Hyundai-konserni käynnisti virtuaalitodellisuutta (VR) hyödyntävän suunnitteluarviointijärjestelmän

Autonvalmistajat Hyundai Motor Corporation ja Kia Motors Corporation ovat käynnistäneet uuden virtuaalitodellisuutta (VR) hyödyntävän suunnitteluarviointijärjestelmän. Namyangin tutkimus- ja kehityskeskuksessa Etelä-Koreassa käyttöön otettu  järjestelmä tehostaa ajoneuvojen kehitysprosessia VR-teknologian avulla.

hyndai

Uusi järjestelmä käyttää useita kehittämissovelluksia, joilla suunnittelutiimit ja insinöörit voivat suorittaa suunnittelun laadun arviointia ja kehittämistyön varmistusprosesseja.

Teknologiahanke on osa maaliskuussa julkistettua 12,8 miljoonan Yhdysvaltain dollarin suuruista investointia Namyangin tutkimus- ja kehittämiskeskukseen. Virtuaalijärjestelmän täysimittainen käyttöönotto tutkimus- ja kehitystoiminnassa sekä esituotannossa merkitsee konsernin arvion mukaan 20 prosentin vähennystä ajoneuvojen kehittämiseen kuluvaan aikaan ja 15  prosentin leikkausta vuosittaisiin kehityskuluihin.     

- Virtuaalinen kehitysprosessi on tarpeellinen askel kohti nopeaa reagointia ja toimintaa, jolla vastaamme ketterästi asiakkaidemme tarpeisiin ja autoalan rakennemuutokseen, sanoo Hyundai Motor Groupin tutkimus- ja kehitysosaston johtaja Albert Biermann.

- Vahvojen virtuaaliprosessien avulla vahvistamme laatuamme ja kannattavuuttamme, mikä merkitsee myös kasvavia investointeja tutkimukseen ja kehitykseen kilpailukykymme varmistamiseksi tulevaisuuden liikkumisbisneksessä.

Kustannussäästöjen lisäksi uusien virtuaaliteknologioiden odotetaan lisäävän tuottavuutta ja luovan jatkuvasti kasvavan panostuksen Hyundai-konsernin tutkimus- ja kehitystoimintaan.

20 yhtäaikaista käyttäjää

VR-lasien käyttö mahdollistaa merkkien ajoneuvosuunnittelijoille ja insinööreille virtuaaliset kehityssimulaatiot, joissa 36 liikettä seuraavaa tunnistinta seuraa käyttäjien sijaintia sekä liikkeitä. Tämän ansiosta kaikki käyttäjät voivat osallistua prosessiin tarkasti ja reaaliaikaisesti. Uusi VR-suunnitteluarviointijärjestelmä pystyy käsittelemään jopa 20 käyttäjää yhtäaikaisesti, mikä mahdollistaa aiempaa paremman tiimien välisen yhteistyön.

Uusi huipputekniikkaa oleva laitteisto sallii kummankin automerkin suunnittelijoiden arvioida tehokkaasti useita suunnittelukonsepteja entistä aikaisemmassa kehitysprosessin vaiheessa sekä työskennellä tavoilla, jotka olivat aiemmin mahdottomia. Järjestelmä simuloi ajoneuvon sisä- ja ulkopuolen osia, valoja, värejä ja materiaaleja ja jopa kokonaisia virtuaalisia ympäristöjä.

Hyundai käytti uutta järjestelmää ensimmäistä kertaa suunnitellessaan North American Commercial Vehicle -autonäyttelyssä lokakuussa esiteltyä HDC-6 NEPTUNE Concept Class 8 -kuorma-autoa.

Tämän lisäksi suunnitteilla on uuden VR-järjestelmän etäkäyttömahdollisuus, mikä tarjoaa mahdollisuuden reaaliaikaiseen virtuaaliteknologiaa käyttävään yhteistyöhön merkkien suunnittelukeskusten välillä Euroopassa, Amerikassa, Kiinassa ja Intiassa. Työtä tehostetaan jatkossa myös AR:n eli laajennetun todellisuuden ja muiden uusien teknologioiden käyttöönotolla.

Suunnittelun laadunvarmennus VR:llä

Hyundai ja Kia aloittivat uuden VR:ää käyttävän suunnittelun laadunvarmennusjärjestelmän käytön maaliskuussa. Työssä hyödynnettiin ajoneuvokehityksen kaikista vaiheista kerättyä kolmiulotteista CAD-dataa, jota käytettiin suunnittelun laadun arvioimiseksi virtuaalisissa ympäristöissä. Uusi varmennusjärjestelmä kykenee sadan prosentin tarkkuuteen; aiemmat digitaaliset arviointimenetelmät pystyivät vain kaksiulotteiseen analyysiin eivätkä mahdollistaneet yksityiskohtaisia suorituskykyarviointeja.

VR-varmennusprosessit tarjoavat lisäksi mahtavat mahdollisuudet turvallisuusteknologioiden kehittämiseen, sillä ajoneuvoja voidaan testata virtuaalisesti erittäin monipuolisesti simuloiduissa tilanteissa ja ympäristöissä. Tällaisia ovat esimerkiksi maantiet ja taajamatiet, mäet, tunnelit sekä olosuhteet, joissa valaistus on huono.

