja VR FleetCare testaavat uutta teknologiaa liikennehäiriöiden vähentämiseksi

Junaliikenteen sujuvuuden kannalta vaihteet ovat keskeisessä roolissa.Vaihteiden kunnonvalvonnan tehostamiseksi VR FleetCare ja Väylävirasto ovat yhteistyössä aloittaneet pilottihankkeen, jossa dataa keräämällä ja analysoimalla pyritään saamaan reaaliaikaista tietoa vaihteen kunnosta.

20.1.2020 | Alan Uutiset

Energiateollisuus: Kaukolämmön päästöt vähentyneet kaksitoista prosenttia 2019

Kaukolämmön tuotannossa on pystytty tuntuviin päästövähennyksiin ilman, että kuluttajien kustannukset olisivat nousseet samassa suhteessa, ilmenee Energiateollisuus ry:n julkaisemista kaukolämmön vuositilastoista. Vuoden 2019 aikana ilmastopäästöt vähenivät 12 prosenttia.

Metso harkitsee varastotoimintojensa keskittämistä Euroopassa

Osana maailmanlaajuisen jakelu- ja logistiikkaverkostonsa kehittämishanketta Metso harkitsee varastotoimintojensa keskittämistä Euroopassa ja aloittaa tähän liittyvät yhteistyöneuvottelut Euroopassa.

Turvallisuudesta tinkiminen ei saa tuoda kilpailuetua kuljetuksissa

Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkö Outi Nietola korosti kuljetusten turvallisuuden ja vastuullisuuden merkitystä toimialalle järjestetyssä Skal ry:n Reilu kuljetus 2020 -seminaarissa.

Fortum jatkaa käyttö- ja kunnossapitoyhteistyötään Caverion-omisteisen Maintpartnerin kanssa Uudellamaalla

Fortum jatkaa Uudenmaan voima- ja lämpölaitoksia sekä verkkoja koskevaa käyttö- ja kunnossapitokumppanuuttaan Maintpartnerin kanssa neljällä vuodella. Maintpartner on hoitanut palvelua vuodesta 2016. Sopimuksen arvoa ei julkisteta.

14.1.2020 | Tutkimus ja koulutus

SSAB mukana Alustatalous metallinjalostuksessa -tutkimushankkeessa

Kaksivuotinen Alustatalous metallinjalostuksessa (AMET) tutkimushanke kokoaa yhteen kaksi yliopistoa, viisi pk-yritystä ja kaksi teollista partneria, joista SSAB Europe on toinen. Hankkeen tavoitteena on metallurgisten valmistusprosessien ja metallituotteiden toimitusketjujen tehostaminen. 

16.12.2019 | Kumppaniartikkeli

Insta opettaa prosessit tuottavammiksi

Oikein käytetty data on teollisuudessa rahan arvoinen voimavara. Oppivat koneet tehostavat teollisia prosesseja, jolloin energiaa ja raaka-aineita säästyy, päästöt pienenevät ja yrityksen tuottavuus kohentuu. Opetusdata muuttuu prosessiteollisuudessa sen viimeisen viivan alla näkyväksi tulokseksi.