https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Saariston sensoritestiasema kerää tietoa älyväylää varten

Syväväylän varrella oleva sensoriasema tunnistaa liikkeen ja tallentaa tietoja. Se tekee havaintoja meriliikenteestä ja tuottaa väylästä tilannekuvaa. Testiaseman kamerat tallentavat sekä videokuvaa että lämpökamerakuvaa. Lisäksi sensoritestiasema tallentaa tietoja esimerkiksi merivirtojen ja tuulen suunnasta sekä nopeudesta, ilmanpaineesta ja lämpötilasta. Aseman avulla selvitetään, millaisia laitteita tarvitaan älyväylän rakentamiseen ja miten sen välittämiä tilannetietoja voidaan hyödyntää.

sensorteststation

Testiasema asennettiin paikalleen kesällä ja se tallentaa tietoja puolentoista vuoden ajan. Kuva: Brighthouse Intelligence.

- Kerättävän datan avulla saadaan tarkempi kuva siitä, mitä väylällä tapahtuu. Näin älyväylä lisää turvallisuutta. Se ei toki yksinään tee väylästä turvallista, mutta kun väylän liikennetilanteesta on parempi kuva, voidaan kippareita esimerkiksi varoittaa vaaratilanteista, Brighthouse Intelligencen toimitusjohtaja Markku Sahlström kertoo. Yritys tuottaa ratkaisuja etäohjattaviin ja autonomisiin meriliikenteen järjestelmiin.

Tulevaisuudessa on mahdollista, että huviveneilijäkin voisi seurata väylän liikennetilannetta esimerkiksi reaaliaikaisena kuvana verkosta.

Älykkäämmän väylän kehittäminen on osa vuosi sitten alkanutta Sea for Value -ohjelmaa (S4V), jonka ensimmäinen osa, Fairway-projekti, keskittyy tulevaisuuden väyläpalvelujen kehittämiseen ja testaamiseen sekä etäluotsaukseen. Testiasema asennettiin paikalleen kesällä ja se tallentaa tietoja puolentoista vuoden ajan. Asema on kestänyt hyvin talven lumet ja pakkaset. Merivedenvirtausmittari nostettiin ylös, kun meri alkoi jäätyä.

Valmiuksia etäohjattavaan ja itseohjautuvaan meriliikenteeseen

Sensoritestiasemassa itsessään on jonkin verran laskentatehoa. Kerätyt tiedot se lähettää LTE-modeemilla matkapuhelinverkon kautta pilvipalveluun, josta data on kaikkien ohjelmaan osallistujien käytettävissä tutkimus- ja tuotekehitystarpeisiin. Tietojen avulla kehitetään muun muassa hahmontunnistusalgoritmeja sekä tutkitaan merivirtojen ja tuulten vaikutusta.

- Meriteollisuudessa on keskitytty paljon laivoilla olevan tekniikan kehittämiseen, mutta nyt tuomme enemmän älyä väylän varrelle, Markku Sahlström sanoo.

DIMECCin johtamassa Sea for Value -ohjelmassa luodaan valmiuksia etäohjattavaa ja itseohjautuvaa meriliikennettä varten. Siinä keskitytään uudenlaisiin palveluihin ja tietovirtoihin sekä luodaan valmiuksia edistyneiden autonomisten toimintojen ja navigoinnin käyttöön.

Avoin ohjelma

Sea for Value -ohjelman ensimmäisessä projektissa ovat mukana teollisuuskumppaneina Awake.ai, Brighthouse Intelligence, Finnpilot Pilotage, Ericsson, Meyer Turku ja Haltian. Tutkimusta toteuttavat Aalto-yliopisto, Novian ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja Turun yliopisto. Lisäksi mukana ovat Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto, Suomen rajavartiolaitos, ESL Shipping, Neste, Ilmatieteen laitos, Suomen Varustamot ry, Helsingin Satama, Rauman Satama, Turun Satama sekä Business Finland. Fairway-projektia rahoittavat Business Finland ja teollisuuskumppanit.

