https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Saariston sensoritestiasema kerää tietoa älyväylää varten

Syväväylän varrella oleva sensoriasema tunnistaa liikkeen ja tallentaa tietoja. Se tekee havaintoja meriliikenteestä ja tuottaa väylästä tilannekuvaa. Testiaseman kamerat tallentavat sekä videokuvaa että lämpökamerakuvaa. Lisäksi sensoritestiasema tallentaa tietoja esimerkiksi merivirtojen ja tuulen suunnasta sekä nopeudesta, ilmanpaineesta ja lämpötilasta. Aseman avulla selvitetään, millaisia laitteita tarvitaan älyväylän rakentamiseen ja miten sen välittämiä tilannetietoja voidaan hyödyntää.

sensorteststation

Testiasema asennettiin paikalleen kesällä ja se tallentaa tietoja puolentoista vuoden ajan. Kuva: Brighthouse Intelligence.

- Kerättävän datan avulla saadaan tarkempi kuva siitä, mitä väylällä tapahtuu. Näin älyväylä lisää turvallisuutta. Se ei toki yksinään tee väylästä turvallista, mutta kun väylän liikennetilanteesta on parempi kuva, voidaan kippareita esimerkiksi varoittaa vaaratilanteista, Brighthouse Intelligencen toimitusjohtaja Markku Sahlström kertoo. Yritys tuottaa ratkaisuja etäohjattaviin ja autonomisiin meriliikenteen järjestelmiin.

Tulevaisuudessa on mahdollista, että huviveneilijäkin voisi seurata väylän liikennetilannetta esimerkiksi reaaliaikaisena kuvana verkosta.

Älykkäämmän väylän kehittäminen on osa vuosi sitten alkanutta Sea for Value -ohjelmaa (S4V), jonka ensimmäinen osa, Fairway-projekti, keskittyy tulevaisuuden väyläpalvelujen kehittämiseen ja testaamiseen sekä etäluotsaukseen. Testiasema asennettiin paikalleen kesällä ja se tallentaa tietoja puolentoista vuoden ajan. Asema on kestänyt hyvin talven lumet ja pakkaset. Merivedenvirtausmittari nostettiin ylös, kun meri alkoi jäätyä.

Valmiuksia etäohjattavaan ja itseohjautuvaan meriliikenteeseen

Sensoritestiasemassa itsessään on jonkin verran laskentatehoa. Kerätyt tiedot se lähettää LTE-modeemilla matkapuhelinverkon kautta pilvipalveluun, josta data on kaikkien ohjelmaan osallistujien käytettävissä tutkimus- ja tuotekehitystarpeisiin. Tietojen avulla kehitetään muun muassa hahmontunnistusalgoritmeja sekä tutkitaan merivirtojen ja tuulten vaikutusta.

- Meriteollisuudessa on keskitytty paljon laivoilla olevan tekniikan kehittämiseen, mutta nyt tuomme enemmän älyä väylän varrelle, Markku Sahlström sanoo.

DIMECCin johtamassa Sea for Value -ohjelmassa luodaan valmiuksia etäohjattavaa ja itseohjautuvaa meriliikennettä varten. Siinä keskitytään uudenlaisiin palveluihin ja tietovirtoihin sekä luodaan valmiuksia edistyneiden autonomisten toimintojen ja navigoinnin käyttöön.

Avoin ohjelma

Sea for Value -ohjelman ensimmäisessä projektissa ovat mukana teollisuuskumppaneina Awake.ai, Brighthouse Intelligence, Finnpilot Pilotage, Ericsson, Meyer Turku ja Haltian. Tutkimusta toteuttavat Aalto-yliopisto, Novian ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja Turun yliopisto. Lisäksi mukana ovat Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto, Suomen rajavartiolaitos, ESL Shipping, Neste, Ilmatieteen laitos, Suomen Varustamot ry, Helsingin Satama, Rauman Satama, Turun Satama sekä Business Finland. Fairway-projektia rahoittavat Business Finland ja teollisuuskumppanit.

- Sea for Value on avoin ohjelma ja uudet kumppanit ovat tervetulleita mukaan uusiin projekteihin, ohjelmapäällikkö Seppo Tikkanen DIMECCistä kertoo.

Uusimmat artikkelit

Olkiluodon vuosihuollot on tehty - löytyi myös kehitettävää

Olkiluodon vuosihuollot ovat tämän vuoden osalta ohi. Ne päättyivät 24. kesäkuuta kello 22.06, kun Olkiluoto 2 -laitosyksikkö kytkettiin valtakunnan verkkoon.

25.6.2025 | Alan Uutiset

Konwell osti Energytech Finlandin

Konwell tarjoaa teollisuuden höyry- ja energiakaasujärjestelmien palveluita sekä tuote- ja järjestelmäratkaisuja. Energytech Finland on erikoistunut teollisuuden energiajärjestelmien toimituksiin, valvontaan, huoltoon ja asennuksiin.

Työturvallisuusrikoksesta ja ympäristön törkeästä turmelemisesta ehdollista vankeutta

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi kauhavalaisen yrityksen törkeästä ympäristön turmelemisesta ja työturvallisuusrikoksesta yhteisösakkoon ja rikoshyödyn menettämiseen. Laiminlyönnit paljastuivat työsuojelutarkastuksessa.

HSY uusi laitos jalostaa biojätteen lannoitteeksi pelloille

Biojätteen käsittelyssä siirrytään tehokkaampaan tapaan hyödyntää pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kerättyä biojätettä.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.