Suomalainen insinöörityöpalkinto sähköisten voimansiirtojärjestelmien kehittäjätiimille

Suomalainen insinöörityöpalkinto 2018 myönnettiin TkT Kimmo Raumalle, DI Tero Järveläiselle, DI Matti Iskaniukselle, TkT Antti Tarkiaiselle ja TkT Risto Tiaiselle. TEKin ja TFiFin myöntämä 30 000 euron palkinto tuli älykkäiden sähköisten voimansiirtojärjestelmien kehittämisestä ja toteuttamisesta lappeenrantalaisessa Visedo Oy:ssä.

palkinto_tek

Kuvassa vasemmalta DI Matti Iskanius, TkT Risto Tiainen, DI Tero Järveläinen, TkT Kimmo Rauma ja TkT Antti Tarkiainen. Kuva: Jani Kautto

Palkitun ryhmän luomilla monikäyttöisillä tehoelektroniikkakomponenteilla ja ohjelmistoilla sähköistetään pyöräkuormaajia, kuorma-autoja, kivenmurskaimia ja laivoja.

Kun koneen kuormituspiikit hoidetaan sähköllä, paranevat niin laitteen energiatehokkuus kuin käyttöominaisuudetkin. Esimerkiksi sähköistetty kuorma-auto Sisu Polar Hybrid siirtää raskaiden kuorma-autojen teholukemat uudelle tuhatluvulle. Sähkömoottorin ja superkondensaattorien avustuksella kuorma-auton teho hetkellisesti lähes tuplaantuu 1 140 hevosvoimaan.

Sähköistettyjen työkoneiden polttoaineenkulutuksen on todettu putoavan parhaimmillaan puoleen perinteiseen dieselkoneeseen verrattuna. Samalla tuottavuus työtuntia kohden on noussut jopa 40 prosenttia.

Palkittu kehitystyö ja sitä seurannut kaupallinen menestys sai alkunsa Visedo Oy:n perustajan Kimmo Rauman ajatuksista. Rauma kokosi tutuista tekniikan alan osaajista tiimin, jonka työllä Visedo nousi nopeasti maailman johtavaksi työkoneiden sähköisten voimalinjojen toimittajaksi.

Cleantechille on ollut työkoneissa ja -ajoneuvoissa kysyntää: vuonna 2009 perustetun yrityksen liikevaihto on lähes kaksinkertaistunut vuosittain, viime vuonna se nousi liki 10 miljoonaan euroon. Liikevaihdosta 90 prosenttia tulee viennistä. Markkinat ovat pääosin Keski-Euroopassa ja Aasiassa.

Yrityksen liikeideana on alusta asti ollut suunnitella omista komponenteista ohjelmiston avulla mukautettu sähkönkäyttöjärjestelmä juuri asiakkaan tarpeisiin. Avainasiakkaita ovat olleet muun muassa Volvo CE, Logset ja Sisu Auto.

Menestyksen takana on vahva panostus tuotekehitykseen yhteistyössä muun muassa Tekesin ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston kanssa sekä markkinointiosaaminen.

Visedon omistajaksi tuli syksyllä 2017 Danfoss. Kaupan jälkeen Visedosta tuli Danfoss Mobile Electrification, eli osa tanskalaista Danfoss-konsernia. Yksikön toimintaa johtaa vice president Kimmo Rauma.

Danfoss Mobile Electrification aikoo kasvattaa liikevaihtonsa vuoteen 2020 mennessä 30–50 miljoonan euroon.

Palkintoraati arvosti työryhmän monipuolista osaamista. Teknisessä kehitystyössä on luotu uutta ja tulokset on osattu markkinoida loistavasti.

Palkitut

Kimmo Rauma, TkT, Visedo Oy:n perustaja ja teknologiajohtaja 2010–2014, Visedo Oy:n toimitusjohtaja 2014–2018. Työkoneiden sähkökäyttöjärjestelmän kehittäminen ja niihin liittyvän liiketoimintasuunnitelman kehittäminen ja toteuttaminen. Keksijänä yhdessätoista työkoneiden sähkökäyttöjärjestelmiin liittyvässä patentissa tai patenttihakemuksessa.

Tero Järveläinen, DI, Visedo Oy:n elektroniikkaosaston johtaja 2011–2017 ja teknologiajohtaja 2017-2018. Työkoneiden sähkökäyttöjärjestelmän ohjauselektroniikan kehittäminen ja Visedo Oy:n tehoelektroniikkatuotestrategian kehittäminen ja toteuttaminen. Keksijänä kymmenessä työkoneiden sähkökäyttöjärjestelmiin liittyvässä patentissa tai patenttihakemuksessa.

Matti Iskanius, DI, Visedo Oy:n elektroniikan suunnittelupäällikkö, Visedo Oy:n perustajaosakas. Työkoneiden sähkökäyttöjärjestelmän ohjauselektroniikan suunnittelu. Keksijänä neljässä työkoneiden sähkökäyttöjärjestelmiin liittyvässä patentissa tai patenttihakemuksessa.

Antti Tarkiainen, TkT, Visedo Oy:n ohjelmistoarkkitehti, säätötekniikka, Visedo Oy:n perustajaosakas. Työkoneiden sähkökäyttöjärjestelmän säätötekniikan suunnittelu ja toteuttaminen. Keksijänä kahdeksassa työkoneiden sähkökäyttöjärjestelmiin liittyvässä patentissa tai patenttihakemuksessa.

Risto Tiainen, TkT, Visedo Oy:n ohjelmistoarkkitehti, ohjelmistoalusta, Visedo Oy:n perustajaosakas. Työkoneiden sähkökäyttöjärjestelmän ohjelmistoalustan suunnittelu ja toteuttaminen. Keksijänä neljässä työkoneiden sähkökäyttöjärjestelmiin liittyvässä patentissa tai patenttihakemuksessa.

 

Palkinto

Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF jakavat vuosittain Suomalaisen insinöörityöpalkinnon henkilölle tai työryhmälle, joka on huomattavasti edistänyt teknillistä osaamista Suomessa. Palkinto on arvoltaan 30 000 euroa. Valintaraatina toimiva TEKin teknologiavaliokunta vastaa ehdokasasettelusta ja lopullisen päätöksen tekevät TEKin ja TFiF:in hallitukset.

Suomalainen insinöörityöpalkinto 2018 -tunnustuksen saajaksi oli ehdolla 25 innovaatiota, joista finaaliin pääsi kuusi työtä. Palkinto jaettiin Finlandia-talolla 15.5. Tech Day in Finland -tapahtuman yhteydessä. 

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.