- Sea for Value on avoin ohjelma ja uudet kumppanit ovat tervetulleita mukaan uusiin projekteihin, ohjelmapäällikkö Seppo Tikkanen DIMECCistä kertoo.

Uusimmat artikkelit

21.6.2022 | Alan Uutiset

ESG näkyy nyt ylimmän johdon agendalla - yli kolmannes eurooppalaisista yrityksistä palkannut kestävän kehityksen johtajan

Vuonna 2021 kansainvälisissä yrityksissä nimitettiin enemmän kestävän kehityksen johtajia kuin viitenä edellisenä vuotena yhteensä, ilmenee PwC:n globaalin strategiakonsultointiin erikoistuneen yksikön Strategy&:n tutkimuksesta.

Digita ja Kymen Vesi ovat solmineet yhteistyön vesihuollon digitalisoinnista

Digita ja Kymen Vesi ovat solmineet yhteistyön vesihuollon digitalisoinnista. Yhteistyö on alkanut vuonna 2018 pilotoinnin merkeissä. Mittarikannan vaihto etäluentaan aloitettiin tämän vuoden alussa. Tähän mennessä etäluettavia mittareita on asennettu jo yli 2000 kappaletta.

15.6.2022 | Tutkimus ja koulutus

Uusilla ruoantuotantoteknologioilla vauhtia Suomen ilmastotavoitteisiin

Suomi pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä. Ruoantuotantojärjestelmän uudistaminen, erityisesti uusien tuotantomenetelmien käyttöönotto edistäisi tavoitteen saavuttamista. Samalla Suomen proteiiniomavaraisuus paranisi, mikä on entistä tärkeämpää nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa, ilmenee VTT:n ja Luken selvityksestä.

Metron turvallisuutta parannetaan – jopa 40 vuotta vanhoja järjestelmiä uudistetaan

Metro on liikennöinyt pääkaupunkiseudulla pian 40 vuoden ajan. Osa metrossa käytetyistä järjestelmistä on alkuperäisiä, ja ne alkavat tulla elinkaarensa päähän. Vanhojen järjestelmien uusimiseksi laadittu hankesuunnitelma oli 14.6. käsittelyssä HKL:n johtokunnassa. Hankkeen käsittely jatkuu syksyllä Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustoissa.

Tulevaisuuden digiratkaisut vauhdittavat ruokaketjun vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä

Uuden HKScanin johtaman kumppanuusverkoston tavoitteena on tuoda ruokaketjun vastuullisuusdata kaikkien ulottuville. Mukana verkostossa ovat HKScanin lisäksi huippuosaajat Biolanilta, Ilmatieteen laitokselta, Luonnonvarakeskuksesta ja Mtech Digital Solutionsilta.

Automatisointi lievittää logistiikan työvoimapulaa

Finn-ID:n toimitusjohtaja Janne Pyrrö ja teknologiajohtaja Kari Hänninen kertovat, että esimerkiksi logistiikka-alalla robottien harteille voidaan ulkoistaa uuvuttavat ja toisteiset tehtävät.

10.5.2022 | Kumppaniartikkeli

Loppuu se kuluminen – kestävillä ratkaisuilla huolettomuutta teollisuuden kunnossapitoon

Panssariteräksestä valmistetut siirtoruuvit, sykloonit, puhaltimet, putkistot ja monet muut teollisuuslaitteet altistuvat jatkuvasti kulumiselle. Halpa tuotanto ja vääränlaiset sovellukset ovat kuluttaneet laitteiden lisäksi panssariteräksen mainetta. Kestävä ratkaisu on kuitenkin olemassa. Ajatus laadusta, ennakoivasta kunnossapidosta ja elinkaariajattelusta jalkautuu teollisuuteen hitaasti mutta varmasti, luottaa Somotec Oy:n toimitusjohtaja Olli Riihiluoma.