VR-teknologiaa käyttämällä konsernin kehitystiimit pystyvät myös simuloimaan yksittäisten komponenttien, kuten ovien, konepellin, takaluukun ja tuulilasinpyyhinten toimintaa. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa ajoneuvojen ergonomian ja ilmanvastuksen testaamisen entistä tehokkaammin.

VR-teknologian käyttöönottoa suunnitellaan myös ajoneuvojen tuotantoon ja kokoonpanolinjoille, jotta voidaan luoda ergonomisempia, tehokkaampia ja turvallisempia työympäristöjä.

Edullinen sekä tehokas tutkimus- ja kehitysprosessi

Hyundai-konserni kertoo aikovansa laajentaa virtuaalisen kehitystyön prosesseja tuotesuunnittelun lisäksi valmistukseen. Virtuaalimallit muodostetaan ensin perustuen tutkimus- ja kehitysjärjestelmän antamaan dataan, jolla analysoidaan kysyntää markkinoilla. Seuraavaksi luodaan tarkka ja tasapainoinen toteutus, joka perustuu asiakkaiden vaatimuksiin.

- Aiemmin laadunvarmennusprosessit alkoivat testiajoneuvojen valmistamisella, mutta nyt tämä prosessin osa voidaan hoitaa virtuaalisesti tuotannon valmisteluvaiheessa. Laadun varmistaminen hyödyntämällä jo suunnittelun alkuvaiheessa virtuaalisia malleja ja tekniikoita parantaa myös tuotantoautojen laadunvalvontaa, kerrotaan lehdistötiedotteessa.

- Virtuaalitodellisuuden käyttö on keskeistä myös kehitettäessä tulevaisuuden liikkuvuusratkaisuja, kuten korkean tason autonomista ajamista. Virtuaaliset varmennusprosessit nopeuttavat tuntuvasti kehitys- ja käyttöönottovaiheita, minkä ansiosta niitä käyttävä yhtiö voi reagoida ripeämmin nopeisiin toimintaympäristön muutoksiin.

Uusimmat artikkelit

21.7.2020 | Alan Uutiset

Clean Steel aloittaa yhteistyön kansainvälisen sellujätin kanssa

Clean Steel on tehnyt sopimuksen Uruguaylaisen Montes del Platan sellutehtaan kanssa. Stora Ensolla ja Arauconille kuuluvan yhteisyrityksen tuotantolaitos sijaitsee Lounais-Uruguayssa, Punta Pereirasssa. Lyhytkuitusellua tuottava tehdas aloitti toimintansa vuonna 2014 ja sen vuosittainen tuotantokapasiteetti on 1,4 miljoonaa tonnia.

Saksalaisjätti Schaeffler lanseeraa suomalaisen partneriverkoston avulla kehitetyn kunnonvalvontajärjestelmän

Saksalainen auto- ja teollisuusalan yritys Schaeffler on toteuttanut kunnonvalvontajärjestelmänsä OPTIME:n suomalaisen partneriverkoston avulla. Saksalaisyhtiö on jo aikaisemmin perustanut tuotekehitystiimin Suomeen ja nyt yhteistyöllä luotua tuotetta lanseerataan kaupallisesti.

Pauligilla on Suomen ensimmäisenä elintarvikealan yrityksenä Science Based Targets aloitteen hyväksymät ilmastotavoitteet

Paulig kertoo noudattavansa Suomen ensimmäisenä elintarvikealan yrityksenä Science Based Targets asettamia ilmastotavoitteita. Yhtiön tavoitteena on vähentää 80 prosenttia oman toiminnnan luomista kasvihuonepäästöistä ja 50 prosenttia arvoketjujen päästöistä vuoteen 2030 mennessä. 

EVA: Talouskriisi on suomalaisten suurin uhka

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n julkaisemassa tutkimuksessa kysyttiin, kuinka uhkaavina suomalaiset pitävät maailmalla ja Suomessa tapahtuvia konflikteja ja kriisejä omalle ja läheistensä turvallisuudelle. Eniten pelkoa suomalaisissa herätti uusi laajamittainen talouskriisi (77 prosenttia vastaajista) sekä toiseksi eniten pandemiat ja tartuntataudit (72 prosenttia vastaajista).

Signify tuo markkinoille uusia desinfioivia valaisimia

UV-teknologiaan perustuvaan valaistukseen erikoistunut Signify kertoi kasvattavansa UV-C-valaistuksen tuotantokapasiteettiaan ja laajentavansa UV-C-tuotevalikoimaansa maailman kasvaneen desinfiointitarpeen vuoksi.

Asfalttikoneista saatava data parantaa päällysteen laatua, vähentää päästöjä

Asfalttikoneiden anturien tuottaman tiedon avulla voidaan vaikuttaa päällysteen laatuun ja kestävyyteen.

29.5.2020 | Kumppaniartikkeli

Viafin Service jatkaa yrityskaupan jälkeen kasvu-uralla

Teollisuuden kunnossapitoa tarjoava Viafin Service Oyj on vuoden ajan sulatellut suurta kaasualan käyttö- ja kunnossapitopalveluihin liittyvää yrityskauppaa. Nyt Viafin GASiksi nimetyn yhtiön hankinta on saatettu onnistuneesti päätökseen ja listautunut emoyhtiö voi jatkaa matkaa kohti seuraavaa tavoitetta. Päämääränä on nousta sadan miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäväksi teollisuuden kunnossapitoyhtiöksi vuoden 2022 aikana.