https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Saariston sensoritestiasema kerää tietoa älyväylää varten

Syväväylän varrella oleva sensoriasema tunnistaa liikkeen ja tallentaa tietoja. Se tekee havaintoja meriliikenteestä ja tuottaa väylästä tilannekuvaa. Testiaseman kamerat tallentavat sekä videokuvaa että lämpökamerakuvaa. Lisäksi sensoritestiasema tallentaa tietoja esimerkiksi merivirtojen ja tuulen suunnasta sekä nopeudesta, ilmanpaineesta ja lämpötilasta. Aseman avulla selvitetään, millaisia laitteita tarvitaan älyväylän rakentamiseen ja miten sen välittämiä tilannetietoja voidaan hyödyntää.

sensorteststation

Testiasema asennettiin paikalleen kesällä ja se tallentaa tietoja puolentoista vuoden ajan. Kuva: Brighthouse Intelligence.

- Kerättävän datan avulla saadaan tarkempi kuva siitä, mitä väylällä tapahtuu. Näin älyväylä lisää turvallisuutta. Se ei toki yksinään tee väylästä turvallista, mutta kun väylän liikennetilanteesta on parempi kuva, voidaan kippareita esimerkiksi varoittaa vaaratilanteista, Brighthouse Intelligencen toimitusjohtaja Markku Sahlström kertoo. Yritys tuottaa ratkaisuja etäohjattaviin ja autonomisiin meriliikenteen järjestelmiin.

Tulevaisuudessa on mahdollista, että huviveneilijäkin voisi seurata väylän liikennetilannetta esimerkiksi reaaliaikaisena kuvana verkosta.

Älykkäämmän väylän kehittäminen on osa vuosi sitten alkanutta Sea for Value -ohjelmaa (S4V), jonka ensimmäinen osa, Fairway-projekti, keskittyy tulevaisuuden väyläpalvelujen kehittämiseen ja testaamiseen sekä etäluotsaukseen. Testiasema asennettiin paikalleen kesällä ja se tallentaa tietoja puolentoista vuoden ajan. Asema on kestänyt hyvin talven lumet ja pakkaset. Merivedenvirtausmittari nostettiin ylös, kun meri alkoi jäätyä.

Valmiuksia etäohjattavaan ja itseohjautuvaan meriliikenteeseen

Sensoritestiasemassa itsessään on jonkin verran laskentatehoa. Kerätyt tiedot se lähettää LTE-modeemilla matkapuhelinverkon kautta pilvipalveluun, josta data on kaikkien ohjelmaan osallistujien käytettävissä tutkimus- ja tuotekehitystarpeisiin. Tietojen avulla kehitetään muun muassa hahmontunnistusalgoritmeja sekä tutkitaan merivirtojen ja tuulten vaikutusta.

- Meriteollisuudessa on keskitytty paljon laivoilla olevan tekniikan kehittämiseen, mutta nyt tuomme enemmän älyä väylän varrelle, Markku Sahlström sanoo.

DIMECCin johtamassa Sea for Value -ohjelmassa luodaan valmiuksia etäohjattavaa ja itseohjautuvaa meriliikennettä varten. Siinä keskitytään uudenlaisiin palveluihin ja tietovirtoihin sekä luodaan valmiuksia edistyneiden autonomisten toimintojen ja navigoinnin käyttöön.

Avoin ohjelma

Sea for Value -ohjelman ensimmäisessä projektissa ovat mukana teollisuuskumppaneina Awake.ai, Brighthouse Intelligence, Finnpilot Pilotage, Ericsson, Meyer Turku ja Haltian. Tutkimusta toteuttavat Aalto-yliopisto, Novian ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja Turun yliopisto. Lisäksi mukana ovat Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto, Suomen rajavartiolaitos, ESL Shipping, Neste, Ilmatieteen laitos, Suomen Varustamot ry, Helsingin Satama, Rauman Satama, Turun Satama sekä Business Finland. Fairway-projektia rahoittavat Business Finland ja teollisuuskumppanit.

- Sea for Value on avoin ohjelma ja uudet kumppanit ovat tervetulleita mukaan uusiin projekteihin, ohjelmapäällikkö Seppo Tikkanen DIMECCistä kertoo.

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.